Het Nederlandse bioscooppubliek (1995) Jongeren in de bioscoop (1993-1997) PUBLIEKSONDERZOEK ecrws 15 10 bevolking bezoekers D bezoeken 4-12 jaar 13-19 jaar 20-29 jaar 30-39 jaar 40-49 jaar 50-79 jaar (situatie 1995), 1991 1993 1995 1997 20-24 jr 12-19 jr 6-11jr •allen Om marketingactiviteiten beter te kunnen opzetten en evalu eren zal binnenkort in opdracht van NFC Marketing een door lopend onderzoek naar het Nederlandse bioscooppubliek worden gestart. NFC Onderzoek heeft hiervoor bureau Centrum voor Marketinganalyses ingeschakeld. Aan de hand van de onderzoeksresultaten kan een strategie worden bepaald die moet leiden tot verbreding van de doelgroep en verhoging van de bezoekfrequentie, oftewel: meer mensen naar de bioscoop en vaker. De informatie die thans beschikbaar is, is te beperkt en niet altijd even betrouwbaar. Onderstaande grafieken zijn dan ook slechts bedoeld als voorproef. 30 25 20 leesvoorbeelden: - 25% van de Nederlandse bevolking is 50-79 jaar oud - 23% van de mensen die wel eens naar de bioscoop gaan is dertiger - 26% van de bioscoopbezoeken wordt gebracht door twintigers 26 Bron cijfers: Strategieplan 2000 gecorrigeerd 70% 60% 50% - 40% 30% 20% 10% 0% bezoekers (minimaal 4 x per jaar) 58% 60% 51% 51% 36% 33°' 42% 43% 34%/ ^40% 42% 34% 22% 11% leesvoorbeeld: in 1991 ging 11% van de 6-11 jarigen minimaal 4 x naar de bioscoop 1991 1993 1995 1997 frequente bezoekers (minimaal 1 x per maand) leesvoorbeeld: in 1991 ging 26% van de 20-24 jarigen minimaal 1 x per maand naar 3°% de bioscoop 25% 20% -f 15% 10% 5% 0% Bron cijfers: Inter/View

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 11