X 18 mei: Internationale film beurs in het MECC in Maastricht Internet Pathé Scheveningen wint de eerste prijs voor de georganiseerde publici teitsstunt rond de release van de film Daylight AUDIOVISUEEL PLATFORM Het personeel van Pathé Scheveningen heeft de eerste prijs gewonnen bij de door United International Pictures in december 1996 uitgeschreven publici- teitswedstrijd rond de film DAYLIGHT. De stunt bestond uit het nabootsen van een grote rampscène binnen en buiten het gebouw. De entree van de bioscoop werd daarom omgebouwd tot een grote tunnen en deels spaarzaam verlicht. Met de hulp van politie, brandweer, GGD, HTM en 3 deskundigen op het gebied van rampenbestrijding, is er een scène gespeeld waarbij een slachtoffer door middel van een brancard met touwen van het dak af werd gehaald. Om alles zo echt mogelijk te laten lijken, was een aantal personeelsleden als slachtoffer geschminkt en aangekleed. "Dankzij de medewerking van politie, brandweer, GGD en HTM is de stunt een succes geworden", aldus Coen Verschuuren van Pathé Scheveningen. Op maandag 24 maart jl. is de cheque a f 5.000,- overhandigd aan de heer G.J. Schötteindreier sr., General Manager van Pathé Scheveningen door de directie van United International Pictures. De prijs is daarna direct geschonken aan de directie van het Juliana Kinderziekenhuis, ten behoeve van het nieuwbouwfonds. Overige winnaars: Plaza Nieuwegein -dhr. Ch. Jahkrie en Cinema Roma- mevrouw M. Wolf hebben met hun publiciteitsstunt allebei een derde prijs (f 1.000,-) behaald. v.l.n.r. staand: Michiel janzen, Sherido Esajas, Duncan Day, Karel Walther, Mike van Biemen, Coen Verschuuren, Gé Schötteindreier sr, Max van Praag, Dr. j.j. Hamming, Drs. j.j.M.F. Wagenaar, Darren Staines. Voorgrond: Frans de Vreugd, Mariska Reudink, Zaca Hoogerwerf Desk Nederland Media Business School De Media Business School organiseert in 1997 met steun van het MEDIA Programma drie intensieve trainingen voor professionals. Eén gericht op film productie (Film Business School), één gericht op televisieproductie (TV Business School) en één gericht op mul timedia productie (New Technologies Business School). Voor twee van de trai ningen kan inmiddels worden ingeschre ven. De Film Business School (Madrid) legt het accent op internationale productie- financiering; juridische aspecten; marke ting en distributie. Deelname kosten zijn 250.000 Ptas (inclusief verblijfskosten), inschrijving staat open tot 6 juni 1997. In 1995 namen verschillende Nederlandse producenten deel aan deze workshop. Vooral het niveau van de docenten werd gewaardeerd. De Television Business School (Lubeck, Duitsland) legt het accent op finan ciering; ontwikkeling; distributie; juridi sche aspecten en televisie genres. Deelname kosten zijn 2.100 DM (inclusief verblijfskosten), inschrijving staat open tot 18 april 1997. Strategics Met steun van het MEDIA Programma organiseert Stategics een cursus over filmmarketing. Het programma heeft twee modules, de vierdaagse Film Marketing Workshop en de Marketing Film Test, een tweedaags practicum in een 'marketing laboratorium'. Deelnamekosten: 750 Ecu (Workshop), Verzamelaarscollectief "Sonopromotion" organiseert in samenwerking met het Laurel Hardy genootschap "Them Thar Htlisopnieuw een Filmbeurs. De beurs wordt gehouden op zondag 18 mei 1997 van 10.00-17.00 uur in de Expo Foyer van het MECC te Maas tricht. Het MECC ligt op ca. 2 minuten lopen van het NS station Randwijck. Voor automobilisten is de route bewegwijzerd vanaf alle hoofdroutes in Maastricht. Er zijn volop parkeerplaatsen. De entree bedraagt f. 7,50 (CJP f 5,00, jongeren van 8-12 jaar en 65+ f. 3,50). Meer info tel. 045-5753010, fax 045-5754598 350 Ecu (Test) (gecombineerd 1.000 Ecu). Deadline: 6 mei. Nieuwe sessie ACE ACE-Ateliers du Cinema Europeen houdt haar volgende workshop van 17 tot 22 september. Speelfilmproducenten kun nen er, onder begeleiding van Europese topproducenten werken aan de ontwik keling van een internationaal project. Naast de coaching van het project is de workshop waardevol voor het opbouwen van internationale contacten. Geïnteresseerde producenten wordt gevraagd contact op te nemen met het kantoor van ACE in Parijs: 00-33 1 44 61 88 30. Verwachte deadlines MEDIA Programma De eerste ronde met deadlines van het MEDIA Programma is al weer achter de rug. De planning voor de komende dead lines is als volgt: ONTWIKKELING: projec ten en bedrijven, 30 mei en 1 september; DISTRIBUTIE: film, 13 juni en 10 oktober; video, 3 oktober; TV, 3 oktober. Meer informatie: Audiovisueel Platform/MEDIA Desk Postbus 256 1200 AG Hilversum telefoon 035 623 86 41 fax 035 621 85 41 e-mail avpmedia@euronet.nl Ons overzicht van de interessante, spectaculaire en/of informatieve Internetsites op het gebied van film en bioscopen: http://www.bios.nl Ook de BelBios heeft zijn weg naar het Internet gevonden. Filminformatie en reserveringen, het is nu ook allemaal mogelijk via de computer. http://www.lost-world.com Steven Spielberg's vervolg op het Dinosucces "Jurassic Park" heeft van zelfsprekend zijn eigen Internetsite. Alles over de film die de wereld weer op zijn kop zal zetten.... http://minervagroep.nl De Internetsite van bioscoopconcern Minerva geeft de bezoeker niet alleen een overzicht van de films die in alle Minerva theaters te zien zijn, maar ver telt natuurlijk ook over de bioscopen zelf en hoe deze te bereiken zijn. Mocht u zelf nog een site hebben ont dekt die de moeite van het bezoeken waard is, laat het ons dan weten: HOLLAND FILM NIEUWS Van Eeghenstraat 38 1071 GH AMSTERDAM Natuurlijk kunt u deze informatie ook via het E-mail adres van NFC Marketing doorgeven: bios@globalxs.nl

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 35