FltüL
Ondanks de nodige stress lukte dat
perfect. Maar ook films zoals "Train-
spotting", "ZUSJE" en de video's van
"Mr. Bean" zijn haar, vanwege de hype
bijgebleven.
WATERFIETSEN
The Publicity Company verzorgt veel
publiciteit voor arthousefilms. Soms
wordt daarbij ten onrechte gesproken
over kleinere films. Het budget is wel
lager maar dat gaat niet per definitie
ten koste van de kwaliteit. De veelal
niet-Amerikaanse producties verdienen
ook in ons land een kans en aandacht.
De uitdaging is om ze met beperkte
middelen onder de aandacht van het
grotere publiek te brengen. Soms komt
het voor dat er geen beeldmateriaal
beschikbaar is of dat er maar een be
perkt aantal kopieën voorhanden zijn.
Trix: "Dat is soms frus
trerend maar dan moet
er geïmproviseerd wor
den".
Filmpubliciteit gaat ver
der dan gericht communi
ceren met de doelgroep.
Trix heeft geleerd dat
mensenkennis en door
zettingsvermogen een be
langrijke rol spelen. Zo
wilde ze Matt Dillon
naar Nederland halen in
het kader van de speel
film 'Drugstore Cowboy'
van Gus van Sant.
Helaas gaf het agent
schap van Matt Dillon
geen toestemming. Daar
nam ze geen genoegen
mee. Met een flinke do
sis doorzettingsvermogen kwam zij via
een vriend de acteur op het spoor en
uiteindelijk lukte het om Dillon voor
een weekendje naar Amsterdam te ha
len. Een waterfietstochtje in de Amster
damse grachten zorgde voor een ont
spannen sfeer wat bijdroeg aan een
goed interview.
VRIJHEID EN CREATIVITEIT
Publiciteit voor Nederlandse films is
een verhaal apart. Ondanks de negatie
ve verhalen bieden juist Hollandse pro
ducties veel publiciteitsmogelijkheden.
Regisseurs en acteurs zijn eenvoudiger
en vaker beschikbaar voor interviews.
Een ander punt is dat een Nederlandse
film zich leent voor vrijheid en creativi
teit in het publiciteitsplan. Dit in tegen
stelling tot de grotere films met name
uit Amerika, waarvoor doorgaans al een
marketingplan klaar ligt.
Publiciteit voor een film begint direct na
het bekijken van de film of het lezen van
het script. Nadat de doelgroep is be
paald kan het bureau samen met de pro
ducent de aantrekkelijke aspecten voor
de film bepalen.
Vanaf het moment dat The Publicity Com
pany wordt ingeschakeld kunnen journa
listen enthousiast worden gemaakt om
een bezoek aan de set te brengen voor
interviews en setverhalen. De film gaat
dan in een vroeg stadium leven.
IN PRODUCTIE
Om een duidelijker beeld te krijgen van
de werkzaamheden van The Publicity
Company volgde Holland Film Nieuws
Trix tijdens een opnamedag van "SIBE-
RIA" van Robbert Jan Westdijk. Na het
overweldigende succes van "ZUSJE" zijn
de verwachtingen hoog gespannen.
Op de set van "SIBERIA".
"SIBERIA" werd op verschillende locaties
in de hoofdstad opgenomen. Onder meer
in De Melkweg. Overdag trof men de voor
bereidingen om 's avonds zo'n 250 figu
ranten te kunnen ontvangen.
Om een impressie te geven van het vrije
en losbandige leven van rugzak-toeristen
in Amsterdam werden twee scènes opge
nomen, een dansscène en een barscène.
Voor dit schouwspel waren jongeren
nodig uit alle delen van de wereld, die
op een doordeweekse avond eens flink
uit hun dak gingen op de stampende rit
mes van house-muziek. Met veel enthou
siasme werkten ze aan de film mee.
"Siberia" vertelt het verhaal van twee
Amsterdamse vrienden, gespeeld door
Roeland Fernhout en Hugo Metsers III.
Zij bestelen rugzaktoeristen uit alle we
relddelen met als doel een reis om de
wereld zonder de stad te verlaten. Dit
merkwaardige spel kent een aantal spel
regels. Een van de afspraken is dat het
steeds een vrouwelijke toerist van een
andere nationaliteit moet zijn. Tweede
regel: neem de meisjes nooit mee naar
huis en wordt zeker niet verliefd op ze.
Als bewijs van hun succes scheuren zij
foto's uit de gestolen paspoorten. Wan
neer een van de vrienden verliefd wordt
op de Russische Lara -gespeeld door
Vlatja Simac- is het spel verbroken en
raken zij verwikkeld in een machtsstrijd,
waarbij de inzet wordt bepaald door
geld, vriendschap en liefde.
SETBEZOEK
Sinds "ZUSJE" is er voor de makers veel
veranderd. Naast een verhoogd budget
is er veel aandacht van de pers. Hoewel
de film pas volgend jaar september in de
Nederlandse bioscopen te zien zal zijn,
heeft The Publicity Com
pany zich al druk bezig
gehouden met de voor-
publiciteit van deze film.
Voor de setbezoeken is
het van belang om tijdig
contact met de juiste
journalisten te leggen en
ervoor te zorgen dat zij
op een dag langskomen
dat er veel acteurs aan
wezig zijn. Voor camera
ploegen moet een dag
worden gepland wan
neer er fotogenieke scè
nes worden opgenomen.
Meestal is Trix, Anne-
marije of Karen aanwezig
op de set om de journa
listen op te vangen en te
begeleiden. Voor deze
setbezoeken wordt in
alle gevallen een schema opgesteld.
Het is eerder regel dan uitzondering dat
daarvan wordt afgeweken. Dat geeft
soms een rommelige en chaotische
indruk en vraagt de nodige flexibiliteit en
improvisatie-talent.
Zodra de opnamen gereed zijn en er ge
monteerd wordt, ligt de publiciteit even
stil. Enkele maanden voor de release
worden screenings georganiseerd zodat
de pers het uiteindelijke resultaat kan
zien en het publiciteitscircus weer op
gang kan komen.
Werken voor een publiciteitsbureau
zoals The Publicity Company vraagt een
hoop geduld, creativiteit en doorzet
tingsvermogen, waarbij de liefde voor
film voorop staat.
Kyra Heitlager