mm Fibrocit, daar zitten ze van te kijken Museum of Jewish Heritage in New York officieel geopend. VIDEO-PROJECTIE, een nieuw reclame medium in de bioscoop? 'i het nu een bioscoopstoel, een theaterstoel, een congresstoel of collegezaalstoel moet zijn, al meer dan 60 jaar is zitten ons vak. contract furnishing seating In augustus is in New York het Mu seum of Jewish Heritage geopend. Schitterend gelegen in het meest zui delijke stukje van Manhattan, uitkij kend over Ellis Island en het Vrij heidsbeeld, is in het auditorium een Stage Accompany Screen Series sys teem geïnstalleerd. Als "levend gedenkteken" voor de ver schrikkingen van de Holocaust tijdens de Tweede Wereldoorlog is door regis seur Steven Spielberg het initiatief genomen om van meer dan 50.000 overlevenden van de concentratiekam pen hun "eigen" verhaal op film vast te leggen. Technisch specialist Ben Rubin en geluidstechnicus Duncan Edwards wa ren verantwoordelijk voor de totale audio-visuele presentatie. Het was met name de spraakverstaanbaarheid van het systeem die de keuze op Stage Accompany deed vallen. De films wor den in het auditorium doorlopend ver toond voor het publiek. De openingsceremonie met meer dan 5.000 genodigden, waaronder zeer veel bekende hoogwaardigheidsbekle ders, was drie weken lang nieuws in de New York Times. Dat is slechts zelden voorgekomen. Het is nog niet zo lang geleden dat video een vies woord was in de bioscoopwe reld. Inmiddels is dit veranderd, iedereen ziet nu in dat video een toevoeging is aan film, een ander medium en een aanvul lende inkomstenbron voor filmproducties. In de bioscoop zelf echter wordt video nog weinig toegepast. In een aantal foy ers staan videomonitoren opgesteld waarop trailertapes worden vertoond, maar dat is eigenlijk alles. Als exploitant van dia-reclame heeft Cine-View de laat ste jaren wel onderzocht of er alternatie ven voor het medium dia's waren. Adverteerders vragen nogal eens of er bij de dia's mogelijkheden zijn om geluid en beweging toe te passen en helaas moe ten wij ze dan teleurstellen. Tot voor kort waren er eigenlijk geen alternatieven. Video- en dataprojectie op grote doeken vergen behoortijke investeringen en de kwaliteit, met name de scherpte en de kleur, halen het nog steeds niet bij "ouderwetse" dia's en 35mm film. Toch zijn de verzoeken van adverteerders vaak terecht. Er zijn bedrijven die een groter budget kunnen en willen besteden aan advertising. Dit kunnen bedrijven zijn die ook reeds op lokale tv en kabelkrant met dergelijke producties adverteren. Inmiddels is er een bedrijf opgestaan dat een aantal exploitanten heeft benaderd voor deze vorm van doekreclame (zie pag. 28 in dit blad, red.). Cine-View is ech ter samen met RMB Nederland momen teel aan het onderzoeken hoever de kwa litatieve ontwikkeling van videoprojectie is gevorderd en hoe betaalbaar deze apparatuur is geworden. Op de Cinema Expo werd een systeem getoond dat kwa litatief vrij goed was (weliswaar op een klein doek) maar zeer duur. Omdat de ontwikkelingen echter snel gaan bestaat zeker de mogelijkheid dat deze problemen zich op korte termijn zelf oplossen en dan is het de vraag of er vol doende commerciële mogelijkheden zijn Cj& om de investeringen in korte tijd terug te verdienen. Ook dit onderzoek hebben wij inmiddels opgestart en zullen de de lezers van Holland Film Nieuws uiteraard op de hoogte te houden. Mocht u meer informatie willen hebben over dit onder werp dan kunt u altijd bellen met RMB Nederland (Gulian Nolthenius) of Cine- View Advertising (Piet Davelaar). HOSPITAALWEG 1B, 6-8510 KORTRIJK-MARKE, TEL. (056)88 56 99 FAX (056)28 77 92 VOOR NEDERLAND. HANK JURRI5SEN, BOLESTEIN 650. 1081 EL AMSTERDAM. Tel. (020) 646 33 97 Fax (020) 646 53 80

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 25