In de eerste week van maart kwam de bioscoopwereld weer samen in Las Vegas. ShoWest was dit jaar 'new improved', wat voor een groot deel van de 9.000 bezoekers neer kwam op even wennen. Dit verslag had een boek kunnen worden, maar voor het hele verhaal moet u zelf maar eens naar deze mega conventie afreizen. '1FJ h u\'I5 Maandag: de dag van de internatio nals en Frank Mancuso Maandag is traditiegetrouw de dag die volledig besteed wordt aan hetgeen er buiten Amerika gebeurt. Zo'n 400 aan wezigen waren getuige van de opening van de conferentie. William F. Karto- zian, president van de National Asso- ciation of Theatre Owners, kondigde aan dat NATO binnenkort ook actief buiten Amerika leden zal gaan werven. Er zal een speciaal lidmaatschap in het leven worden geroepen. De problema tiek van de bioscoopexploitanten ver toont grote overeenkomsten overal ter wereld. De video-window en de sprei ding van films over het jaar zijn de twee belangrijkste. Het eerste panel behandelde de verschillen tussen de multinationals onder de bioscoopex ploitanten en de nationaal opererende bedrijven. In een zeer open en gemoe delijke sfeer meldde Millard Ochs, president Warner Bros. Theaters, dat een lokale partner van groot belang is omdat deze be kend is met de markt. Alejandro Ramirez, presi dent van Ramirez Cinemas uit Mexico, onderstreepte dat lokale exploitanten vaak goede lokaties in han den hebbben en daarnaast ook jarenlange contacten hebben met de overheden en het bedrijfsleven. Jan van Dommelen (van jogchem's Thea ters), voegde daaraan toe dat er binnen landen ook grote verschillen kunnen zijn en dat lokale exploitanten hun publiek het beste kennen en het beste naar ze luisteren. Joe Peixoto, presi dent Famous Players, uit Canada bena drukte dat de multinationals hebben bijgedragen aan de groei van het bio scoopbezoek in landen waar het achter op was geraakt. De consensus van het panel was dat er voor multinationals en lokale ondernemingen nog voldoende ruimte is om de markt verder te vergro ten, maar dat kanibaliseren niet de manier is om dit te bewerkstelligen. Buena Vista International bood de lunch aan tijdens de internationale dag. De eerste ShoWest Award werd uitgereikt aan Heiner Kieft, directeur van Kieft Kieft Filmtheater uit Duitsland. Hij werd gekozen tot "Inter national Exhibitor of the Year". Graham Burke, managing director van Village Roadshow uit Australië, inspi reerde de aanwezigen met zijn enthou siaste presentatie. De komende vier jaar zal Village Roadshow, samen met verschillende partners 2 miljard dollar investeren in de bouw van bioscopen in Azië, Afrika, Zuid-Amerika en Euro pa. 42 architecten werken full-time aan het ontwerpen van nieuwe bioscopen. Burke benadrukte dat exploitanten en distributeurs samen verantwoordelijk zijn voor het aantrekkelijk maken van elke film voor het publiek, ledere film moet gemarket worden alsof het de laatste is. Wanneer een film slecht gemarket wordt, is dat niet alleen fataal voor die betreffende film, maar het heeft ook een negatief effect op de populariteit van het naar de bios coop gaan op langere termijn. Village Roadshow ziet zichzelf als een belang rijk onderdeel van de marketing van een film. Er wordt door het bedrijf een substantieel bedrag geïnvesteerd om iedere week de films te promoten. Na de borrel van Columbia TriStar stroomden enkele duizenden exploi tanten naar de Celebrity Room van het Bally's Hotel Casino om Frank Mancuso z'n keynote address te horen uitspreken. In tegenstelling tot de zeer positieve geluiden, die tot dat moment te horen waren geweest, vergeleek Mancuso de exploitanten en distribu teurs met Thelma Louise die op de afgrond afgaan. De meeste exploitan ten bouwen nieuwe theaters en in veel gevallen dicht bij elkaar. De studios produceren big budget event films en brengen die allemaal in dezelfde perio de uit. Op deze manier is de impact op de markt gereduceerd, omdat de inspanningen van de ene partij worden geneutraliseerd door de andere partij en omgekeerd. Toch denkt Mancuso dat de branche op tijd van koers zal veranderen zodat de afgrond kan wor den vermeden. Hij stelde vijf punten voor, die kunnen bijdragen aan de ommekeer. Ten eerste moeten de stu dios minder films gaan maken en meer kwaliteit gaan leveren. Ten tweede moeten er 12 maanden per jaar in potentie grote films worden uitge bracht. Ten derde moeten de studios hun instincten meer volgen in plaats van een formule, als het gaat om de inhoud van een film. Ten vierde die nen de exploitanten te gaan bouwen in gebieden waar te weinig schermen zijn en niet in gebieden waar de markt al verzadigd is. Tot slot stelde Man cuso voor om het bioscoopbezoek te promoten door middel van een geza menlijke campagne bijvoorbeeld onder het motto: "The Movies: There's No Place Like It At Home.". Tijdens de receptie die volgde kon iedereen nog even napraten over hetgeen de hele dag besproken was. Dinsdag: de dag van Columbia en Anastasia Tijdens de openingsceremonie stal Jack Valenti, voorzitter CEO van de MPA zoals gebruikelijk weer de show. De cijfers, die hij presenteerde waren ook verheugend. De recette in 1996 was 5,9 miljard dollar, een record en een stijging van 7,6% ten opzichte van 1995. 1,34 miljard bezoeken werden gereali seerd, het meest sinds 1959 en 6% meer dan in 1995. De frequentie van bezoekers die ten minste 1 keer per jaar gaan was 8,1 keer per jaar in 1996*. In 1995 was dit 7,0 keer per jaar. Het minder goede nieuws is dat het produceren van een film de studios gemiddeld 39,8 mil joen dollar kost, een stijging van 9,5% ten opzichte van 1995. De gemiddelde kosten van het marketen van een film was 19,8 miljoen dollar in 1996. William F. Kartozian had weer verheu gend nieuws. De afgelopen vijf jaar is er in het eerste kwartaal een record gezet. Dit jaar ziet het er naar uit dat de recette uiteindelijk zo'n 20% boven die van 1996 komt te liggen. De Star Wars Trilogy is daar voor een groot deel verantwoordelijk voor, en het toont aan dat bioscoopbezoekers komen als er goed product draait. Ook waarschuwde de president van NATO voor het achteruitgaan van de rentabi liteit van de bioscooponderneming. Sommige markten hebben te veel schermen en dat gaat ten koste van alle aanwezige exploitaties. Kartozian vaardigde dan ook een gebod uit: "Thou shalt not Ontario one another". Hiermee refereerde hij aan de situatie in Ontario Mills, Californië, waar AMC *Note red.: zie ook pag. 57

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 7