RMB Nederland: Bioscoopreclame 1998 Stichting Louis Groen Fonds In Planet Hollywood Amsterdam vond op 18 september jl. de jaarlijkse pre sentatie van RMB Nederland Bioscoop reclame plaats. Tijdens de presentatie werd door Gulian Nolthenius, directeur van RMB Nederland, ingegaan op de ontwikkeling van het bioscoopbezoek en de wijzigingen op het gebied van Ij bioscoopreclame. Paul Sikkema van onderzoeksbureau Inter/ View besteed de aandacht aan de combinatie Jon geren en bioscoopbezoek. Dirk de Lille namens NFC Marketing lichtte de col lectieve marketinginspanningen van de bioscoopbranche toe. Tenslotte werd voor de derde maal de RMB Cinema Award uitgereikt. De Award wordt toegekend aan adver teerders die op bijzondere, creatieve en/of onderscheidende wijze bioscoop reclame hebben ingezet. De prijs werd dit jaar uitgereikt aan de heer Collot d'Escury van Nestlé Nederland voor de Rolo-commercial "Bioscoop" (1996) van reclamebureau PPGH/JWT. De mid dag werd afgesloten met een voorpre mière van Steven Spielberg's "Lost World", de opvolger van het spectacu laire "Jurassic Park". Stijging bioscoopbezoek Het gaat uitstekend met de bioscopen in Nederland: het bioscoopbezoek is in de eerste helft van 1997 gestegen met bijna 25% ten opzichte van dezelfde periode in 1996. Voor 1997 wordt dan ook een totaal aantal bezoekers ver wacht van circa 20 miljoen tegenover circa 17 miljoen in 1996. Er zijn diverse reden voor de structure le groei van het bioscoopbezoek. De komst van de muttiplexen is een reden; de steden die recentelijk een multiplex binnen hun grenzen hebben gekregen laten een bovengemiddelde groei zien. In Maastricht en Den Haag steeg de omzet sinds 1994 zelfs met 80 respec tievelijk 70%. Een andere reden vormt de collectieve marketing, zoals de Nationale Bios- coopdag waarop een bioscoopkaartje slechts f 5,- kost en de bezoeker een bioscoopbon van f 2,50 cadeau krijgt; FilmFan, een landelijk filmeducatie pro ject; twee voor één-acties in de zomer periode en de promotie van de Natio nale Bioscoopbon. Daarnaast is er sprake van een zeer gevarieerd film- aanbod en een intensievere marketing van het product film door filmdistribu teurs. Tenslotte besteedt de pers meer en meer aandacht aan het medium en zorgt daarmee voor agenda-setting bij het grote publiek. Wijzigingen bioscoopreclame Voor 1998 wijzigen de tarieven van com mercialreclame in de bioscopen nauwe lijks. Het grootste verschil met de situ atie in 1997 is dat de handlings- en kwa- liteitscontrolekosten standaard opgeno men zijn in de tarieven. De adverteerder krijgt dus geen aparte rekening meer voor deze kosten boven op de verto- ningskosten. Daarnaast is de "early order" korting ingevoerd, krijgt een adverteerder relatief meer korting naar mate hij een hoger budget besteedt aan bioscoopreclame en is de annuleringsre geling versoepeld. Bovendien zijn er meer mogelijkheden om gebruik te maken van het medium bioscoop. Te denken valt aan Cinema Events in één of meerdere bioscopen, reclame tijdens het Megafestatie Film festival en de Openluchtvoorstellingen of de productie van een eigen Biosband. Voor meer informatie: Bioscoopreclame: RMB Nederland B.V., Dhr. G. Nolthenius, Joan Muyskenweg 70, 1099 CK Amsterdam, tel. (020) 6930525 Het eerste decennium na de oorlog: Verreweg de meeste bioscopen zijn tra ditionele familiebedrijven en het aantal filmverhuurkantoren is een veelvoud van het huidige aantal. Van enige sociale voorzieningen voor medewer kers is geen sprake. Derhalve ontstond de behoefte om een speciale stichting op te richten, met als doel - aldus de statuten - "financiële hulp te verlenen aan personen die werkzaam zijn of geweest zijn in het Nederlandse filmverhuur- en bioscoop bedrijf en die in bijzondere nood ver keren". Onder leiding van de bezielende initia tiefnemer Louis Groen, directeur van Warner Bros; ontstond in 1951 de Stichting Louis Groen Fonds. Frequent werd - en bijna nooit tevergeefs - een beroep gedaan op de Stichting door (oud)medewerkers die problemen had den met de belastingen, ziekenhuis- of apothekersrekeningen, achterstallige hu ren of in moeilijkheden waren gekomen door gedwongen ontslagen of verlies van de kostwinner. De Stichting ontving haar fondsen van de verhuurkantoren, eerst via vrijwillige bijdragen en later via een percentage van de omzet. Vandaag de dag, dat zal duidelijk zijn, zijn de noden minder groot (of zicht baar) binnen het filmbedrijf. Toch kan het bestuur zich voorstellen dat er nog leden en vooral oud-leden zijn die in aanmerking komen voor een financiële bijdrage. Daarom doet het Bestuur een oproep aan de lezers van Holland Film Nieuws om deze personen onder de aandacht te brengen bij één van de onderstaande bestuursleden. Vanzelf sprekend zal e.e.a. met grote discretie worden behandeld In september heeft het bestuur op gepaste wijze afscheid genomen van de voorzitter en één van de oprichters van de Stichting, P.Ooms, die vanaf de oprichting in het bestuur zitting heeft gehad. Het huidige bestuur bestaat nu uit Max van Praag (020-662.29.91), voorzitter, Wim van Roosmalen, secretaris, (030- 691.68.76), Johan Arkenbout, penning meester (020-692.41.89) en de leden mevrouw Marleen Dubach-Pagrach (020- 541.12.11) en Paul Silvius (020-641.- 97-63)-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 28