tSm N'| Bedrijfsportret: HET NEDERLANDS FILMMUSEUM meuws Het valt niet mee om buitenstaanders wegwijs te maken in het Nederlands Filmmuseum. Het Vondelparkpaviljoen in Amsterdam is van de vele Filmmuseum-gebouwen in Noord-Holland, waartussen zich landgoederen, bunkers en kassen bevinden, het meest bekend. In deze chique 'suikertaart' uit 1881 vinden de NFM-filmvoorstellingen plaats en hier bevindt zich ook café-restaurant Vertigo met zijn populaire terras, dat ook ons medewerkers des zomers voortdurend uit de kantoren lokt. De eerste voorstelling van het Filmmuseum in het Vondelparkpaviljoen vond overigens pas in 1974 plaats. Daarvóór huisde het NFM in het Stedelijk Museum, en nog eerder in het Kriterion-theater, waar het onder de naam 'Nederlands Historisch Film Archief in 1946 was opgericht. Dat was vlak na de oorlog die zoveel schade had aangericht: toen leefde de gedachte dat het filmerfgoed gered moest worden, en liefst ook weer te zien moest zijn. De Stichting Nederlands Filmmuseum doet veel meer dan films vertonen. In de eerste plaats dus het conserveren van de miljoenen meters film op het brand bare nitraat, die door de tand des tijds verloren dreigen te gaan. Er wordt onderzoek gedaan, er zijn vele archie ven met foto's, affiches, publiciteitsma teriaal en wat er verder aan papieren en objecten in de filmbranche opduikt, er is een documentatie-afdeling, een biblio theek, er worden klassieke en nieuwe films gedistribueerd, en er is heel veel internationaal 'verkeer', onder andere met collega-archieven overal in de wereld. Wie meer wil weten over het Filmmuseum, en met name over de film programma's in het komende seizoen, neme onze seizoensbrochure 1997-1998 ter hand. We verklappen hier alvast de retrospectieven van Mastroianni, Van der Elsken en Ozu, een pakket 3D-films en films met/over de allergrootste pia nisten. Dit alles naast de dagelijks wis selende cinematheekvoorstellingen om 19.30, en de premièrefilm of klassieker die telkens een week lang om 22.00 draait. We zoomen nu wat meer in op al die gebouwen, activiteiten en mensen. Want om al zijn doelen te verwezenlijken, heeft het Filmmuseum zo'n honderd man personeel rondlopen. Hopelijk wordt de architectuur van het NFM-bos hieronder zichtbaar, alsmede de veelsoortige gewassen. VONDELPARKPAVILJOEN AMSTERDAM DIRECTIE EN SECRETARIAAT 'Ik weet vrijwel zeker dat niemand hier mij dood wenst, hoe lastig ik ook ben. (directeur Hoos Blotkamp, gevraagd naar haar imago) V.l.n.r.: Ruud Visschedijk, Maureen Mens, Marie Korteling en Hoos Blotkamp Hoos en Ruud vormen de directie van het Filmmuseum. Ze stippelen samen het beleid uit en zitten op één kamer, mid denvoor op de eerste etage, zodat ze nooit officieel hoeven te vergaderen met elkaar, zoals Hoos tevreden vaststelt. Zij richt haar blik vooral op de politiek, de buitenlandse archieven (vertegenwoor digd in de FIAF) en de conserverings- werkzaamheden. Ruud (Visschedijk) geeft veel aandacht aan de filmprogram- mering en het interne management. Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van een Filmmuseum-directielid? Hoos: 'Je moet tegen een stootje kunnen en een avontuurlijke inslag hebben, want het ver eist veel creativiteit om onze filmcollectie zo goed mogelijk te bewaren en te pre senteren.' Ook Ruud beklemtoont de cre atieve kanten van zijn werk: 'Alle theatra le middelen zijn mogelijk, en geen onder werp is te gek voor onze programma's, zolang je maar bij het karakter van de filmverzameling blijft en bij het doel van het Filmmuseum. Hoos: 'Wij zijn het enige Filmmuseum in Nederland en hebben de opdracht voortdurend nieuwe dingen te verzinnen, in plaats van te concurreren met andere filminstellingen. Wij moeten aan de voorkant krabbelen en knabbelen. En talent organiseren: leuke, gekke, gemotiveerde filmliefhebbers en andere goeie krachten om je heen verzamelen.' Marie en Maureen vormen het directiese cretariaat, dat ook uitstekend zicht biedt op wat er allemaal gaande is in het bedrijf. Ze noemen zich de 'perfecte sia mese tweeling': inwisselbaar, maar Marie houdt zich iets meer met de internatio nale correspondentie van Hoos bezig, en Maureen met Ruuds programmering. 'Wij zorgen dat de directie goed kan functio neren.' Daartoe zijn M&M uitgerust met 'open ogen en horeca-oren': dat ze al weten wat Ruud en Hoos gaan zeggen voordat die hun mond open doen. 'Een gemengd bedrijf', zo noemt de directie het Filmmuseum: een museum, archief, bioscoop, filmproductie- en dis tributiebedrijf tegelijkertijd. Film-muse- um moge wat stoffig klinken, maar dan blazen ze het stof er liever af dan de nadelen van een nieuwe naam te riske ren. Het Filmmuseum onderscheidt zich van het kersverse NAA (Nederlands Audiovisueel Archief) doordat de NFM- filmcollectie voor tachtig procent uit bui tenlandse producties bestaat èn doordat de films hier als kunst worden beschouwd, zoals schilderijen in het Rijksmuseum. Het NAA selecteert films eerder op hun informatiewaarde en nationale belang. Hoos en Ruud vinden allebei dat ze de leukste baan van Nederland hebben. Hun eigen filmpassies? Die zijn heel ruim: 'Je bek blijft openvallen, je gaat hier van ontdekking naar ontdekking.' Marie (Zwitserse, gaf goede baan in de commercie aldaar op) en Maureen (die Videoland verruilde voor 'cultuurtempel' NFM) hoeven voor hun werk eigenlijk geen film te zien, maar 'je zit de volgen de dag anders op je stoel als je bent gaan kijken naar een van de voorstellin gen'. Beiden hebben met name grote waardering gekregen voor stille films, die je net als wijn moet leren drinken. ALGEMENE ZAKEN 'opvangplek voor alle zeurpieten' 'De overeenkomst tussen ons is dat wij niks met film doen.' Onder Algemene Zaken" valt de financiële administratie, met Kees als kakelverse chef, Ria en Wilma en oudgediende Wim (salarisad ministratie), het gebouwenbeheer door Henk en Mohamed en de automatisering (Khalid, Purcy en Wouter). Afdelingshoofd Stan voert het financiële, het personeels- en gebouwenbeleid. V.l.n.r.: Khalid Atif, Wilma Hopman, Kees de Bruin, Purcy Blijd en Stan Spijkerman Wat voor karakter heeft de ideale AZ'er? Die heeft een enorm incasseringsvermo gen, want iedereen komt aan je kop zeu ren: over budgetten en salarissen, over computers die op tilt slaan en kapotte spullen. Ze zijn er echter van overtuigd dat ze door de andere afdelingen als

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 15