een 30-plex heeft neergezet en waar
Edwards binnenkort op een steenworp
afstand een 24-plex zal openen.
De notie dat de gemiddelde prijs van
het bioscoopkaartje te hoog is, sprak
Kartozian tegen. In 1996 lag de prijs
op 4,41 dollar. De laatste 7 jaar is de
prijs zo'n 1,5% per jaar gestegen. Dit
in tegenstelling tot de prijs van bij-
voorbeeldde de toegang tot een major
league sportwedstrijd, die zo'n 7,5%
per jaar duurder is geworden. In 1995
kostte een bezoek aan de bioscoop,
inclusief buffetaankopen een gezin van
vier personen 27,26 dollar. Ter verge
lijking: het bezoek aan een circus kost
te 68, aan een klassiek concert
103,88, aan een rock concert 144 en
voor een bezoek aan een theatervoor
stelling moest zelfs 182,82 worden
betaald. Het is dus nu zaak om de
consument te vertellen dat de bios
coop "a great, great value" is.
Het seminar dat volgde had als onder
werp het promoten van films en de
kosten die er mee gemoeid zijn. Alle
afgevaardigden van de studios hebben
moeten constateren dat de adverten-
tiekosten de laatste jaren zeer sterk
zijn gestegen. De prijzen zijn gestegen,
maar ook doordat studios elkaar pro
beren te overtreffen stijgen de kosten.
Wanneer er twee of meer 'grote' films
Roderick v/d Meuten (Atlantic Harder
wijk) laat zich de lunch goed smaken.
in één weekend uitkomen moet er veel
worden uitgegeven om zichtbaar te
zijn. Een grote film uitbrengen, buiten
de piekperioden, brengt een grote
kostenvermindering met zich mee.
Door films uit te brengen die een
andere doelgroep aanspreken, kan ook
volstaan worden met een lager adver
tentiebudget. Howard Lichtman, execu-
tive vice president marketing com-
munication van Cineplex Odeon, vroeg
zich af wat de waarde is van adverten
ties in de krant omdat onderzoek heeft
aangetoond dat consumenten willen
weten waar een film over gaat en dat
wordt door een plaatje en een zin niet
bewerkstelligd. Trailers lenen zich daar
beter voor zo stelde Lichtman.
Alle aanwezige distributeurs verzoch
ten hem daarop om meer trailers te
vertonen in plaats van Coca-Cola com
mercials.
Tijdens de lunch pakte Columbia
TriStar uit met sterren, veel sterren en
een zeer veelbelovende productreel.
Will Smith vermaakte de aanwezigen
met uitspraken als: "l'd like to thank
the Academy" en "Everybody is
asking, I did a movie with aliens last
year and l'm doing another film with
aliens, am I like the alien man.".
Verder kreeg hij de zaal plat door de
speech van de producer van "Men in
Black" te voorzien van gebarentaal.
Harrison Ford las op zeer sarcastische
wijze, tot groot genoegen van het
publiek, de speech voor, die voor hem
geschreven was. Zo begon hij met: "It
feels good to be back on planet earth.
As you know I spend most of the year
up till now in a galaxy far, far away.".
Over Air Force One zei hij: "It's a thril-
ling adventure, I know you're going to
love.". Michael Keaton wond er geen
doekjes om, hij vroeg de aanwezige
exploitanten: "How much would it take
for you to consider this movie. l'm wil
ling to buy!". Paul Verhoeven kondig
de zijn nieuwe film Starship Troopers
aan als: "a wild ride through the
galaxy". Dean Devlin en Roland Emme-
rich kondigden aan dat zij Godzilla
zullen gaan maken. Hoofdrolspeler
Matthew Broderick is zeer blij om deze
film te doen. "It's a good follow-up to
Cable Guy" vonden een aantal Colum
bia executives een minder leuke op
merking. De pauzes in de trailerreel
werden met luid applaus gevuld door
het publiek. Helaas had Columbia niet
voldoende goodybags voor alle aan
wezigen. Ruim duizend mensen, die op
hun gemak hadden zitten lunchen,
hadden een les geleerd die later op de
dag nog van pas zou komen: zorg dat
je niet de laatste bent.
De tradeshow was dit jaar weer erg
ruim van opzet. Iedereen kon zich
ruimschoots te goed doen aan hot-
dogs, popcorn, ijs, snoep en frisdrank.
Veel nieuws onder de zon was er niet.
FDC Technologies toonde een geïnte
greerd computersysteem voor buffet
verkoop, ticketverkoop en theater
management. Het meest innovatieve
ervan is dat buffetartikelen gekocht (of
besteld) kunnen worden bij een zuil
die centraal in de lobby staat. Omdat
het programma bepaalde producten
suggereert, zou dit volgens onderzoek
leiden tot 7,6% meer producten per
bestelling. Bij een speciaal daarvoor
bestemd deel van het buffet kunnen
de producten worden opgehaald.
Coca-Cola introduceerde een aantal
frozen drinks en voor de rest lieten de
bekende leveranciers de bekende pro
ducten zien.
Dinsdagavond was het aan Twentieth
Century Fox om te trakteren. De rij die
zich ruim voor aanvang van het evene
ment vormde gaf vanaf het begin een
Disney-achtig gevoel. In een tent bui
ten het hotel was een ijsvloer gelegd
en waren tribunes gebouwd. Helaas
verliep niet alles volgens plan. Mensen
die VIP kaarten hadden moeten heb
ben, zoals "ShoWester of the Year",
Barrie Lawson Loeks, kwamen gewoon
op de tribunes terecht. Ook waren er
een paar honderd mensen die er
gewoonweg niet meer bij konden. Zij
mochten gelijk aan de versnaperingen
beginnen. In de ijskoude tent werden
beelden uit Anastasia afgewisseld met
scènes op het ijs. Don Bluth, de pro
ducent van Anastasia praatte het
geheel aan elkaar. De reacties na
afloop varieerden van "fantastisch, dit
wordt een hit", tot "de emotie was net
zo koud als het ijs waarop geschaatst
werd".
Woensdag: de dag van Warner
Weststrate
Warner's lunch liep traditiegetrouw
weer ruim een uur uit, maar de aanwe
zigheid van sterren waaronder Robin
Williams, Arnold Schwarzenegger en
Dustin Hoffman maakte het tot het
leukste evenement. Robin Williams stal
de show met opmerkingen zoals: "We'd
like to thank Terry Semel for the clone
chicken. -die tijdens de lunch werd
geserveerd- There's one large chicken
in the back and 3000 plates.". En met
zuidelijk accent: "l've known about clo-
ning for a long time, in the deep South,
it's called cousins!". Terwijl Billy Cristal
probeerde wat te vertellen over Fathers'
Day was Robin Williams bezig met
simultaan vertalen in meerdere talen.
Dustin Hoffman had op weg naar Las
Vegas op een stuk bananengebak geze
ten en hij toonde de aanwezigen het