S Evaluatie 2 voor 1 actie juni 1997 i.s.m. Shell S* •>- Top 20 omzet tijdens Shell-actie box office 4.000.000 3.000.000 2.000.000 1.000.000 - - S week: 22 23 1997: Shell (wk. 22-26) 24 25 26 1996: Etos (wk. 23-28) 27 28 1994: geen actie NFC Onderzoek De 2 voor 1 zomeractie van NFC Marketing werd dit jaar georganiseerd in samenwerking met Shell. Van 16 mei t/m 20 juni ontving men bij besteding van minimaal fl. 25 bij Shell een actieticket. Met twee van deze tic kets kreeg men de gehele maand juni (zondag 1 t/m maandag 30) het tweede bioscoopkaartje gratis. In opdracht van NFC Marketing heeft NFC Onderzoek deze actie geëvalueerd. Bij de vier grote concerns (Pathé, Jogchem's, Minerva en Wolff) was het aandeel 'actiebezoekers' over de gehele periode bijna 50%. Op basis van het marktaandeel van de concerns is een schatting mogelijk van het aantal 'Shell bezoekers' in heel Nederland: circa één miljoen. De helft hiervan ontving een vrijkaart. De omzet van de top-20 films, gemid deld 95% van de totale weekomzet, bereikte in week 26 een hoogtepunt van 5 miljoen gulden. Dit is vijf keer zoveel als in dezelfde week van 1994, toen nog geen actie plaatsvond (zie figuur). Nu zijn goede omzetcijfers van een beperk te periode uiteraard niet alleen te ver klaren op basis van de actie die plaats vond, ook het klimaat en het filmaanbod spelen een belangrijke rol. In de onder staande grafiek is in ieder geval duidelijk te zien dat de omzet tijdens de actiepe riode aanzienlijk hoger was dan in 1994, toen geen actie plaatsvond, ondanks het feit dat circa een half miljoen bezoekers door de actie gratis naar de bioscoop is geweest. In week 26 (première "Con Air") was de weekomzet zelfs vijf keer zo hoog als in 1994. Maar ook bezoekcijfers zijn belangrijk. Zij bepalen het positieve effect van een actie op langere termijn: er zijn immers mensen uit 'verwaarloosde' doelgroepen bereikt en mondelinge reclame blijft voor velen de belangrijkste drijfveer om een film te gaan zien. Om naast omzet- en bezoekcijfers tijdens de actie ook iets te kunnen zeggen over de aard van het publiek werd in 30 bios copen een publieksenquête gehouden. Daarnaast werd aan bedrijfsleiders van bioscopen en filmhuizen hun mening gevraagd over o.a. het succes en de noodzaak van de actie. 'Shellbezoekers' bleken gemiddeld iets ouder, minder frequent bezoeker en iets lager opgeleid dan reguliere bezoekers. Wel hebben ze ongeveer dezelfde wen sen in de bioscoop. Van de Shellbezoekers had driekwart zijn kaartjes zelfbij Shell ontvangen, een kwart van hen was hiervoor zelfs speci aal naar Shell gegaan. De bedrijfsleiders waren vrijwel unaniem tevreden over de informatie vooraf en het reclamemateriaal. Ook waren bijna allen ervan overtuigd dat de actie meer publiek had opgeleverd en een goede reclame is voor de bioscoop. Van hen vindt 92% de actie dan ook noodzake lijk. De actie kan worden beschouwd als een groot succes en zal dan ook ongetwijfeld £E1 worden herhaald al is de 'partner' nog *GT niet bekend. Bij deze wil ik het betrokken personeel van de bioscopen waar geënquêteerd werd, alsmede de bedrijfsleiders die het evaluatieformulier hebben ingevuld, bedanken voor hun medewerking. Jan Off, NFC Onderzoek 5.000.000 -»** ^***--^ U 1 1 -^ ■"■*-»- w' ------- v M---------- 1 -11 1 Figuur: Omzet van de 20 best bezochte films1 tijdens Shell actie 1997 (week 22 t/m 26) in vergelijking tot die van vorig jaar tijdens de Etos actie (week 23 t/m 28) en die van 1994, het laatste 'actieloze' jaar. 1 Samen ca. 95% van de totale omzet. Bron: MPA rapport. N.B.previews gecorrigeerd.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 11