Internationaal Filmfestival Cannes 1997: De soe Editie CANNERITUS door Jac. Goderie Van 7 tot en met 18 mei jl. vierde Het Filmfestival Cannes haar vijftigste ver jaardag. De Gouden Palm werd dit jaar - voor de elfde keer - gedeeld door twee regisseurs. De juryvoorzitter Isabelle Adjani en haar collegae kon den niet kiezen tussen de Japanse film "Unagi", geregisseerd door Shohei Imamura en de Iraanse productie "The Taste Of Cherry van Abbas Kiarostami". De Gouden Palm ter gelegenheid van het vijftigjarige bestaan van Cannes .ging naar Egyptische regisseur Youssef Het 50e festival zou ongekende al lure krijgen. Er zouden ik weet niet hoeveel vroe gere winnaars op getrommeld wor den. Het zou schier onbetaalbaar en onmogelijk worden überhaupt een hotelkamer te vinden. Het zou het Festival der Festivals wor den; het zou de beste films vertonen; het zou kortom 'superbe' worden. Het zou, het zou.... en inderdaad: het werd onbetaalbaar en schier onmoge lijk een behoorlijke hotelkamer te vin den. En daar, lieve lezers, houdt het dan ook mee op. Natuurlijk hesen elke avond de sterren zich in een smoking of avond-toilet om de rood beloperde trappen van het Palais des Festivals op te klauteren. Op diezelfde trappen stond natuurlijk de Garde Republicaine in ere-gelid en uiteraard ook de tientallen paperazzi. Die laatste groep staat leuke kiekjes te schieten van internationale beroemd heden om die later (oh deceptie) als exclusieve kieken te verkopen aan internationale filmbladen. IJdele hoop, want meestal zijn tijdens een foto-call Chachine voor zijn hele oeuvre. De Grand Prix ging naar "The Sweet Hereafter" van de Canadese Atom Egoyam en als Beste Acteur en Actrice werden Sean Penn voor zijn rol in "She's So Lovely" en Kathy Burke voor haar rol in "Nil By Mouth" be kroond. Wong Kar-Wai kreeg de prijs voor de Beste Regie voor zijn film "Happy Together". De speciale jury-prijs werd dit maal in ontvangst genomen door Michel Poirier voor zijn "Western". Ondanks hoge verwachtingen rondom de Amerikaanse film "The Ice Storm" werd de film van Ang Lee slechts bekroond met de prijs voor het beste scenario. De Gouden Camera ging naar "Suzaka" van Noami Kawase. Eindexamenvertoningen Nederlandse Film en Televisie Academie Op 25, 26 en 27 juni a.s. vinden in de Meervaart in Amsterdam-Osdorp de ver toningen plaats van de eindexamenpro ducties Lichting '97. Dit jaar zullen 13 nieuwe fictie- en docu mentaire producties gepresenteerd wor den en een interactieve spe(e)lfilm. Daarnaast zijn er 7 eindproducties te zien van de docentenopleiding Audio visuele Vormgeving. Voor meer informatie over het program ma en de aanvangstijden kunt u vanaf 11 juni bellen met de academie, tel. 020- 6830206. al zoveel kiekjes geschoten door zoveel internationale filmbladen en wat dies meer zij, dat er weinig te verkopen valt. Films werden er al helemaal niet ver kocht, of de één of andere nationale filmverhuurder met erg veel uitgevers geld moest toevallig op het juiste moment op het juiste terras aanwezig zijn om een verloren gewaand stukje celluloid te mogen kopen. Nee, het was alom malaise... en boven dien regende het ook nog eens pijpen stelen. En, zoals U weet, is niets zo verschrikkelijk als een badplaats in de regen. Laten we eerlijk zijn, Cannes is allereerst een badplaats. Zoals dat heet een mondaine badplaats. Dat betekent veel winkeltjes, veel nep glamour en glitz, veel oude blauwspoelingen en vooral duur. God, wat is die plek toch duur. Was het al schier onmogelijk om die hotelkamer etc.etc...., nou probeer maar eens om ongeschoffeerd op een beroemd terras een kopje koffie of een flesje Perrier te bestellen. Nee, je wordt alleen voor vol aangezien als je met drie weelderige, te schaars geklede, blondines aan een tafeltje aanschuift en minstens een magnum fles KRUG bestelt. Nou kunnen ze mij niet voor die blondines, maar wel voor een fles KRUG wakker maken, letterlijk. Maar zo'n flesje in Cannes bestellen staat gelijk aan de aanbetaling van een bij zondere 9-kamerwoning in Amsterdam Zuid. De Nederlandse film "Karakter" won "Le Grand Rail d'Or" de prijs van de Franse spoorwegen en "Le Prix du Public" van het Forum Cannes Festival. ^ÏV Alleen Moguls als Robbert Wijsmuller kunnen zich dat veroorloven, maar ja die had dan ook net met de film DON- NIE BRASCO in het fantastische Tuschinski Theater in Amsterdam drie weken lang zijn zakken lopen vul len...dus kon er zowaar een partijtje af wegens het 25-jarig bestaan van de firma Concorde. Er was wederom geen Nederlandse film in het hoofdprogramma te vinden en dus was de "Nederlandse Party" ook weer niks, de parties waren überhaupt niks, maar dat laatste zegt meer over mijn leeftijd dan over die parties, niet waar? Nee, Cannes is de laatste 16 jaar het zelfde. Opgeklopte en gebakken lucht, die als een soort onontkoombare smog om de 7e kunst hangt. Het enige verschil tussen al die jaren is dat er soms verdomd goede films draaien en daar was dit jaar helemaal geen sprake van, helaas. Zegt het wat over de dapperheid van de Jury dat een Iraanse film (De Smaak van Kersen van Abbas Kiarostami) de Gouden Palm moest delen met een Japanse film (De Aal van Shohei Imamura)? Of zegt het wat over het gebodene? Wie zal het zeggen...ik in ieder geval niet, want ik heb beide films niet gezien. Sterker nog, er was geen behoorlijke en betaalbare hotel kamer te vinden dus ben ik maar niet gegaan. En heb ik wat gemist...? Nou het regende hier ook!

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 13