e ra?!r:/: Ze beschouwen hun werk als hobby, leren/lezen dagelijks nog bij en zijn hooguit wat verstoord als iemand met 'schaamteloos domme vragen' bij hen komt (de student is niet altijd meer wat hij/zij geweest is). Nee, dat laten ze niet merken, hoor. V.l.n.r.: Tessel Andriessen, Anke Bel, Jasper Koedam, Nita Smit, Stef Barendsen en Antoon Bakker Het hoeft je dus niet te verbazen dat de betere film bij de bibliotheek gekoesterd wordt. Vrouwenfilms en Italiaanse mees ters, maar toch ook Franse komedies (Tati) en spaghetti-westerns scoren hoog. Gehuild wordt er bij voorkeur bij melodrama's van Sirk, terwijl de bieb juist uit een depressie geraakt bij Doris Day. FILMDOCUMENTATIE, ONDERZOEK, PAPIEREN COLLECTIES 'de archeologen van het NFM' Onder deze noemer vindt een keur aan activiteiten plaats, onder leiding van Daan, die tevens hoofd van de biblio theek is. Hier wroet men op haast archeologische wijze in de aarde op zoek naar de diepliggende wortels van de film. Onderzoeker Nico doet op dit moment bijvoorbeeld samen met twee deskundigen van buiten een studie naar de Filmliga (die van rond 1930). Chef documentatie Paul draagt samen met Marijke, Marianne en Rommy zorg voor alles wat men hier van film te weten kan komen. Hij laat zelfs roddels en mythen natrekken over diva's en filmidolen. In een aangrenzend kantoor bevindt zich de afdeling 'archieven en verzame lingen'. Hier werken Ria (vdB) en Rob en vele vrijwilligers, stagiaires en banenpoolers onder leiding van Soeluh. Ze houden zich bezig met het beheer van en onder zoek naar al het papieren materiaal over film: affiches (beheerd door Bastiaan), scenario's, verloren gewaande archieven van filmers of filmmaatschappijen etc. En Jeroen voert het documentatiecen trum-secretariaat. Het woord 'dienstverlening' staat bij de documentalisten hoog in het vaandel, zowel naar de wetenschap als het publiek toe. De filmpassies lopen hier uiteen van 'ouderwets drama' tot met hand ingekleurd nitraat uit de jaren tien en (Daan) oude oorlogsfilms. V.l.n.r.: Paul Kusters, Daan Hertogs, Nico de Klerk en Soeluh van den Berg VIJFHUIZEN 'de Jongensclub' In het Noord-Hollandse Vijfhuizen bevindt zich een van de grootste opslagplaatsen van films in Nederland. Hier liggen ongeveer honderdveertigdui zend blikken acetaatfilm, waarvan er tachtigduizend in containers op meters hoge stellingen klaarliggen om over de hele wereld vertoond te worden. De rest is 'passief geconserveerd' in klimatolo gisch beheerste koelruimtes bij een tem peratuur van tien graden Celsius. Dit is nodig om het 'vinegar syndrome', een ziekte die acetaat aanvreet, het leven zo zuur mogelijk te maken. Martin (vL) is chef collectiebeheer van de acetaat- en ook van de nitraatfilms. Ook draagt hij de verantwoordelijkheid voor de opslag van de nitraatcollectie, die in bunkers op verschillende plekken in Nederland in het duister wordt bewaard. Dit om te voorkomen dat het spul tot stof wederkeert. V.l.n.r.: Raymond Liefjes, Ad Pollé, Martin van Leuven, Egbert Barten, Milan Popov en Jalal Amama Voor het kluisbeheer zijn Jaap, Ton, Jalal en Marcus verantwoordelijk. Alle aan het Filmmuseum geschonken of in langdurige bruikleen gegeven ace- taatfilms komen in Vijfhuizen terecht en worden daar door Ad, Mark, Milan, Egbert en Henk (G) bekeken en op hun waarde geschat. Ad vindt particuliere schenkingen het spannendst: hij krijgt van het openen der roestige blikken een schatgraversgevoel. Een ander deel van de bemanning, Waldo, Raymond en Henk (vD), houdt zich met verzending en controle bezig: hun gespierde armen dragen dagelijks ongeveer zeventig containers 35mm- materiaal in en uit de vrachtwagen van chauffeur Hans (A), ter verzending over Nederland en de rest van de wereld. Niet verwonderlijk dat hier uitsluitend mannen werken - ze worden de Jongensclub genoemd. De boys in Vijfhuizen hebben van hun hobby hun vak gemaakt: ze zijn all round filmvreters, van Murnau tot Schwarzenegger. OVERVEEN 'landgoed vol filmschatten' De behuizing in Vijfhuizen, waar een tweetal mo derne loodsen aan een eenvoudig dijk je staan, levert een groot contrast op met die in Over- veen. Daar heeft het Filmmuseum zijn intrek geno men op het land goed de Konings hof. In de duinen, vlak naast Kraantje Lek, staat een Walter Zwagemakers prachtige villa met koetshuis op twee honderd hectaren grond. Daar wordt onder leiding van Walter een van de belangrijkste NFM-taken verricht: de conservering van nitraatfilms. Dat is het materiaal invoeren, bekijken, beoordelen en beslissen. 'Met de nadruk op kijken' (Walter). De afgelopen jaren is een klein deel van de zeven miljoen meter film uit de zwijgende periode geconserveerd: ruim een miljoen meter film, waaronder veel buitenlandse films uit de jaren tien (met inbegrip van de befaamde Desmet-collectie) en veel vroege Nederlandse films. Het conserverings- werk is voor Mark Paul (chef conserve ring) en zijn assistenten Dorette, Ronnie, Robert, Ole en Giovanna een gigantische klus. En een verantwoorde lijke: tenslotte schrijven zij na wikken en wegen de rapporten op grond waar van de directie beslist wat er voor het nageslacht bewaard moet worden. Op de restauratie-afdeling zitten Marianne, Danielle, Lonnie, Mirella, Dineke en Anita met witte handschoe nen aan en met eindeloos geduld kapotte filmbeeldjes te repareren. Hanneke (vN) bemant het secretariaat. Om de collectie zo toegankelijk moge lijk te maken, is onlangs onder leiding van Sonja gestart met het digitaal opslaan van de vooroorlogse films. Elke week wordt een paar kilometer vervolg op pag. 22

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 20