-film
INTERNATIONAL
festival
rotterdam
ROTTERDAM FILM COURSE
Een film- en mediacursus voor
studenten van universiteiten
en hogescholen
(l,,@@SöP(3oco©9ö0ra
SCIENCE FICTION en NOSTALGIE
op de 5e Internationale Film
beurs in de Stadsschouwburg
van Heerlen
TABOE FILM FESTIVAL IN
KRITERION IN AMSTERDAM
Het Internationaal Film Festival Rot
terdam introduceert dit najaar de
Rotterdam Film Course, een film- en
mediacursus gericht op studenten van
universiteiten en hogescholen. De cur-
sus vindt plaats van november t/m
januari en is opgezet in samenwerking
met onderwijsinstellingen en filmthea
ters in zeven steden: Amsterdam, Bre
da, Den Haag, Groningen, Maastricht,
Rotterdam en Utrecht.
Met de Rotterdam Film Course wil het
festival studenten en andere geïnteres
seerden de gelegenheid bieden om
kennis te maken met de cinematraditie,
programmering en activiteiten van het
festival. De cursus geeft hierdoor in
zicht in de vele facetten, betekenissen
en vormen van cinema in de wereld.
Voor dit eerste cursusprogramma is
een keuze gemaakt uit vier thema's die
representatief zijn voor Rotterdam: het
uitdagende, individuele werk van
Hollywood dissidenten; nieuwe media
en de toekomst van de cinema; films
uit niet-westerse culturen, die door het
festival financieel worden ondersteund;
én een vooruitblik op "The Cruel Ma
chine", het themaprogramma van het
komende festival.
Elk cursus-onderdeel bestaat uit een of
meerdere films, voorafgegaan door een
lezing. De lezingen worden voor het
merendeel verzorgd door filmdocenten
en filmspecialisten die zijn aangesloten
bij de Stichting MEI (Media, Educatie en
Informatie). Bij aanvang van de cursus
ontvangen de deelnemers een reader
met uitgebreide achtergrondinformatie,
bovendien kunnen zij het komende fes
tival bezoeken met een zeer voordelig
studentenpassepartout.
Het festival hoopt uiteraard dat de cur
sus prikkelt tot een bezoek aan de
films die het festival koestert en stimu
leert. Minstens zo veel waarde hecht
het festival aan film- en media educatie
in het hoger onderwijs, waaraan zij met
deze cursus een bijdrage wil leveren.
Het is de bedoeling dat de cursus in de
komende jaren wordt gecontinueerd.
Voor meer informatie over de
Rotterdam Film Course en andere acti
viteiten van het festival kunt u contact
opnemen met Paul Verstraeten (com
municatie) of Carlie janszen (coördina
tie educatieprojecten),
telefoon 010-4118080, fax 010-4125132,
e-mail iffr@luna.nl
Van 10.00 - 17.00 uur.
De stadsschouwburg ligt op 2 minuten
lopen van het NS Station. Voor auto
mobilisten is de route bewegwijzerd
vanaf de afrit Heerlen-Centrum van
autoweg N281.
Entree f 7,50; CJP f 5 jongeren van
8-12 jaar en 65+ers f3,50
Voor meer informatie: Sonopromotion:
tel. 045 - 5753010, fax: 045 - 5754598
il
Op 26 oktober a.s. zal in de Foyer van
de Stadsschouwburg in Heerlen het ver
zamelaarscollectief "Sonopromotion" in
samenwerking met het Laurel Hardy
genootschap de 5e Internationale Film-
Videobeurs organiseren.
Op een vloeroppervlak van 2000 m2
zullen 120 exposanten uit diverse lan
den hun handel tentoonstellen.
Science Fiction in de vorm van een
"Star Wars" Movie Shots- en Flippo-
ruilbeurs.
Nostalgie wordt vertegenwoordigd door
het Maastrichtse 5-persoons ensemble
Moto Carro. Zij voorzien een aantal
zwijgende films van live-geluid.
Vertoond worden o.a. "The Cops"
(1921) van Buster Keaton; "Chess Fe-
ver" (1925) van Pudovkin; "Entr'acte
(1924) van Rene Clair en één van de
eerste Nederlandse speelfilms "Tele
gram uit Mexico"(1916) van Maurits
Binger.
Verder zullen er op de beurs zaken te
bewonderen, te verkopen, te kopen en
te ruilen zijn zoals: posters, foto's met
handtekeningen, speelgoed, boeken,
comics-SF, filmmuziek etc. etc. Ook
adressen van Hollywoodsterren kunnen
uitgewisseld worden.
Films, camera's en projectoren in 8, 16
en 35 mm zult u ook op deze beurs
aantreffen.
Kortom: In Heerlen wordt het een span
nende zondag voor elke film- en show-
liefhebber/verzamelaar.
Van 25 oktober tot en met 8 november
organiseert het filmtheater Kriterion in
Amsterdam het Taboe Film Festival.
Gedurende twee weken zal Kriterion in
het teken staan van het hedendaagse
taboe.
Sinds de uitvinding van het medium film
overschrijden de makers telkens weer
de gevestigde normen en waarden bin
nen een cultuur. De westerse maat
schappij ontwikkelt zich mede hierdoor
naar een steeds hogere mate van toler
antie en acceptatie. Geen ander medium
dan film heeft zoveel bijgedragen aan
nieuwe fantasieën over genot, geweld,
ambitie, perversie, misdaad en romanti
sche liefde. Toen de legendarische trein
van de gebroeders Lumière in 1895 tij
dens de eerste openbare filmvertoning
in de geschiedenis een station binnen
reed, recht op de camera af, vluchtte het
publiek gillend de zaal uit. Hetzelfde
gebeurde decennia later toen Hitchcock
zijn hoofdpersoon liet vermoorden in
een douchecel. Mensen zijn flauwgeval
len bij operatiefilms, juichend opge
sprongen bij propagandafilms en heb
ben beschaamd hun hoofd afgewend bij
de eerste pornofilms.
In het verleden zijn er tientallen films
gemaakt die het publiek diep geshoc
keerd hebben achtergelaten. Maar hoe
zit het vandaag de dag? Vele mensen
schijnen te denken dat er binnen onze
huidige maatschappij nog maar weinig
taboes over zijn. We leven immers in
een tijd waarin alles kan en mag,
zolang anderen er maar niet mee lastig
gevallen worden. Maar de ervaring leert
dat er nog altijd films gemaakt worden
die het publiek met een ongemakkelijk
gevoel achterlaten, films die het alge
meen heersende wereldbeeld overhoop
gooien. Wat veroorzaakt dit ongemak
kelijke gevoel? Wat zij de moderne