'sufkutten' worden gezien. Al zijn ze het rustpunt, de opvangplek en de vriende lijkheid zelve: 'je wordt hier overladen met kopjes koffie en gebak'. Werken ze liever bij het Filmmuseum dan bij - zeg - een ziekenhuis of school? Jazeker, want: 'dit is het mooiste pandje dat ik ken' (Henk), 'film is een leuker product dan deurknoppen' (Stan), 'hier heerst geen cultuur van stropdassen en mantelpakjes' (Ria), 'bedrijven zijn trots dat ze ons als klant hebben, wij vertellen ze van alles over films - al weten we er nog zo weinig van' (Wim). Wel 'videoot' hij zelf. Filmpassie hebben ze wel degelijk bij AZ: Henk ('ik begin er in te komen, in film') houdt van oude westerns, Stan van melodrama's met een happy end, Khalid van politieke films. Ria verheugt zich op het weerzien met Hitchcock, Wim en Purcy zijn sf-freaks (Purcy zag star wars zo'n vijftig keer per deel) en Kees, ten slotte, ziet graag films met de ingrediën ten kostuums, Derde Wereld, romantiek, lichte erotiek en lekkere jongenskontjes. Wie zo'n film weet, mag bellen. PROGRAMMERING 'gezegend met een vreemd soort humor' V.l.n.r.: Arthur Kleintjens, Olivia Buning, Frank Roumen, Annemieke Hendriks, Flora Vallenduuk, Arja Grandia en Margriet van Weelden Helemaal bovenin het gebouw worden de filmprogramma's in eigen huis uitge werkt, dus al dat moois dat vertoond wordt in de beide zaten in het Vondelparkpaviljoen. Ook andere pu blieksactiviteiten en voorstellingen met Filmmuseum-materiaal die elders plaats vinden, worden hier geproduceerd. Rooie René is chef van de afdeling. De 'projectleiders' Flora, Arthur en Jan (vdB) zijn verantwoordelijk voor de voorstellin gen. Frenk ofwel Frank is uitvoerend pro ducent in klassieke zin, belast met het maken van NFM-films zoals de televisie serie Cinéma perdu. Vertoningen van films uit het NFM-archief in de hele wereld worden door Arja geregeld, terwijl Olivia de films binnenhaalt die we zelf vertonen (voor het Hitchcock-retro kwa men de meeste films bijvoorbeeld van buiten, en een klein deel uit eigen archief). Alle uitgaande teksten lopen via Annemieke (eindredactie) en Jur (druk werkbegeleiding). Charles of Stefan neemt hier de hon neurs waar van de muziekafdeling, waar de research naar en uitvoering van muziek bij de zwijgende films wordt gedaan, in samenwerking met de (bios- coop)pianisten Yvo, Frank en Wim (vT). En dan is er Margriet, die het secretariaat van de afdeling bemant. De programma-afdeling betitelt zichzelf als 'een raar zooitje, communicatief en stressbestendig, flexibel en gezegend met een vreemd soort humor'. En uiter mate representatief, zoals de foto duide lijk moge maken. Die eigenschappen zijn alle nodig, zowel om met de rest van het Filmmuseum om te gaan, als om met kunstenaars en ander volk van buiten te kunnen verkeren. En wat is er zo leuk aan dit programme- ringswerk? 'Kijk, voor het geld hoeven we het niet te doen' (afdelingshumor). Het product film is leuk, en minstens zo leuk is de sociale kant van het werk: het enthousiasme voor de filmprogramma's overbrengen op anderen. De filmliefdes op de afdeling zijn gevarieerd - op een nagenoeg algemene liefde voor stille films na omdat die meer levende kunst zijn dan 'gewone films': van toverlan- taarns en andere optica van vóór de cinema, via documentaires en films die nergens over gaan en waar niks in gebeurt, tot Ruven en de kleine Neder landse film. Oké, de minder politiek cor recte antwoorden bevatten voorkeuren voor zombies en allerlei soorten cult, van RAWHIDE tOt PRUIMENBLOESEM. DISTRIBUTIE 'dynamisch stelletje ongeregeld' De erfenis van Huub Bals' Film Inter national, een collectie zeer bijzondere films, kwam een aantal jaren geleden naar het Filmmuseum als International Art Film (IAF) om hier samengevoegd te worden met de NFM-films die uitgeleend mogen worden (een klein deel van de totale collectie, maar nog altijd zo'n zevenhonderd titels). Hier werken: Rieks (hoofd publieksactiviteiten), die als film- aankoper begeleiding krijgt van Monica, de bookers Marleen en Ferry, projectlei der Chris, de met Programmering gedeel de projectondersteuners Marike en Jan P., stagiaire Anita, en banenpooler Marja. 'Wij distribueren exclusieve films voor nieuwsgierige mensen', roept marketing lady Lied, die ook bij de distributeurs op de derde verdieping is gestationeerd. Exclusieve films, daar valt nogal wat onder: klassiekers die permanent te huur zijn (Ruttmanns berlin, die sinfonie einer grossstadt) of opnieuw uitgebracht wor den (Hitchcocks north bij Northwest) en natuurlijk nieuwe films. En daarbij is NFM Distributie vooral op zoek naar nieuw talent uit de niet-commerciële hoek, met een speciaal oog voor landgenoten en documentairemakers. Zo treffen we in de 'NFM-stal' Agresti, Bartas, d'Oliveira, Ruven, Kerkhof en Crijns aan. En in samenwerking met het Rotterdamse film festival kwam onlangs de Tiger Release van de grond, een label dat talenten als Assayas en Takeshi uitbrengt. V.l.n.r.: Jan Prent, Rieks Hadders, Chris Oosterom, Lied Nolet, Ferry Rooymans, Marike Huizinga, Marleen Labijt, Marja Vos en Monica Eckelkamp De distributiepoot van het Filmmuseum ziet zichzelf als een dynamisch cultureel clubje, een stelletje ongeregeld dat bij- eengeschraapt werd uit o.a. Rialto, Desmet, het (Haagse) Paard (Chris), de fotografie (Jan) en een heuse filmfamilie (Monica), met een ex-PTT'er annex film- verzamelaar aan het hoofd. Anderen zien hen vaak als promotors van moeilijke films, en dat is 'zeer onte- Xjfr recht, behalve als het grote publiek dit zegt' (Marleen). Ze vinden het leuk om bij het Filmmuseum te horen, omdat allerlei activiteiten elkaar hier versterken. Bijvoorbeeld een Rohmer-retro in de NFM-zalen met de uitbreng van de nieu we Rohmer in Rialto, 't Hoogt, Lantaren/Venster en/of Haags Filmhuis, en de aanwezigheid van kennis over zo'n regisseur bij collega's, in bibliotheek en archief. 'En hier worden geen films zo maar op de markt geflikkerd' (Chris). Welke filmpassies leven er op de afde ling? Dat loopt uiteen van 'Franse praat films' tot Hitchcock ('eigenlijk de enige regisseur die ik goed vind' - Ferry), de eigen collectie Russen, poticiers en 'Hollandse meesters'. CABINE 'eng vak voor eigenzinnige helden' In de nieuwingebouwde verdieping van het paviljoen, waarvoor vijfentwintig jaar geleden het plafond van de bovenhal werd verlaagd, bevindt zich het zenuw centrum van de filmvertoning. In en rond de cabine is het een va-et-vient van filin blikken, operateurs en van projectieap- paratuur die ontmanteld wordt of juist geïnstalleerd. V.l.n.r.: Martin Schrevelius, Hans van Noort, Ron Salari, Ivo Hoek, Sjoerd Boersma en Anton Bakker

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 16