~nnr\f\kl\k V \aW \V V V Iw w^V- De Nederlandse markt in Europees perspectief H m. 1 W m. r\ nmm-j: Nederlandse Vereniging van Filmverhuurders presenteert haar visie op de bioscoopmarkt M I\ k f- fflBI 1/ 7 W V; iHflF IsflB s K k r\ r\ fff 11XV: vervolg van pag. 5 De gebruiksvriendelijkheid van de BelBios is hiermee wezenlijk groter geworden. Sinds de start van het nieu we systeem is gebleken dat de gemid delde gespreksduur per beller met ca. 30% is afgenomen. Met andere woor den de nieuwe BelBios is maar liefst 30% sneller dan zijn voorganger! Doordat het hele systeem nu in eigen beheer is kan in de toekomst ook veel directer worden ingespeeld op wensen van exploitanten en verhuurders. Het gevolg van het verbreken van de contacten met Teleworld, het facilitaire bedrijf, is wel dat de dienst Teletekst voorlopig is gestaakt. Er zijn bespre kingen gaande om Teletekst alsnog te continueren. Of dit daadwerkelijk op korte termijn het geval zal zijn is nog niet te zeggen. Overigens blijft de BelBios een stijgend verbruik vertonen. De verwachting is dat de doorgevoerde verbeteringen zul len bijdragen aan een snellere groei van het aantal gesprekken. Door NFC Marketing wordt, nu het pro- dukt BelBios is geoptimaliseerd, een bredere en intensievere promotie van de lijn voorbereid. NFC Marketing hoopt hierover binnen kort nadere informatie te kunnen ver strekken. Onlangs verscheen onder auspiciën van de Nederlandse Vereniging van Filmverhuurders een rapport met de titel "Het Nederlands Film- en Bioscoopbedrijf; De Nederlandse markt in Europees perspectief". Aan de hand van enkele voor zich spre kende statistieken wordt in het rapport beschreven wat de stand van zaken is in het Nederlandse filmbedrijf en welke kant het schip, in de ogen van de distributeurs, op zou moeten. Blijkens het rapport doen de exploitan ten in Nederland het goed. De naar Europese maatstaven hoge gemiddelde ticketprijs, het grote aan deel van de ticketprijs dat uiteindelijk bij de exploitant terecht komt, alsmede een hoge concentratie van doeken in handen van 3 tot 4 exploitanten, zor gen ervoor dat de exploitanten in Nederland niet te klagen hebben. In het rapport wordt weliswaar toegege ven dat er geen uitspraken te doen zijn over rendementen; er wordt wel gesteld dat de positie dusdanig is dat er sprake is van weinig dynamiek. Volgens de distributeurs zorgen de lage gemiddelde bezoekfrequentie per hoofd van de bevolking, de geringe besteding van de Nederlander aan bioscoopbezoek en het tekort aan bioscoopschermen voor beperkte mo gelijkheden voor de Nederlandse distri buteurs. Het tekort aan doeken is er mede de oorzaak van dat de levenscy clus van films afneemt met als gevolg dat de consument sneller moet beslis sen een film in de bioscoop te gaan zien. Bovendien zorgt de stijgende Gemiddelde bezoek per inwoner per jaar 1995 O Griekenland Nederland D Portugal Duitsland Italië O België U.K. Frankrijk D Spanje 0,7 1,1 1,3 1,5 1,6 1,9 2 2,2 2,4 2,7 (Grafiek: Bronnen European Cinema Yearbook - 1996 Dodonc Research 1996) mediadruk er nog eens voor dat de dis tributeurs alle zeilen moeten bijzetten om in de grote informatiestroom op te vallen. Dat gaat gepaard met steeds hoger oplopende kosten. De toenemende druk, op doeken en in de media, is er de oorzaak van dat de distributeurs een stijgend exploitatie risico lopen. Waar exploitanten zich kunnen concentreren op de grote film hits moeten de filmverhuurders het geld voor alle films proberen terug te verdienen. De Nederlandse Vereniging van Film verhuurders is van mening dat er in Nederland ruimte is voor circa 550 bioscoopschermen in het jaar 2000. Die Opbrengst per doek 1995 O België Nederland D U.K. Ierland O Italië Duitsland Frankrijk Spanje O Griekenland 250 200 160 100 50 216 206 188 188 186 165 160 144 98 (Grafiek: European Cinema Yearbook - 1996: formule: bruto re zette aantal doeken schermen bieden de mogelijkheid van 20 a 23 miljoen bioscoopbezoekers per jaar. In het rapport worden tenslotte twee toekomstscenario's geschetst. In het eerste scenario is toetreding van (bui tenlandse) exploitanten onvermijdelijk. Nieuwe toetreders moeten zorgen voor uitbreiding van het aantal bioscoop schermen. Hun komst betekent tevens het einde van de monopolie- en oligo- poliesituaties die de markt nu nog zo statisch houden. In het tweede scenario wordt er vanuit gegaan dat het aantal releases in Nederland wordt teruggeschroefd en dat de (dure) marketinginspanningen aan banden wordt gelegd. Dit laatste lijkt meer een noodscenario. Het zal dan ook niemand verbazen dat de dis tributeurs de voorkeur geven aan de eerste optie, een optie waarin de markt zich volledig kan ontwikkelen en ook de distributeurs kunnen profiteren van de groeiende bioscoopmarkt. Geïnteresseerden kunnen een exem plaar van het rapport opvragen bij de vereniging (020-6799261)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 7