RMB Cineview organiseren Operateursbijeenkomsten bioscoopreclame Polygram's Biosman/Biosvrouw Van de maand Onjuiste informatie over Amerikaanse resultaten Er gaat niets boven Groningen Polygram Bijpraten, kennismaken, koffie drinken, ervaringen uitwisselen, flinke discus sies en zeer zinvolle suggesties geven een indruk van de operateursbijeen komsten die de afgelopen maand door RMB Nederland en Cine-View Adver- tising verspreid over het land werden gehouden. Het doel van de bijeenkom sten was enerzijds het opfrissen van de operateurskennis over het omgaan met dia's en commercials in de bioscopen. Anderzijds wilde men ook wel eens weten hoe de operateurs tegen de "gouden regels" voor commercial- en diareclame aankijken. Na een uitleg van RMB Nederland en Cine-View Ad- vertising was het dan ook de beurt aan de operateurs. Er werd van alles be sproken, van de dozen waarin de com mercials worden verzonden tot de gra fische weergave van dia's. Het grootste euvel bleek echter het vaak tegenge stelde belang tussen de commerciële kant (adverteerders en verkopers) en de operationele kant (verzending en operateurs). Adverteerders willen Winnares van 1996, Hanna Woertman (Catharijne Utrecht), is nu op weg naar het zonnige Florida... Dus Grijp je Kans! Zet een collega in het zonnetje en schrijf ons een kort briefje waarom de betreffende persoon volgens jou de Biosman/Biosvrouw van de maand moet worden. Elke maand liggen er tientallen CD's en Video's op de winnaar te wachten en op het einde van 1997 kiezen we de Biosmedewerker van het Jaar die op onze kosten naar Florida mag! PolyGram Filmed Entertainment wil met deze actie zijn waardering uiten voor al het werk dat de mensen op de "bioscoopvloer" van de kassa tot de projectieruimte voor ons en het publiek verzetten. Graag je brief naar: PFE Distribution t.a.v. Heleen Rouw Mozartlaan 27 - 1217 CM Hilversum Filmed Entertainment DISTRIBUTION zoveel mogelijk tijd en ruimte om hun reclamemateriaal optimaal te maken en de verkopers willen natuurlijk zoveel mogelijk verkopen, ook nog op het laatste moment. De verzending en de operateurs zien het liefst dat alles ruim voor de vertoning van de reclame in de bioscopen vast staat, zodat ze genoeg tijd hebben voor het knippen, plakken en proefdraaien. Zo probeert de ene partij tijd en ruimte van de andere par tij af te knibbelen. Het zal RMB Cine- View waarschijnlijk niet lukken om deze eeuwigdurende controverse volledig op te lossen. De operateursbijeenkomsten hebben in ieder geval wel bijgedragen aan de verbetering van het wederzijds begrip. Uit de hoge opkomst bij de bij eenkomsten blijkt zeker dat de opera teurs sterk betrokken zijn bij de juiste vertoning van bioscoopcommercials en dia's. De bijeenkomsten mogen daarom zeker geslaagd heten. De bijeenkom sten werden gehouden in Amsterdam, Rotterdam, Groningen, Arnhem en Eindhoven. Een samenvatting van de discussies is verkrijgbaar bij RMB Nederland Bioscoopreclame. Tel. 020 6930525. Tijdens ShoWest is er van officiële zijde met enthousiasme gewezen op de in 1996 behaalde resultaten, en daarvoor bestond ook reden, want het bezoek is in 1996 t.o.v. 1995 met 6% tot 1,34 mrd gestegen. Volkomen onjuist waren echter de daarbij ge noemde frequenties van het bioscoop bezoek. Toen ik onlangs van een bezoeker van ShoWest hoorde dat de Amerikanen volgens daar gedane uit spraken in 1996 gemiddeld ruim acht keer naar de bioscoop zijn gegaan, wist ik meteen dat dit niet waar kon zijn. In de vorige editie van het European Cinema Yearbook was deze frequentie voor 1994 immers met 4,8 aangegeven. Inmiddels is gebleken dat deze infor matie in het nummer 'Le Film Francais' van 14 maart, klakkeloos is overgeno men; een frequentie van 7 in 1995 en van 8,1 in 1996 ("Les Chiffres US", blz. 13). Het is verbazend dat een vooraan staand vakblad hier niet wat kritischer te werk is gegaan. Een eenvoudige berekening maakt immers duidelijk dat er bij 1.34 mrd bezoekers en een frequentie van 8,1 een bevolking van 165 miljoen hoort 91,34,10 8,1 165.10), hetgeen honderd miljoen minder is dan debe- volking van de V.S. (Bovendien kan een bezoeksstijging van 6% niet resul teren in een frequentiestijging van 7 tot 8,1) Deze opmerkingen zijn bedoeld om te voorkomen dat er over het bezoek in de V.S. een indruk wordt gevestigd die tot verkeerde conclusies van elders bestaande mogelijkheden kan leiden, en die ontmoedigend zou kunnen wer ken op onze pogingen om onze veel lagere frequentie enigszins te verhogen. drs J.Ph. Wolff In het Kerstnummer van Holland Film Nieuws beloofde Cine-View een Staatslot aan de bioscoopmedewerker die de verkoop van de BIOSBAND in zijn/haar theater het meest zou stimuleren. Dat dit echt niet moeilijk is blijkt uit de vol gende actie van Jan Peter Smit van Pathé Groningen. Jan Peter heeft, misschien mede omdat hij zelf Star Trek-fan is, BIOSBAND nr 18 veel duidelijker "in de pic ture" geplaatst dan normaal. Op diverse plaatsen in het complex heeft hij een A4-tje geplakt met de vermelding:"Op de nieuwe BIOSBAND een special van "Star Trek: First Contact". Deze A4-tjes hingen er nog geen half uur of er waren al 5 banden verkocht. Na enkele dagen was Pathé Groningen door de voorraad heen en werd er bijbesteld. Jan Peter ontvangt van Cine-View een Staatslot, nu allemaal hopen dat hij ook hiermee geluk heeft.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 36