Gouden Kalveren door Jac. Goderie Nou, de kruit dampen zijn opgetrokken. De Kalveren en alle andere prij zen zijn uitge reikt. En God, wat waren er weer een hoop prijzen dit jaar. Het lijkt wel of er elk jaar meer prijzen zijn die dan ook maar klakkeloos aan dit festival worden toe gevoegd. Naar mijn mening kun je met recht spreken van een 'diarree aan prij zen', zodat je wel iets verdomd slechts moet hebben gemaakt wil je niet op zijn minst met een nominatie naar huis gaan. Daarmee wil ik helemaal niets nadeligs zeggen over het fenomeen van film- competitie en filmprijzen. Het blijft nu eenmaal appels met peren vergelijken en ik zou voor geen prijs in de jury wil len zitten. Ten tijde van de nominaties en uitreiking(en) wil de een je zoenen of anderszins oraal bevredigen terwijl de ander je met plezier aan de spreek woordelijke hoogste boom zou willen opknopen. Maar om even terug te gaan naar de prijzen; als we niet oppassen krijgen we straks de jac. Goderie-Award voor de leukste bril gedragen in een video-productie; of de Rob Houwer- prijs voor de mooi ste witte baard in een lange speel film; of de Hans Beerekamp-trofee voor de meest be laagde, slechtst geciteerde of verkeerd begrepen journalist in een korte docu mentaire; ofU begrijpt zo kan ik nog uren doorgaan. Maar een Kalf voor het beste scenario dat kan er nog steeds niet af. Jacques van Heyningen (directeur NFF) vindt nu eenmaal dat er 'zo wel genoeg Kal veren zijn'. Kijk hij heeft gelijk en gezien het bovenstaande gezeur moe ten er niet nog meer prijzen bij. Maar....schaf dan een aantal van die plastieken af en kom met een Kalf voor Beste Scenario. Per slot nog altijd het hart van een film, dat waar alles mee begint. Enfin....ik zal wel weer mijn zin niet krijgen. Maar dan had ALL STARS tenminste een nominatie c.q. een prijs gekregen. Schandelijk eigenlijk dat de beste Nederlandse publieksfilm van dit oogstjaar niet eens een nominatie heeft gekregen. Was het dapper van de jury de acteur Jaap van Donselaar in de eindexamen- film "De tranen van Castro", het Gou den Kalf voor Beste Acteur te gunnen? Misschien wel, in ieder geval was het een duidelijk statement van de jury betreffende hun onafhankelijkheid en hun zoektocht naar kwaliteit. Nou daar kunnen we natuurlijk ook nog een boom over opzetten want ook kwaliteit is subjectief. Nog een rel wil ik vermelden. Het was geen nichten-rel of een relletje, het was veel schrijnender. Alejandro Agresti, drie keer genomineerd voor zijn film "Buenos Aires Vice Versa" (Beste regie, Prijs van de Nederlandse Filmkritiek en de Grolsch filmprijs), werd na het be kendmaken van genoemde nominaties zo kotsmisselijk van de 'tolerantie' van de festivalgangers (hij is toch geen Nederlander) dat hij besloot het gala van de uitreiking te boycotten. Stilletjes, zonder op de grote trom te slaan was dit zijn stille protest. Ik vraag U "Agresti geen Nederlandse filmma ker?" Doe me een lol. De vaderlandse filmcultuur zou een stuk minder kleur rijk zijn zonder Agresti. Gelukkig heeft het Filmfonds het wel begrepen. Alejandro weet sinds kort dat hij zijn nieuwe Nederlandse film kan maken want het fonds kende hem een bijdra ge van f 400.000,- toe voor zijn nieuwe film "Wind With The Gone". Toch nog gerechtigheid. Maar bitter smaakt het wel. Ben benieuwd wat me tijdens het i8e Nederlandse Film Festival te wachten zal staan. Jac. Goderie GOUDEN KALF BESTE FILM: KARAKTER* producent: Laurens Geels GOUDEN KALF BESTE REGIE: RUDOLF VAN DEN BERG voor "For My Baby" GOUDEN KALF BESTE LANGE DOCUMENTAIRE: KERSTMIS IN FLORADORP van Rene Roelofs GOUDEN KALF BESTE KORTE DOCUMENTAIRE: DE TRANEN VAN CASTRO van Merlijn Passier GOUDEN KALF BESTE KORTE FILM: SIENTJE* van Christa Moesker (tevens uitverkoren om Nederland te ver tegenwoordigen bij de 'Oscars' als korte 'animatie'film)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 20