In de eerste week van maart kwam de bioscoopwereld weer samen in Las Vegas. ShoWest was dit jaar 'new
improved', wat voor een groot deel van de 9.000 bezoekers neer kwam op even wennen. Dit verslag had een boek
kunnen worden, maar voor het hele verhaal moet u zelf maar eens naar deze mega conventie afreizen.
'1FJ h u\'I5
Maandag: de dag van de internatio
nals en Frank Mancuso
Maandag is traditiegetrouw de dag die
volledig besteed wordt aan hetgeen er
buiten Amerika gebeurt. Zo'n 400 aan
wezigen waren getuige van de opening
van de conferentie. William F. Karto-
zian, president van de National Asso-
ciation of Theatre Owners, kondigde
aan dat NATO binnenkort ook actief
buiten Amerika leden zal gaan werven.
Er zal een speciaal lidmaatschap in het
leven worden geroepen. De problema
tiek van de bioscoopexploitanten ver
toont grote overeenkomsten overal ter
wereld. De video-window en de sprei
ding van films over het jaar zijn de
twee belangrijkste. Het eerste panel
behandelde de verschillen tussen de
multinationals onder de bioscoopex
ploitanten en de nationaal opererende
bedrijven. In een zeer open en gemoe
delijke sfeer meldde Millard
Ochs, president Warner
Bros. Theaters, dat een
lokale partner van groot
belang is omdat deze be
kend is met de markt.
Alejandro Ramirez, presi
dent van Ramirez Cinemas
uit Mexico, onderstreepte
dat lokale exploitanten
vaak goede lokaties in han
den hebbben en daarnaast
ook jarenlange contacten
hebben met de overheden
en het bedrijfsleven. Jan
van Dommelen (van jogchem's Thea
ters), voegde daaraan toe dat er binnen
landen ook grote verschillen kunnen
zijn en dat lokale exploitanten hun
publiek het beste kennen en het beste
naar ze luisteren. Joe Peixoto, presi
dent Famous Players, uit Canada bena
drukte dat de multinationals hebben
bijgedragen aan de groei van het bio
scoopbezoek in landen waar het achter
op was geraakt. De consensus van het
panel was dat er voor multinationals en
lokale ondernemingen nog voldoende
ruimte is om de markt verder te vergro
ten, maar dat kanibaliseren niet de
manier is om dit te bewerkstelligen.
Buena Vista International bood de
lunch aan tijdens de internationale
dag. De eerste ShoWest Award werd
uitgereikt aan Heiner Kieft, directeur
van Kieft Kieft Filmtheater uit
Duitsland. Hij werd gekozen tot "Inter
national Exhibitor of the Year".
Graham Burke, managing director van
Village Roadshow uit Australië, inspi
reerde de aanwezigen met zijn enthou
siaste presentatie. De komende vier
jaar zal Village Roadshow, samen met
verschillende partners 2 miljard dollar
investeren in de bouw van bioscopen
in Azië, Afrika, Zuid-Amerika en Euro
pa. 42 architecten werken full-time aan
het ontwerpen van nieuwe bioscopen.
Burke benadrukte dat exploitanten en
distributeurs samen verantwoordelijk
zijn voor het aantrekkelijk maken van
elke film voor het publiek, ledere film
moet gemarket worden alsof het de
laatste is. Wanneer een film slecht
gemarket wordt, is dat niet alleen
fataal voor die betreffende film, maar
het heeft ook een negatief effect op
de populariteit van het naar de bios
coop gaan op langere termijn. Village
Roadshow ziet zichzelf als een belang
rijk onderdeel van de marketing van
een film. Er wordt door het bedrijf een
substantieel bedrag geïnvesteerd om
iedere week de films te promoten.
Na de borrel van Columbia TriStar
stroomden enkele duizenden exploi
tanten naar de Celebrity Room van het
Bally's Hotel Casino om Frank
Mancuso z'n keynote address te horen
uitspreken. In tegenstelling tot de zeer
positieve geluiden, die tot dat moment
te horen waren geweest, vergeleek
Mancuso de exploitanten en distribu
teurs met Thelma Louise die op de
afgrond afgaan. De meeste exploitan
ten bouwen nieuwe theaters en in veel
gevallen dicht bij elkaar. De studios
produceren big budget event films en
brengen die allemaal in dezelfde perio
de uit. Op deze manier is de impact
op de markt gereduceerd, omdat de
inspanningen van de ene partij worden
geneutraliseerd door de andere partij
en omgekeerd. Toch denkt Mancuso
dat de branche op tijd van koers zal
veranderen zodat de afgrond kan wor
den vermeden. Hij stelde vijf punten
voor, die kunnen bijdragen aan de
ommekeer. Ten eerste moeten de stu
dios minder films gaan maken en meer
kwaliteit gaan leveren. Ten tweede
moeten er 12 maanden per jaar in
potentie grote films worden uitge
bracht. Ten derde moeten de studios
hun instincten meer volgen in plaats
van een formule, als het gaat om de
inhoud van een film. Ten vierde die
nen de exploitanten te gaan bouwen
in gebieden waar te weinig schermen
zijn en niet in gebieden waar de markt
al verzadigd is. Tot slot stelde Man
cuso voor om het bioscoopbezoek te
promoten door middel van een geza
menlijke campagne bijvoorbeeld onder
het motto: "The Movies: There's No
Place Like It At Home.". Tijdens de
receptie die volgde kon iedereen nog
even napraten over hetgeen de hele
dag besproken was.
Dinsdag: de dag van Columbia en
Anastasia
Tijdens de openingsceremonie stal
Jack Valenti, voorzitter CEO van de
MPA zoals gebruikelijk
weer de show. De cijfers,
die hij presenteerde
waren ook verheugend.
De recette in 1996 was
5,9 miljard dollar, een
record en een stijging
van 7,6% ten opzichte
van 1995. 1,34 miljard
bezoeken werden gereali
seerd, het meest sinds
1959 en 6% meer dan in
1995. De frequentie van
bezoekers die ten minste
1 keer per jaar gaan was
8,1 keer per jaar in 1996*. In 1995 was
dit 7,0 keer per jaar. Het minder goede
nieuws is dat het produceren van een
film de studios gemiddeld 39,8 mil
joen dollar kost, een stijging van 9,5%
ten opzichte van 1995. De gemiddelde
kosten van het marketen van een film
was 19,8 miljoen dollar in 1996.
William F. Kartozian had weer verheu
gend nieuws. De afgelopen vijf jaar is
er in het eerste kwartaal een record
gezet. Dit jaar ziet het er naar uit dat
de recette uiteindelijk zo'n 20% boven
die van 1996 komt te liggen. De Star
Wars Trilogy is daar voor een groot
deel verantwoordelijk voor, en het
toont aan dat bioscoopbezoekers
komen als er goed product draait. Ook
waarschuwde de president van NATO
voor het achteruitgaan van de rentabi
liteit van de bioscooponderneming.
Sommige markten hebben te veel
schermen en dat gaat ten koste van
alle aanwezige exploitaties. Kartozian
vaardigde dan ook een gebod uit:
"Thou shalt not Ontario one another".
Hiermee refereerde hij aan de situatie
in Ontario Mills, Californië, waar AMC
*Note red.: zie ook pag. 57