Op zoek naar 'Left Luggage' Impressies van een film in wording Isabella Rossellini De 'Valeriusstraat' LEF LUGGAGE' is de verfilming van de roman 'Twee Koffers Vol' van de Nederlandse schrijfster Carl Friedman en het speelfilm regiedebuut van Jeroen Krabbe. Het script is geschreven door Edwin de Vries. De film wordt geproduceerd door Shooting Star in samenwerking met Ate de Jong's 'Flying Dutchman Productions' en Shooting Star's vaste Belgische partner Favourite Films. Aan de financiering is verscheidene jaren gewerkt. Begin april kon eindelijk het startschot worden gegeven voor een Nederlandse film met internationa le allure. De cast bestaat uit o.a. Isabella Rossellini, Maximilian Schell, Marianne Sagebrecht, Jeroen Krabbé zelf, Chaim Topoi en Laura Fraser. Kleinere rollen zijn er voor Miriam Margolyes, David Bradley, Heather Weeks en... jawel: Antonie Kamerling en Lex Goudsmit. 'Left Luggage' speelt zich af in het Antwerpen van de jaren zeventig en vertelt het verhaal van de twintig jarige Chaja, die zonder al te grote passie filosofie studeert. Ze heeft een gecompliceerde verhouding met haar ouders, die bei den het concentratiekamp hebhen overleefd. Haar moeder tracht het verleden geheel te vergeten, haar vader wil de twee koffers opgraven, die hij tijdens de oorlog heeft begraven. Hij hoopt in die koffers zijn verleden, zijn mots terug te vinden. Door geldnood gedwongen komt Chaja te werken als 'nanny' bij de familie Kalman, een vroom ortho dox Joods gezin. Aldaar wordt zij geconfronteerd met een totaal nieu we wereld. Allerlei verwikkelingen zorgen er voor dat zij er achter komt hoe de puzzel van haar leven in elkaar past. Ze ontdekt wat de diepe re gronden zijn van de levensstijl van de familie Kalman en begint de weg gestopte emoties van haar eigen vader en zijn zoektocht naar de twee achtergebleven koffers te begrijpen. Na een stormachtige perspresentatie in het Pulitzer hotel in Amsterdam, begin nen de opnamen in de Schram-studio in Amsterdam-Noord. Aldaar heeft art director Hemmo Sportel een prachtig interieur van het huis van de familie Kalman neergezet. Na twee weken intensief ploeteren verhuist circus vol goede moed naar Antwerpen. Aldaar heeft onze co-producent Favou rite Films de verzamelde Belgische film- pers opgetrommeld om in een zaal in het Hilton ons aan de tand te voelen. Spreekstalmeester Jan Verheyen breekt het ijs en weldra ontspinnen er zich levendige gesprekken over de film. Isabella Rossellini is, net zoals in Amsterdam het geval was, het onbe twiste middelpunt in dit mediageweld. Met ingetogen zelfverzekerdheid vertelt zij haar verhaal hoe het kan komen dat iemand met Italiaans bloed een vrome Jeroen Krabbé regisseert Laura Fraser Hassidische vrouw kan spelen. Ze is bescheiden en relativerend. Maar haar 'presence' op het witte doek is indruk wekkend. Editor Edgar Burcksen, een dierbare vriend van Jeroen Krabbé en voor onze film speciaal overgekomen uit L.A., is tijdens het draaien al begonnen met de Avid-montage en fluistert me toe dat alle scènes met Isabella 'staan als een huis'. Flying in Flying out De draaidagen van de internationale cast, zoals Schell, Sagebrecht en Topoi, vormen een ingewikkelde puzzel. Het team van production manager Peter Jan Brouwer lijkt soms wel op een soort reisbureau. De vliegtickets dwarrelen in het rond. Het lijkt wel Hollywood. Op de laatste draaidag van Isabella verzamelt crew en cast zich met een glas champagne onder een wankele tent die midden op de set is neergezet om de plotseling opkomende regen te trotseren. Het is bijna symbolisch voor het afscheid van Isabella. Haar aanwe zigheid was een inspiratiebron voor iedereen. Nu beginnen we zonder Isabella bijna aan een nieuwe film. Dat is even slikken. De klank 'Valeriusstraat' was tijdens de breakdown-vergadering een veelgekoes- terd begrip. Geen wonder, de straat vormt het hart van de joodse wijk en er zou verscheidene da gen gedraaid gaan worden. Eenmaal in Antwerpen blijkt onze 'Valeriusstraat' ge woon de 'Van Lerius Straat' te heten. Het Belgische locatieteam onder leiding van de noeste Eddy Steve- \sijns heeft de zaken grondig aangepakt. Alle straten zijn volle dig afgesloten en er is ruimte voor zo'n 100 meter aan trucks, wagens en caravans. Je waant je in de vori ge eeuw. Om met wij len Jan van Hillo te spreken: 'De tijd stond even stil'. De bewoners, allen gekleed volgens de zwaar religieuze etiquette, hebben een bijna kinderlijke nieuwsgierigheid. Het blijft een vreemd idee om met iemand uitgebreid over een film te praten, ter wijl tegelijkertijd vaststaat dat het geloof het niet toelaat dat diegene de film ooit zal gaan zien in de bioscoop. Onze figuranten zien er authentiek uit. Dat is maar goed ook, want er is door Yan Tax en zijn dynamo Bernadette Corstens voor fortuinen aan kleding gehuurd bij het vermaarde bureau vervolg op pag. 37

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 12