JOEL SCHUMACHER maakt zijn tweede Batman-legende voor Warner Bros.: 'BATMAN ROBIN' "IT'S TIME FORCINEMA EXPO! TEL.: 020 - 653 3519 FAX: 020 - 653 3652. SPECIALISTEN IN DE FILM, VIDEO, TV THEATER WERELD IMPORT - EXPORT - TRANSIT - OPSLAG - DISTRIBUTIE - VERPAKKEN ACTION FREIGHT B.V. ZANDSTEEN 44 2132 MR HOOFDDORP. Joel Schumacher, die in 1993 met 'Falling Down' begon en daarna 'Batman Forever', 'The Client' en 'Time to Kill' regisseerde, is nu bezig met 'BATMAN ROBIN'. Hij heeft een ijzersterke staat van dienst, waardoor hij werd gekozen tot 'Director of the Year' tijdens de ShoWest van dit jaar. Ondanks alles blijft de man, die ooit de costuums ontwierp voor Woody Allen's 'Sleeper' en 'Interiors', vriendelijk en bescheiden. Hij heeft niet de makkelijkste weg afge legd in zijn strijd voor succes. Toen hij vier was overleed zijn vader en woonde hij alleen met zijn moeder in de arme wijk Queens. Dankzij de steun van vrienden en buren was deze omge ving toch erg bemoedigend. Toen bleek dat Joel aanleg had voor ontwer pen, werd hij toegelaten tot de presti gieuze 'Parsons School of Design' in New York. Aan het eind van de sixties ging zijn talent bijna ten onder door een perio de van zwaar drugsgebruik, maar Schumacher kwam er weer helemaal bovenop en richtte zijn blik op Hollywood, vastberaden om regisseur te worden. In de volgende vijftien jaar klom hij op van costuumontwerper tot screen-wri- ter ('Car Wash', 'The Wiz') en uiteinde lijk tot regisseur ('The incredible Shrinking Woman', 'D.C.Cab'). Maar toen hij in 1985 zijn derde film (de hit 'St.Elmo's Fire') had gemaakt, begon hij pas op te vallen in Holly wood. Hij is nu 57 en nog steeds de enthou siaste dromer uit Queens, wat wel opvalt in een stad waar het 'in' is om ongebreideld pessimistisch te doen. "Ik voel me vaak als een voetballer. De film is mijn voetbal. Ik sta op het veld, waar ik tussen iedereen -studiobazen, managers, agenten, publiciteits-men- sen, critici, journalisten- heen en weer ren en alleen maar probeer de bal in de goal -bij het publiek- te krijgen. Soms gaat dat heel lekker, maar soms is het een uitputtingsslag." Wamer's 'Batman Returns' was in 1992 een teleurstelling voor het publiek. Hij opende groot, maar stortte gauw in. Met 'Batman Forever' voelde Schu macher dat hij met het nieuwe team de kans kreeg het publiek weer op te por ren door een plezierige Batman-film te maken. "Maar niemand van ons had er een idee van dat het zo'n succes zou worden (184 miljoen dollar in de US),

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 10