FltüL Ondanks de nodige stress lukte dat perfect. Maar ook films zoals "Train- spotting", "ZUSJE" en de video's van "Mr. Bean" zijn haar, vanwege de hype bijgebleven. WATERFIETSEN The Publicity Company verzorgt veel publiciteit voor arthousefilms. Soms wordt daarbij ten onrechte gesproken over kleinere films. Het budget is wel lager maar dat gaat niet per definitie ten koste van de kwaliteit. De veelal niet-Amerikaanse producties verdienen ook in ons land een kans en aandacht. De uitdaging is om ze met beperkte middelen onder de aandacht van het grotere publiek te brengen. Soms komt het voor dat er geen beeldmateriaal beschikbaar is of dat er maar een be perkt aantal kopieën voorhanden zijn. Trix: "Dat is soms frus trerend maar dan moet er geïmproviseerd wor den". Filmpubliciteit gaat ver der dan gericht communi ceren met de doelgroep. Trix heeft geleerd dat mensenkennis en door zettingsvermogen een be langrijke rol spelen. Zo wilde ze Matt Dillon naar Nederland halen in het kader van de speel film 'Drugstore Cowboy' van Gus van Sant. Helaas gaf het agent schap van Matt Dillon geen toestemming. Daar nam ze geen genoegen mee. Met een flinke do sis doorzettingsvermogen kwam zij via een vriend de acteur op het spoor en uiteindelijk lukte het om Dillon voor een weekendje naar Amsterdam te ha len. Een waterfietstochtje in de Amster damse grachten zorgde voor een ont spannen sfeer wat bijdroeg aan een goed interview. VRIJHEID EN CREATIVITEIT Publiciteit voor Nederlandse films is een verhaal apart. Ondanks de negatie ve verhalen bieden juist Hollandse pro ducties veel publiciteitsmogelijkheden. Regisseurs en acteurs zijn eenvoudiger en vaker beschikbaar voor interviews. Een ander punt is dat een Nederlandse film zich leent voor vrijheid en creativi teit in het publiciteitsplan. Dit in tegen stelling tot de grotere films met name uit Amerika, waarvoor doorgaans al een marketingplan klaar ligt. Publiciteit voor een film begint direct na het bekijken van de film of het lezen van het script. Nadat de doelgroep is be paald kan het bureau samen met de pro ducent de aantrekkelijke aspecten voor de film bepalen. Vanaf het moment dat The Publicity Com pany wordt ingeschakeld kunnen journa listen enthousiast worden gemaakt om een bezoek aan de set te brengen voor interviews en setverhalen. De film gaat dan in een vroeg stadium leven. IN PRODUCTIE Om een duidelijker beeld te krijgen van de werkzaamheden van The Publicity Company volgde Holland Film Nieuws Trix tijdens een opnamedag van "SIBE- RIA" van Robbert Jan Westdijk. Na het overweldigende succes van "ZUSJE" zijn de verwachtingen hoog gespannen. Op de set van "SIBERIA". "SIBERIA" werd op verschillende locaties in de hoofdstad opgenomen. Onder meer in De Melkweg. Overdag trof men de voor bereidingen om 's avonds zo'n 250 figu ranten te kunnen ontvangen. Om een impressie te geven van het vrije en losbandige leven van rugzak-toeristen in Amsterdam werden twee scènes opge nomen, een dansscène en een barscène. Voor dit schouwspel waren jongeren nodig uit alle delen van de wereld, die op een doordeweekse avond eens flink uit hun dak gingen op de stampende rit mes van house-muziek. Met veel enthou siasme werkten ze aan de film mee. "Siberia" vertelt het verhaal van twee Amsterdamse vrienden, gespeeld door Roeland Fernhout en Hugo Metsers III. Zij bestelen rugzaktoeristen uit alle we relddelen met als doel een reis om de wereld zonder de stad te verlaten. Dit merkwaardige spel kent een aantal spel regels. Een van de afspraken is dat het steeds een vrouwelijke toerist van een andere nationaliteit moet zijn. Tweede regel: neem de meisjes nooit mee naar huis en wordt zeker niet verliefd op ze. Als bewijs van hun succes scheuren zij foto's uit de gestolen paspoorten. Wan neer een van de vrienden verliefd wordt op de Russische Lara -gespeeld door Vlatja Simac- is het spel verbroken en raken zij verwikkeld in een machtsstrijd, waarbij de inzet wordt bepaald door geld, vriendschap en liefde. SETBEZOEK Sinds "ZUSJE" is er voor de makers veel veranderd. Naast een verhoogd budget is er veel aandacht van de pers. Hoewel de film pas volgend jaar september in de Nederlandse bioscopen te zien zal zijn, heeft The Publicity Com pany zich al druk bezig gehouden met de voor- publiciteit van deze film. Voor de setbezoeken is het van belang om tijdig contact met de juiste journalisten te leggen en ervoor te zorgen dat zij op een dag langskomen dat er veel acteurs aan wezig zijn. Voor camera ploegen moet een dag worden gepland wan neer er fotogenieke scè nes worden opgenomen. Meestal is Trix, Anne- marije of Karen aanwezig op de set om de journa listen op te vangen en te begeleiden. Voor deze setbezoeken wordt in alle gevallen een schema opgesteld. Het is eerder regel dan uitzondering dat daarvan wordt afgeweken. Dat geeft soms een rommelige en chaotische indruk en vraagt de nodige flexibiliteit en improvisatie-talent. Zodra de opnamen gereed zijn en er ge monteerd wordt, ligt de publiciteit even stil. Enkele maanden voor de release worden screenings georganiseerd zodat de pers het uiteindelijke resultaat kan zien en het publiciteitscircus weer op gang kan komen. Werken voor een publiciteitsbureau zoals The Publicity Company vraagt een hoop geduld, creativiteit en doorzet tingsvermogen, waarbij de liefde voor film voorop staat. Kyra Heitlager

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 13