e
ra?!r:/:
Ze beschouwen hun werk als hobby,
leren/lezen dagelijks nog bij en zijn
hooguit wat verstoord als iemand met
'schaamteloos domme vragen' bij hen
komt (de student is niet altijd meer wat
hij/zij geweest is). Nee, dat laten ze niet
merken, hoor.
V.l.n.r.: Tessel Andriessen, Anke Bel, Jasper
Koedam, Nita Smit, Stef Barendsen en Antoon
Bakker
Het hoeft je dus niet te verbazen dat de
betere film bij de bibliotheek gekoesterd
wordt. Vrouwenfilms en Italiaanse mees
ters, maar toch ook Franse komedies
(Tati) en spaghetti-westerns scoren
hoog. Gehuild wordt er bij voorkeur bij
melodrama's van Sirk, terwijl de bieb
juist uit een depressie geraakt bij Doris
Day.
FILMDOCUMENTATIE, ONDERZOEK,
PAPIEREN COLLECTIES
'de archeologen van het NFM'
Onder deze noemer vindt een keur aan
activiteiten plaats, onder leiding van
Daan, die tevens hoofd van de biblio
theek is. Hier wroet men op haast
archeologische wijze in de aarde op
zoek naar de diepliggende wortels van
de film. Onderzoeker Nico doet op dit
moment bijvoorbeeld samen met twee
deskundigen van buiten een studie naar
de Filmliga (die van rond 1930). Chef
documentatie Paul draagt samen met
Marijke, Marianne en Rommy zorg voor
alles wat men hier van film te weten kan
komen. Hij laat zelfs roddels en mythen
natrekken over diva's en filmidolen. In
een aangrenzend kantoor bevindt zich
de afdeling 'archieven en verzame
lingen'.
Hier werken Ria (vdB) en Rob en vele
vrijwilligers, stagiaires en banenpoolers
onder leiding van Soeluh. Ze houden
zich bezig met het beheer van en onder
zoek naar al het papieren materiaal over
film: affiches (beheerd door Bastiaan),
scenario's, verloren gewaande archieven
van filmers of filmmaatschappijen etc.
En Jeroen voert het documentatiecen
trum-secretariaat.
Het woord 'dienstverlening' staat bij de
documentalisten hoog in het vaandel,
zowel naar de wetenschap als het
publiek toe. De filmpassies lopen hier
uiteen van 'ouderwets drama' tot met
hand ingekleurd nitraat uit de jaren tien
en (Daan) oude oorlogsfilms.
V.l.n.r.: Paul Kusters, Daan Hertogs, Nico de Klerk
en Soeluh van den Berg
VIJFHUIZEN
'de Jongensclub'
In het Noord-Hollandse Vijfhuizen
bevindt zich een van de grootste
opslagplaatsen van films in Nederland.
Hier liggen ongeveer honderdveertigdui
zend blikken acetaatfilm, waarvan er
tachtigduizend in containers op meters
hoge stellingen klaarliggen om over de
hele wereld vertoond te worden. De rest
is 'passief geconserveerd' in klimatolo
gisch beheerste koelruimtes bij een tem
peratuur van tien graden Celsius. Dit is
nodig om het 'vinegar syndrome', een
ziekte die acetaat aanvreet, het leven zo
zuur mogelijk te maken.
Martin (vL) is chef collectiebeheer van
de acetaat- en ook van de nitraatfilms.
Ook draagt hij de verantwoordelijkheid
voor de opslag van de nitraatcollectie,
die in bunkers op verschillende plekken
in Nederland in het duister wordt
bewaard. Dit om te voorkomen dat het
spul tot stof wederkeert.
V.l.n.r.: Raymond Liefjes, Ad Pollé, Martin van
Leuven, Egbert Barten, Milan Popov en Jalal
Amama
Voor het kluisbeheer zijn Jaap, Ton, Jalal
en Marcus verantwoordelijk.
Alle aan het Filmmuseum geschonken of
in langdurige bruikleen gegeven ace-
taatfilms komen in Vijfhuizen terecht en
worden daar door Ad, Mark, Milan,
Egbert en Henk (G) bekeken en op hun
waarde geschat. Ad vindt particuliere
schenkingen het spannendst: hij krijgt
van het openen der roestige blikken een
schatgraversgevoel.
Een ander deel van de bemanning,
Waldo, Raymond en Henk (vD), houdt
zich met verzending en controle bezig:
hun gespierde armen dragen dagelijks
ongeveer zeventig containers 35mm-
materiaal in en uit de vrachtwagen van
chauffeur Hans (A), ter verzending over
Nederland en de rest van de wereld.
Niet verwonderlijk dat hier uitsluitend
mannen werken - ze worden de
Jongensclub genoemd.
De boys in Vijfhuizen hebben van hun
hobby hun vak gemaakt: ze zijn all
round filmvreters, van Murnau tot
Schwarzenegger.
OVERVEEN
'landgoed vol filmschatten'
De behuizing in
Vijfhuizen, waar
een tweetal mo
derne loodsen aan
een eenvoudig dijk
je staan, levert een
groot contrast op
met die in Over-
veen. Daar heeft
het Filmmuseum
zijn intrek geno
men op het land
goed de Konings
hof. In de duinen,
vlak naast Kraantje Lek, staat een
Walter Zwagemakers
prachtige villa met koetshuis op twee
honderd hectaren grond. Daar wordt
onder leiding van Walter een van de
belangrijkste NFM-taken verricht: de
conservering van nitraatfilms. Dat is
het materiaal invoeren, bekijken,
beoordelen en beslissen. 'Met de
nadruk op kijken' (Walter).
De afgelopen jaren is een klein deel
van de zeven miljoen meter film uit de
zwijgende periode geconserveerd: ruim
een miljoen meter film, waaronder veel
buitenlandse films uit de jaren tien
(met inbegrip van de befaamde
Desmet-collectie) en veel vroege
Nederlandse films. Het conserverings-
werk is voor Mark Paul (chef conserve
ring) en zijn assistenten Dorette,
Ronnie, Robert, Ole en Giovanna een
gigantische klus. En een verantwoorde
lijke: tenslotte schrijven zij na wikken
en wegen de rapporten op grond waar
van de directie beslist wat er voor het
nageslacht bewaard moet worden.
Op de restauratie-afdeling zitten
Marianne, Danielle, Lonnie, Mirella,
Dineke en Anita met witte handschoe
nen aan en met eindeloos geduld
kapotte filmbeeldjes te repareren.
Hanneke (vN) bemant het secretariaat.
Om de collectie zo toegankelijk moge
lijk te maken, is onlangs onder leiding
van Sonja gestart met het digitaal
opslaan van de vooroorlogse films.
Elke week wordt een paar kilometer
vervolg op pag. 22