I Ml3&7.-J i/erro/g ran pog. 17 Hier heersen onder toezicht van filo soof annex tropisch landbouwkundige Sjoerd: Anton, Erwin, Marko, Ivo, Hans, Marieke, Jan Ewout, Ron en Martin (S). Ook zij hebben verrassende achtergronden, van de (land)bouw tot de klassieke talen. Maar hun werk gaat ook veel verder dan dat in een gewo ne bioscoop. Het vertonen van de (kwetsbare) films op allerlei ongebrui kelijke formaten is haast handwerk en de technische inrichting van de zalen moet bijna voortdurend aangepast worden aan de vele speciale voorstel lingen. De operateurs hebben veelal hun eigen voorkeuren: Ivo controleert graag films '1 op de tafel, Martin is voortdurend met schroevendraaier en hamer in de weer (liefst bij openluchtvoorstellingen), ter wijl Ron's biotoop het donker van de cabine is. Sjoerd spreekt van zijn club als een stelletje Einzelgangers, eigen zinnige types: 'Mensen vinden vaak dat wij een eng vak hebben, of ze vinden ons heldhaftig. Dan hebben we een raadselachtig brommetje uit het geluid gehaald, of juist gecompliceerde verto ningssituaties opgelost waar honderd jaar oude beelden gekoppeld moeten worden aan de nieuwste digitale geluidstechnieken. Dat is het leuke van het werk hier, met al die aparte voor stellingen is het één groot creatief experiment om operateur te zijn.' Martin beaamt dat het hele vakgebied eigenlijk ontstaan is uit prutsen. De filmpassies lopen in de cabine niet per definitie parallel met het vertoonde in het Filmmuseum. Apocalyps now ('dat mooie geluid, daar doe je het voor') en satanstango worden genoemd naast Godard en Eastwood, en er schijnen zelfs operateurs op het NFM te werken die niet speciaal van film houden. PUBLIEKSSERVICE: BALIE EN ZALEN 'de probleemoplossers' De balie is het communicatieknooppunt van het Filmmuseum in het Vondelpark. V.l.n.r.: David Sneek, Manneke Kloosterhuis, Marit Nieuwenhuizen, luul van den Ende en Mirjam Schaafsma Hier worden bezoekers, koeriers, aller hande relaties en ontelbare telefoontjes met de meest vreemde vragen vriende lijk doorverwezen naar de desbetreffen de afdeling. Aan toeristen wordt uitge legd dat het Filmmuseum geen perma nente tentoonstelling heeft van oude filmapparaten. De balie telt acht mede werkers. David: 'Laatst belde iemand die vroeg wat Humphrey, ergens in de tweede akte van casablanca, tegen Ingrid zei. Ik wist het toevallig.' En Laurens pareerde onlangs de vraag om het telefoonnummer van Willeke van Ammelrooy te geven; de wens van een fan die zich zorgen om haar maakte. Marit, reeds acht jaar een vertrouwd gezicht achter de toog, voelt zich soms een sociaal werkster die ook raad geeft inzake stukgelopen relaties, het door staan van de hitte op de werkplek en het uitzoeken van de meest geschikte film voor iemand in een bepaalde stem ming, luul benadrukt hoe uiteenlopend het werk is: 'Overdag is voor het bedrijf en de avond is voor het publiek'. En dat vindt Hanneke (K.) juist zo boeiend. Dan hebben we Caroline en Huub, die tevens audiotechnicus is bij de theatra le voorstellingen, en Belinda, die inmid dels furore maakt in de filmjoumalis- tiek. Bij deze gastvrouwen/mannen lopen de filmpassies uiteen van vertigo tot Andy Warhol en sprookjesfilms. De zeven zaalwachten zijn bepaald geen mensen die domweg kaartjes scheuren. Hans (vdK): 'Je bent samen met de operateur verantwoordelijk voor de voorstelling.' Hij heeft al heel wat paniek in zaal en cabine gesust. Bastiaan doet er nog een schepje bovenop: 'Na afloop zijn er vaak men sen die meer willen weten over de film die ze net gezien hebben. Omdat een zaalwacht gemiddeld tussen de twee en driehonderd films per jaar ziet, heeft hij een gedegen parate kennis.' Geen wonder dat de vraag naar hun filmpas sies een bont en overdadig geroep aan namen oplevert: zeg maar de 'wereld cinema'. Madeleine, die ook bij Alfa werkt, constateert een wereld van ver schil tussen de gewone bioscoop en het Filmmuseum: 'Hier voel ik me echt een vertegenwoordiger van het bedrijf, daar zien ze me niet eens staan.' Cees, Nienke, David (tevens balie) en Lotte huiveren alleen al bij de gedachte. De 'balinezen' en de zaalwachten worden door coördinator Mir jam met weinig moeite in het gareel gehouden. Haar filmliefde zit in de animatie: met name Tex Avery. In de zalen van het paviljoen vinden niet alleen openbare activiteiten plaats. Nicolien verhuurt de zalen overdag aan particulieren en bedrij ven die iets te vieren hebben - maar alleen als er een verband met film te leg gen is. Ze kent het archief heel goed en kan desgewenst passende films aanbeve len. Vooral de statige Franse zaal (met ter ras) is zeer gewild. De catering wordt vaak in samenwerking met Vertigo verzorgd. Nicolien Witte V.l.n.r.: Bastiaan Anink, Hans van der Kraan, Madeleine Vos, David Sneek en de vertrekkende Dylan de Jong STUDIECENTRUM Het Studiecentrum van het Filmmuseum zit schuin tegenover het Paviljoen, met de ingang aan de Vondelstraat. Hier bevinden zich de bibliotheek, de documentatie- en onderzoeksafdeling en vele papieren collecties - al ligt de col lectie foto's in Overveen. BIBLIOTHEEK 'altijd paraat' 'Nee, we zijn niet dienstbaar zeg, we gaan niet op de knieën!' Bibliotheekcoördinator Nita en de haren staan wel altijd paraat om bezoekers met de lastigste of raarste vragen te helpen. De bibliotheek is zowel openbaar als de bedrijfsbibliotheek voor het Filmmuseum - een vrij unieke situatie. Jasper doet het knipselarchief, Marion is logistiek mede werker (wel nodig, bij zo'n informatie centrum!) en coördineert de balie, An- toon is verantwoordelijk voor het publi citeitsmateriaal en de scenario's die geraadpleegd kunnen worden (en staat derhalve met één been in het documen tatiecentrum, afdeling papieren collec ties), Stef werkt tijdelijk bij de catalogi sering, Marijke beheert de tijdschriften collectie, en Anke, Tessel en Ernie de boekencollectie. Helaas weten maar weinigen wat de grootste filmbibliotheek van ons land allemaal te bieden heeft. Dat ontdek je meestal pas, als uit vele hoeken infor matie aangesleept wordt die je nodig had voor een onderwerp, maar waarvan je niet eens wist dat bestond. De mede werkers hebben allemaal wat met film kunst, met historie en/of met kunst, en dragen deze kennis met verve uit.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 19