The Lost World" \mmiz vervolg van pag. 21 film gescand, films die in de toekomst als een bewegende catalogus via de computer te bekijken zijn. Er is nog meer gaande op de Koningshof. jan-Hein beheert hier het foto-archief, dat bestaat uit tweehonderdvijftigduizend originele foto's en tienduizend zwart-wit- negatieven. De doka van John produceert ongeveer drieduizendvijfhonderd foto's per jaar voor programma's in het Filmmuseum, voor de distributiepoot van het NFM en voor derden. Op de een- mansafdeling Sales zetelt Peter (W) in een grote salon met prachtig uitzicht. Met technicus Henk (dS) begon hij tweeën dertig jaar geleden in een houten schuur te beschrijven wat er uit de oude film- blikken te voorschijn kwam. Nu verkoopt hij films en filmfragmenten over de hele wereld, voornamelijk aan televisie. U wilt een paard en wagen over een dijk om streeks 1920 of een wulpse dame wan delend over straat rond 1930? Geen pro bleem. Of ze in Overveen nooit eens moe worden van al die oude fragmenten? Peter: 'Absoluut niet, als het even kan stap ik na het werk op de trein naar Amsterdam, naar de film.' Hij is zeker niet de enige in Overveen. V.l.n.r.: Sonja Snoek en Robert Muis ANNEMIEKE HENDRIKS EN JAN PRENT foto's: Jan Prent HET NEDERLANDS FILMMUSEUM bezoekadres: Vondelpark 3, Amsterdam (Vondelparkpaviljoen) - postadres: postbus 74782,1070 BT Amsterdam - telefoon: 020-5891.400 E-mailadres: nfmpubl@xs4all.nl - website: http://www.dds.nl/-nfm Woensdag 25 juni jl. was het zover: de allereerste presen tatie van "The Lost World" voor een publiek van bio scoopexploitanten. Locatie voor deze UIP dag was dit maal 't Theater aan de Parade in 's-Hertogenbosch...met de nadruk op THEATER, want dat werd in zijn meest pure vorm ten tonele gevoerd door het team aldaar. Zes man hadden meer dan een dagtaak gehad aan het compleet in stijl brengen van de bioscoop. Was de aankleding van de lobby (met alle beschikbare soorten dis playmateriaal van UIP) eigenlijk al aan trekkelijk genoeg voor een dergelijk eve nement, in de grote zaal wachtte de echte verrassing. Creativiteit en inventi viteit zijn hier de sleutelwoorden: alle plantenbakken waren omgekeerd, tuincentra en bossen leeggehaald, de hulp van de genie werd ingeroepen voor de camouflage- netten en 7 Disney-voetballen wer den getransformeerd tot Dino eieren die te ruste lagen in een waar saurusnest. Een juiste belichting en de combinatie van de soundtrack van de film met een tape met oerwoudgeluiden zacht spe lend op de achtergrond, maakten het geheel af, want dat was het: een com plete jungle op het toneel van zaal 1. Na zoveel enthousiasme kon UIP's Max van Praag niet achterblijven. Hij hees zich voor de gelegenheid in een tropenpak, compleet met helm en zaklamp. Als een ware Dr. Livingstone doemde hij op uit het duister en kondigde voor een instemmend publiek het voorprogramma en hoofdfilm aan. Na afloop van de film werden de bezoe kers onthaald op een uitgebreide Brabantse lunch, in een eveneens in junglestijl ingerichte Pleinzaal. Ondertussen belichtten een aantal pro motiepartners hun "The Lost World"-arti- kelen (variërend van dino-ondergoed tot jeff Golblum poppetjes). Terwijl de ex ploitanten napraatten over film en pre sentatie, werd het complete decor in rap tempo weer afgebroken door het Parade team, om de zaal op tijd gereed te maken voor de eerste matineevoorstel ling. As if nothing had happened... There's no business like showbusiness! \s AUDIOVISUEEL PLATFORM Marketing voor filmmakers Packaging, werken met distributeurs en marketing voor het publiek, het staat allemaal in de praktische gids 'No motion without promotion', uitgegeven door de European Film Academy. De gids is het resultaat van een seminar tij dens het Internationaal Filmfestival Rotterdam. Producenten, distributeurs, sales agents en publicity-consultants geven in de gids een toelichting op hun rol in filmmarketing. De gids is op te vragen bij de MEDIA Desk. Pilots TV-movies Na vier jaar workshops te hebben gewijd aan langlopende tv-series, geeft Pilots dit jaar ook workshops voor het maken van telefilms. Onder de naam 'Pilots goes to the movies' kunnen cur sisten individueel of als lid van een pro ductieteam deelnemen. Met hulp van Amerikaanse en Europese experts wordt er gewerkt aan eigen projecten. De cur sus vindt plaats in Gerona, (Spanje) van 25-29 november. Deadline: 17 oktober. Deelnamekosten variëren van 1000 tot 3000 ECU (1 ECU is circa fl. 2,21.). Euroscript Euroscript is een "op afstand leren"-pro- ject en geeft trainingen aan (beginnen de) Europese scenarioschrijvers om hun scenario verder te ontwikkelen. Twee maal per jaar worden scenarioschrijvers uitgenodigd om mee te doen aan de "Euroscript competitie". Uit de inzendin gen worden 20 scenario's geselecteerd. Deelname aan de competitie kost 25 Engelse ponden. Aan de selectie zijn geen kosten verbonden. De deelnemers krijgen negen maanden lang een eigen begeleider toegewezen en kunnen vanuit huis werken. Deadline: 31 januari 1998. Sharing Stories Van 14 tot 16 november wordt in Edinburgh voor de zesde keer het co productie evenement 'Sharing Stories' georganiseerd. Producenten, broadcas- ters, financiers, distributeurs en beleids makers komen bijeen voor een week end discussie, screenings en case stu dies. Deadline: 13 oktober. Euro Kids Network Euro Kids Network ondersteunt biosco pen waarvan de helft van het filmaan- bod is gericht op kinderen en jongeren. 30% van deze films moet van Europese makelij zijn. De steun varieert van 6000 ECU tot 12000 ECU. De ondersteuning is bedoeld om de vertoning van Europese films in de theaters te stimuleren. MEDIA Distributie In augustus zijn de laatste 'calls for pro- posals' gepubliceerd voor het onderdeel distributie. Deadline tv- en videodistri butie: 3 oktober. Deadline transnationa le filmdistributie: 10 oktober. De richtlij nen en aanvraagformulieren zijn bij de MEDIA Desk verkrijgbaar. Toekenningen promotie Dertien evenementen, zullen n.a.v. de meest recente call voor promotie steun ontvangen van het MEDIA Programma. Inschrijven is o.a. nog mogelijk voor het FORUM, EDN, Film Festival Gent, MIFED, Perspective Video, Sharing Stories en Felix Audiovisueel Platform/MEDIA Desk Postbus 256 1200 AG Hilversum telefoon 035-623 86 41 fax 035-621 85 41 e-mail avpmedia@euronet.nl

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 21