Op zoek naar 'Left Luggage'
Impressies van een film in wording
Isabella Rossellini
De 'Valeriusstraat'
LEF LUGGAGE' is de verfilming van de
roman 'Twee Koffers Vol' van de
Nederlandse schrijfster Carl Friedman
en het speelfilm regiedebuut van
Jeroen Krabbe. Het script is geschreven
door Edwin de Vries. De film wordt
geproduceerd door Shooting Star in
samenwerking met Ate de Jong's
'Flying Dutchman Productions' en
Shooting Star's vaste Belgische partner
Favourite Films.
Aan de financiering is verscheidene
jaren gewerkt. Begin april kon eindelijk
het startschot worden gegeven voor
een Nederlandse film met internationa
le allure. De cast bestaat uit o.a.
Isabella Rossellini, Maximilian Schell,
Marianne Sagebrecht, Jeroen Krabbé
zelf, Chaim Topoi en Laura Fraser.
Kleinere rollen zijn er voor Miriam
Margolyes, David Bradley, Heather
Weeks en... jawel: Antonie Kamerling
en Lex Goudsmit.
'Left Luggage' speelt zich
af in het Antwerpen van de
jaren zeventig en vertelt
het verhaal van de twintig
jarige Chaja, die zonder al
te grote passie filosofie
studeert. Ze heeft een
gecompliceerde verhouding
met haar ouders, die bei
den het concentratiekamp
hebhen overleefd. Haar
moeder tracht het verleden
geheel te vergeten, haar
vader wil de twee koffers
opgraven, die hij tijdens de
oorlog heeft begraven. Hij
hoopt in die koffers zijn
verleden, zijn mots terug te
vinden.
Door geldnood gedwongen
komt Chaja te werken als 'nanny' bij
de familie Kalman, een vroom ortho
dox Joods gezin. Aldaar wordt zij
geconfronteerd met een totaal nieu
we wereld. Allerlei verwikkelingen
zorgen er voor dat zij er achter komt
hoe de puzzel van haar leven in
elkaar past. Ze ontdekt wat de diepe
re gronden zijn van de levensstijl van
de familie Kalman en begint de weg
gestopte emoties van haar eigen
vader en zijn zoektocht naar de twee
achtergebleven koffers te begrijpen.
Na een stormachtige perspresentatie in
het Pulitzer hotel in Amsterdam, begin
nen de opnamen in de Schram-studio
in Amsterdam-Noord. Aldaar heeft art
director Hemmo Sportel een prachtig
interieur van het huis van de familie
Kalman neergezet. Na twee weken
intensief ploeteren verhuist circus vol
goede moed naar Antwerpen.
Aldaar heeft onze co-producent Favou
rite Films de verzamelde Belgische film-
pers opgetrommeld om in een zaal in
het Hilton ons aan de tand te voelen.
Spreekstalmeester Jan Verheyen breekt
het ijs en weldra ontspinnen er zich
levendige gesprekken over de film.
Isabella Rossellini is, net zoals in
Amsterdam het geval was, het onbe
twiste middelpunt in dit mediageweld.
Met ingetogen zelfverzekerdheid vertelt
zij haar verhaal hoe het kan komen dat
iemand met Italiaans bloed een vrome
Jeroen Krabbé regisseert Laura Fraser
Hassidische vrouw kan spelen. Ze is
bescheiden en relativerend. Maar haar
'presence' op het witte doek is indruk
wekkend. Editor Edgar Burcksen, een
dierbare vriend van Jeroen Krabbé en
voor onze film speciaal overgekomen uit
L.A., is tijdens het draaien al begonnen
met de Avid-montage en fluistert me toe
dat alle scènes met Isabella 'staan als
een huis'.
Flying in Flying out
De draaidagen van de
internationale
cast, zoals Schell, Sagebrecht en Topoi,
vormen een ingewikkelde puzzel. Het
team van production manager Peter Jan
Brouwer lijkt soms wel op een soort
reisbureau. De vliegtickets dwarrelen in
het rond. Het lijkt wel Hollywood.
Op de laatste draaidag van Isabella
verzamelt crew en cast zich met een
glas champagne onder een wankele
tent die midden op de set is neergezet
om de plotseling opkomende regen te
trotseren. Het is bijna symbolisch voor
het afscheid van Isabella. Haar aanwe
zigheid was een inspiratiebron voor
iedereen. Nu beginnen we zonder
Isabella bijna aan een nieuwe film. Dat
is even slikken.
De klank 'Valeriusstraat' was tijdens de
breakdown-vergadering een veelgekoes-
terd begrip. Geen wonder, de straat
vormt het hart van de joodse wijk en er
zou verscheidene da
gen gedraaid gaan
worden. Eenmaal in
Antwerpen blijkt onze
'Valeriusstraat' ge
woon de 'Van Lerius
Straat' te heten. Het
Belgische locatieteam
onder leiding van de
noeste Eddy Steve-
\sijns heeft de zaken
grondig aangepakt.
Alle straten zijn volle
dig afgesloten en er is
ruimte voor zo'n 100
meter aan trucks,
wagens en caravans.
Je waant je in de vori
ge eeuw. Om met wij
len Jan van Hillo te
spreken: 'De tijd
stond even stil'. De
bewoners, allen gekleed volgens de
zwaar religieuze etiquette, hebben een
bijna kinderlijke nieuwsgierigheid. Het
blijft een vreemd idee om met iemand
uitgebreid over een film te praten, ter
wijl tegelijkertijd vaststaat dat het
geloof het niet toelaat dat diegene de
film ooit zal gaan zien in de bioscoop.
Onze figuranten zien er authentiek uit.
Dat is maar goed ook, want er is door
Yan Tax en zijn dynamo Bernadette
Corstens voor fortuinen aan kleding
gehuurd bij het vermaarde bureau
vervolg op pag. 37