y*—. ■91 H^ llJt'ai» ^PP*: vervolg van pag 12 Angels Berman in London. De bewo ners kijken er kritisch naar. Gelukkig worden ze goedgekeurd. Dan verzoekt de opnameleider om wat meer ruimte. Met veel moeite worden de hekken verplaatst. De kluwen man nen, vrouwen met kinderwagens en kinderen schuiven langzaam mee naar achteren. Het is een beetje macaber om te zien hoe ze staande achter grote hekken bijna gedwee gevolg geven aan ons commando. The middle of nowhere. Antwerpen oogt als een stad die wordt geteisterd door vergane glorie. Veel panden staan leeg; er is een ware exo dus aan de gang. Jaarlijks vertrekken er ruim 20.000 mensen uit het centrum. Ditzelfde Antwerpen vormt gedurende vijf draaiweken het decor van onze film. We begeven ons naar een obscure loods in het havengebied van Ant werpen, letterlijk en figuurlijk in 'the middle of nowhere'. Art Director Hemmo Sportel heeft zich mogen uitleven en heeft het achterste gedeelte van de loods omgetoverd in de allersmerigste keuken die ooit op het witte doek te zien zal zijn. Het is de keuken van het restaurant waar hoofd rolspeelster Chaja haar geld verdient met het afwassen van de borden. Het is een grote kleverige bende. Een zwe terige kok (gespeeld door Michael Pas, de Belgische Antonie Kamerling) maakt met zijn obsceniteiten de scène nog kleffer dan Jeroen ooit had kunnen dro men. Maar actrice Laura Fraser is totaal geobsedeerd door één ding: de kak kerlakken. In het script marcheren ze in grote horden door de keuken 'en springen ze boven op haar (onze ont werper Michael van Randeraat toonde ons voor de opna men een Ameri kaanse film waarin kakkerlakken na de opnamen via ani maties waren toe gevoegd; prachtig om te zien, maar helaas onbetaalbaar). Arme Laura heeft er niet van kunnen slapen. Het art- direction team heeft met speciale mui- zenlijn een groot aantal kakkerlakken op een zwabberende ventilator geplakt. Er is een grote zak nep-kak- kerlakken voorhanden en een bus waarin echte insecten zitten die spre- ujSj Hut». km StódiiCHiDavid Buoti) *hoknmatrh ffï(u*A«Toi 1 Kw.i-uim, niifjUtMAisaftt) kend op kakkerlakken lijken. Na een paar takes, waarin de trommelvliezen van onze stoïcijnse geluidsman Leo Franssen danig op de proef werden gesteld door de angst van onze hoofd rolspeelster, houdt ze het voor gezien. Amour, een meisje dat is mee genomen door Isabella en die zich inmiddels heeft ontpopt tot een fabelachtige assistente, fungeert noodgedwongen als stand-in. Ze klaart de klus met grote klasse. Tot volgend jaar Er zijn nog vele anecdoten te vertellen waarin onze internatio nale cast een prominente hoofd rol vertolkt. Die bewaar ik wel voor een volgende keer. Deze zomer zullen editor Edgar Burcksen en Henny Vrienten hun artistieke stempel gaan drukken op een film die alleen al door haar bestaan als éjll bijzonder valt te betitelen. Februari/Maart 1998 zal "Left Luggage" door Shooting Star Film Distribution in de Nederlandse bioscopen worden uit gebracht. Hans Pos vervolg van pag. 27 Eind 1932 was Electra niet meer in bedrijf. Maar de bakermat van de Nederlandse geluidsfilm was Electra. Alleen zij beschikten in 1931 over alle mogelijkheden: opnemen, monteren, nasynchroniseren en mixen! In 1933 werd de Filmstudio Cinetone in Duivendrecht geopend. In 1930 werden door Philips nog geen complete projectoren gemaakt, maar wel de mechanische en electrische onderdelen voor de geluidsweergave. Deze onderdelen werden vaak geleverd aan Zeiss Ikon, die hiervan gebruik maakte in combinatie met hun projecto ren. Pas in 1933 kwam Philips onder eigen naam met de eerste complete filmprojector voor optisch geluid. Zij noemden de projector de 'PhiliSonor Blockpost'. Het geluidsgedeelte was vol ledig door Philips gebouwd en onderge bracht in een kast, die tevens als zuil onder de projector diende. De projector zelfwas afkomstig van de firma Nitzsche in Leipzig, een dochteronderneming van Zeiss Ikon. In Eindhoven werd alles tot een geheel samengebouwd. In 1933 kwam Philips ook met een transporta bele geluidsprojector, maar het zou nog tot 1937 duren, voordat Philips met een in eigen huis gebouwde serie bioscoop projectoren op de markt kwam. Het werd de FP-serie. In 1932 hield Philips zich ook bezig met een nieuwe vorm van geluidsregistra tie, het Philips-Miller-systeem. Het sys teem was bedacht door de Ame rikaan J.A. Miller en werd door Philips verder ontwikkeld. Bij dit sys teem werd een geluidsband langs mechanische weg opgenomen. Men maakte hiervoor gebruik van de zogenaamde Philimilband, een smal le celluloidband waarop een zeer dunne doorschijnende gelatinelaag was aangebracht. Op de gelatinelaag was een zwarte laag aangebracht. Philips had voor de fabricage van deze band lange tijd samengewerkt met Gevaert in België. Deze smalle strook werd onder een scherpe V- vormige beitel doorgetrokken. De beitel kon zich loodrecht op het film- vlak bewegen. Door de geluidstrillin gen werd de beitel in beweging gebracht en 'kraste' daardoor een in breedte wisselend doorzichtig ge luidsspoor door de zwartlaag op de gelatine heen. Een groot voordeel was, dat dit spoor langs fotografi sche weg naast de beeldjes op de film kon worden aangebracht. De geluidskwaliteit was aanmerkelijk beter dan dat van de grammofoonplaat, maar door practische problemen is het nooit verder gekomen dan experimentele toepassingen. PhiliSonor Blockpost projector van Philips (1933)-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 37