Fibrocit, daar zitten ze van te kijken A %W1 het nu een bioscoopstoel, een theaterstoel, een congresstoel of collegezaalstoel moet zijn, al meer dan 60 jaar is zitten ons vak. contract furnishing seating NFC Onderzoek Wie meer inzicht heeft in bijvoorbeeld de eigenschappen van het bioscooppu bliek of het effect van een actie, kan makkelijker belangrijke beslissingen nemen en heeft een sterkere positie bij onderhandelingen. Hoe krijgen we meer vijftigplussers, een groeiende doelgroep, in de bios coop? Wat voor publiek kwam er op de Nationale Bioscoopdag en hoe kan zo'n actie nog verbeterd worden? Zou men vaker naar de bioscoop gaan wanneer films later op video of TV zouden verschijnen? Dergelijke vragen worden aan NFC Onderzoek (officieel: Stichting voor Onderzoek ten behoeve van de filmver toning) voorgelegd. De stichting is in 1993 opgericht met als doel met name het marketingbeleid te ondersteunen. Hiertoe worden onderzoeken voorbe reid en uitgevoerd, waarna belangheb benden geadviseerd worden aan de hand van de resultaten. Een onder- zoeksarchief bibliotheek staat open voor leden. Ook studenten met scrip tieonderzoeken op het gebied van film of bioscoop maken hiervan regelmatig gebruik. De NFC beheert een schat aan statisti sche informatie over het bioscoopbe drijf (bezoekscijfers, bruto recettes, aantal bioscopen, schermen, stoelen, enz.), waaruit op verantwoorde wijze gegevens naar buiten (leden, pers, bui tenland) moeten worden gebracht. Ook hier ligt een taak voor NFC Onderzoek; een onjuiste interpretatie van de cijfers kan tot grote misverstanden leiden1. Doelgroep 50+ Het is algemeen bekend dat de Nederlandse bevolking 'vergrijst' en dat ouderen minder vaak naar de bios coop gaan. Reden voor NFC Onderzoek om (in opdracht van NFC Marketing) deze doelgroep eens onder de loep te nemen. Hanneke van Onna, studente communicatiewetenschap, deed in op dracht van de stichting een markton derzoek naar doelgroep 50+. Zij bestu deerde de resultaten van een telefoni sche enquête onder 200 vijftig-plus sers. Hiervan ging bijna driekwart nooit meer naar de bioscoop. Bezoek neemt af met de leeftijd maar neemt toe naar mate de genoten opleiding hoger is2. Favoriete genres van de onderzochte doelgroep zijn humor en drama, minder gewaardeerd worden actie- en avontu renfilms. Bioscopen met een café of restaurant zouden daarmee meer vijf tigplussers kunnen aantrekken. Actie-evaluaties Om in de dalmaand juni het bioscoop bezoek een extra impuls te geven wor den sinds 1995 zogenaamde '2 voor 1' acties georganiseerd. Tegen inlevering van coupons, verkregen bij Albert Heijn (in 1995) Etos (in 1996) of Shell (dit jaar) ontvangen bezoekers twee bio scoopkaartjes voor de prijs van één. Deze acties worden door NFC Onderzoek geëvalueerd. Ook de actie dagen (5 en 31 december en 1 januari), t HOSPITAALWEG 1B, B-8510 KORTRUK-MARKE, TEL. (056)98 56 99 FAX (056)2! 77 98 VOOR NEDERLAND: HANK JURRISSEN, BOLESTEIN 650, 1081 EL AMSTERDAM Tel (020) 646 33 97 fa* (020) 646 53 80

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 26