m vervolg van pag. 8 Om het team de echte sfeer te laten proe ven, gingen Musker en Clements in de zomer 1994 naar Griekenland en Turkije, waar ze foto's en videobeelden maakten. Thuis ontdekten ze details, die hen daar niet waren opgevallen. Musker herinnert zich bijvoorbeeld dat er werkelijk overal geiten te zien waren. "In de film hebben we dat een beetje gedoseerd", lacht hij. Een heel bekende Britse tekenaar, Gerald Scarfe, deed ook mee aan "Hercules". Drie jaar lang stroomden zijn concepten van Engeland naar Burbank. "Eigenlijk was hij onze grafische ontwerper", zegt Clements, "alhoewel Andy Gaskill onze art-director was". Musker en Clements zijn altijd bereid met diverse stijlen te experimenteren. Hun medeproducer Alice Dewey zegt: "Ze staan erom bekend dat ze heel avontuurlijk met de technologie omgaan en ze zijn uniek omdat ze schrij ver en regisseur tegelijk zijn. Dit is hun vierde film, dus ze hebben een enorme ervaring, niet alleen met animatie, maar ook met elkaar." De laatste jaren is de winst op animatiefilms aan het dalen, dus is er een flinke competitie tussen de Hollywood-studios gaande wat betreft de makers van animatiefilms. Voor Disney was het van levensbelang om Musker en Clements te houden. Toen animatie-top man Jeffrey Katzenberg de Disney Studios in 1994 verliet en samen met Steven Spielberg en David Geffen DreamWorks SKG oprichtte, stuurde Musker een memo rond bij Disney en schreef aan zijn colle gae "Well guys, I think everybody's salary just went lip". Musker en Clements praatten met DreamWorks en Warner, maar vorig jaar besloten zij om een nieuw exclusief contract met Disney te tekenen. "Er waren veel geplande projecten die we wilden doen en er zijn uitstekende men sen hier", legt Musker uit. "De nieuwe concurrentiestrijd is goed voor artiesten. Toen wij "The Little Mermaid" maakten, waren we blij dat Spielberg en Don Bluth "An American Tail" hadden gedaan. We zeiden tegen elkaar: wij moeten de zee beter doen. We moeten hen overtreffen". Het volgende project van Musker en Clements wordt weer een uitdaging in een totaal andere stijl: een science-fiction tekenfilm getiteld "Treasure Planet". Het is een futuristische versie van 'Treasure Island', bewoond door robots en cyborgs. De release staat gepland voor het jaar 2000 of 2001. Artikel: joseph McBride Bewerkt door: Anne Marie van Vollenhoven

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 22