Honderd jaar filmpresentatietechniek door H. Berg 6. de toepassingen van de filmweergavetechniek in Nederland de dit jaar voor het eerst gehouden Etos-Valentijnsdagactie (14 februari) en de Nationale Bioscoopdag (23 april) zijn volgens hetzelfde draaiboek onderzocht. In de evaluaties wordt gezocht naar kenmerken van de actie-deelnemers (welke doelgroepen, hoe vaak gaan ze normaal?), tevredenheid, informatiebronnen, enzovoort. Daarnaast wordt aan bioscoopexploitanten gevraagd hoe de actie is bevallen en in hoeverre dergelijke acties nood zakelijk worden geacht. In een volgende nummer zullen de resul taten van diverse acties worden geanalyseerd. Marktonderzoek Bezoekfrequentie van de verschillende doelgroepen speelt een grote rol in het Strategieplan 2000 van NFC Marketing. Deze lijkt sterk te verschillen per leeftijdsgroep. Volgens dit gedeeltelijk op aannames gebaseerde plan is het aantal mensen onder de 30 dat 'wel eens' naar de bioscoop gaat het grootst, maar gaan ze minder vaak. Twintigers die 'wel eens' gaan, gaan gemiddeld vaker dan dertigers, maar het aantal twintigers dat nooit gaat is groter. De bezoekfrequentie van tieners is het hoogst, gemiddeld bijna twee keer per jaar, maar deze groep is als gevolg van de 'vergrijzing' in absolute zin het kleinst. Om meer inzicht te krijgen in de eigenschappen en wensen van het Nederlandse bioscooppubliek wordt door NFC Onderzoek, in opdracht van NFC Marketing, een doorlopend profielonderzoek voorbereid, mede om zo wetenschappelijk gefundeerde uitspra ken te kunnen doen. 'Window'-Onderzoek ledere film moet door zoveel mogelijk mensen worden gezien, eerst in de bioscoop, daarna ook op video (en op (pay-)tv). Komt een film te laat op video, dan kan dit ten koste gaan van het aantal mensen dat hem gaat huren, maar zijn videoreleases te snel, dan zal een deel van de bioscoopbezoekers daar wellicht liever op wachten. In het window-reglement is de tijd die tussen bioscoop- en videorelease moet zitten vastgelegd. In hoeverre deze tijd voor beide media optimaal is, is voor zover ons bekend nergens ooit onderzocht. Zo zou het kunnen zijn dat ieder genre zijn eigen optimale window heeft. NFC Onderzoek is voornemens een dergelijk onderzoek op te zetten naar aanleiding van een verzoek van NVF en NVB. NVB, NVF en NVPI, maar ook buitenlandse organisaties zouden daar bij gebaat kunnen zijn. Statistiekbundel NFC-Onderzoek zal zich meer gaan bezighouden met de ver vaardiging en analyse van film- en bioscoopstatistieken. Naast de jaarlijkse evaluatie zal per kwartaal de balans worden opge maakt. Extra aandacht zal hierin worden besteed aan effecten van acties en andere omstandigheden die de bezoekscijfers kun nen beïnvloeden. Als de vaak onvoorspelbaar geachte markt inzichtelijker wordt, kan gerichter worden gewerkt aan het doen stijgen van de cijfers. Welke vorm de statistiekbundel precies gaat krijgen is nog niet bekend. Gedacht wordt aan een losbla dig, aanvulbaar systeem, zoals de huidige Naam- Adresgids van de NFC. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Jan Ott, NFC- Onderzoek. Lees bijvoorbeeld het artikel "Onjuiste informatie over Amerikaanse resultaten" van drs. J. Ph. Wolff (HFN 15, p. 37). 1 Het feit dat de laatste decennia meer mensen hoger opgeleid zijn zou het effect van de vergrijzing wellicht gedeeltelijk (of ruimschoots?) kunnen gaan compenseren. In februari 1931 stond de eerste studio voor het opnemen van geluidsfilm in Nederland in de Schoonderloostraat te Rotterdam. Het was de Filmmaat schappij 'Electra' NV. Een bedrijf, opge richt door Frits Prinsen en William Rienks. Prinsen en Rienks waren bei den geïnteresseerd in de geluidsfilm opnametechniek, een techniek die in Nederland nog niet werd beheerst. Na korte tijd voegde de Haagse camera man Kees Tuijn zich bij hen. Tijdens de bouw van de studio verrichtten ze hun j^* werkzaamheden in de kelder van het huis van Rienks in \S§ Rotterdam Hillegersberg. Prinsen en Rienks bouwden zelf een geluidsfilmcamera. Allereerst werden er films gemaakt met het grammofoonplatensysteem, maar zij kregen problemen met het maken van matrijzen en het persen van de duplicaten. Het gebruik van de film in combinatie met grammofoonplaten liep sterk terug. Men schakelde over op het nieuwe optische geluidssysteem. Op 6 februari 1931 lukte het Frits Prinsen om volgens het optische procédé een eerste opname te maken. Kees Tuijn sprak enkele woorden voor zijn camera en Frits Prinsen maakte de geluidsopname met de door hemzelf gebouwde opnamerecorder. Inmiddels was de verbouwing in de Schoonderloostraat gerealiseerd. De kelder in Hillegersberg werd verruild voor de nieuwe studio, die boven op het fabriek je van Rienks was geplaatst. Op 15 april 1931 werd de eerste film met geluid opgenomen. Electra kwam ook als eerste met een Nederlands geluidsfilm journaal, getiteld 'Nu en Dan - Hier en Daar'. De eerste verto ning van het journaal was op 23 mei 1931 in het WB-Theater en in Roxy, twee Rotterdamse bioscopen. Er is nimmer een tweede aflevering gekomen. In juni 1931 ging Electra samenwerken met Orion-Profilti uit Den Haag. 'Nederland in Klank en Beeld' is de titel van het nieuwe geluidsfilmjournaal dat zij gezamenlijk maakten. Orion- Profilti verzorgde de distributie en Electra de filmopnamen. De eerste aflevering van het nieuwe geluidsjournaal had slechts één onderwerp: 'In de Rotterdamse dierentuin'. Voor de bui tenopnamen ontwierpen Prinsen en Rienks als eersten in Nederland een eigen reportagewagen. Maar reeds in septem ber 1931 werd de verbintenis tussen Orion-Profilti en Electra verbroken. Orion-Profilti had zelf een geluidscamera aange schaft en de journaalactiviteiten van Electra waren definitief ten einde. Electra besloot toen om een speelfilm te gaan maken. Het werd 'Terra Nova'. Andor von Barsy deed het camerawerk, Adolphe Engers en Piet Rienks (neef van William) speelden de hoofdrollen en Gerard Rutten was de regisseur. De film werd zonder geluid opgenomen. Het geluid werd later (oktober 1931) in de Electrastudio nagesynchroniseerd. Onderlinge meningsverschillen onder de firmanten maakten dat de film niet werd afgemaakt en de Filmmaatschappij Electra spatte uitéén. 'Terra Nova' is nooit in première gegaan. vervolg op pag. 37

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 27