RMB
Nederland:
Bioscoopreclame 1998
Stichting Louis Groen Fonds
In Planet Hollywood Amsterdam vond
op 18 september jl. de jaarlijkse pre
sentatie van RMB Nederland Bioscoop
reclame plaats. Tijdens de presentatie
werd door Gulian Nolthenius, directeur
van RMB Nederland, ingegaan op de
ontwikkeling van het bioscoopbezoek
en de wijzigingen op het gebied van
Ij bioscoopreclame. Paul Sikkema van
onderzoeksbureau Inter/ View besteed
de aandacht aan de combinatie Jon
geren en bioscoopbezoek. Dirk de Lille
namens NFC Marketing lichtte de col
lectieve marketinginspanningen van de
bioscoopbranche toe. Tenslotte werd
voor de derde maal de RMB Cinema
Award uitgereikt.
De Award wordt toegekend aan adver
teerders die op bijzondere, creatieve
en/of onderscheidende wijze bioscoop
reclame hebben ingezet. De prijs werd
dit jaar uitgereikt aan de heer Collot
d'Escury van Nestlé Nederland voor de
Rolo-commercial "Bioscoop" (1996)
van reclamebureau PPGH/JWT. De mid
dag werd afgesloten met een voorpre
mière van Steven Spielberg's "Lost
World", de opvolger van het spectacu
laire "Jurassic Park".
Stijging bioscoopbezoek
Het gaat uitstekend met de bioscopen
in Nederland: het bioscoopbezoek is in
de eerste helft van 1997 gestegen met
bijna 25% ten opzichte van dezelfde
periode in 1996. Voor 1997 wordt dan
ook een totaal aantal bezoekers ver
wacht van circa 20 miljoen tegenover
circa 17 miljoen in 1996.
Er zijn diverse reden voor de structure
le groei van het bioscoopbezoek. De
komst van de muttiplexen is een reden;
de steden die recentelijk een multiplex
binnen hun grenzen hebben gekregen
laten een bovengemiddelde groei zien.
In Maastricht en Den Haag steeg de
omzet sinds 1994 zelfs met 80 respec
tievelijk 70%.
Een andere reden vormt de collectieve
marketing, zoals de Nationale Bios-
coopdag waarop een bioscoopkaartje
slechts f 5,- kost en de bezoeker een
bioscoopbon van f 2,50 cadeau krijgt;
FilmFan, een landelijk filmeducatie pro
ject; twee voor één-acties in de zomer
periode en de promotie van de Natio
nale Bioscoopbon. Daarnaast is er
sprake van een zeer gevarieerd film-
aanbod en een intensievere marketing
van het product film door filmdistribu
teurs. Tenslotte besteedt de pers meer
en meer aandacht aan het medium en
zorgt daarmee voor agenda-setting bij
het grote publiek.
Wijzigingen bioscoopreclame
Voor 1998 wijzigen de tarieven van com
mercialreclame in de bioscopen nauwe
lijks. Het grootste verschil met de situ
atie in 1997 is dat de handlings- en kwa-
liteitscontrolekosten standaard opgeno
men zijn in de tarieven. De adverteerder
krijgt dus geen aparte rekening meer
voor deze kosten boven op de verto-
ningskosten. Daarnaast is de "early
order" korting ingevoerd, krijgt een
adverteerder relatief meer korting naar
mate hij een hoger budget besteedt aan
bioscoopreclame en is de annuleringsre
geling versoepeld.
Bovendien zijn er meer mogelijkheden
om gebruik te maken van het medium
bioscoop. Te denken valt aan Cinema
Events in één of meerdere bioscopen,
reclame tijdens het Megafestatie Film
festival en de Openluchtvoorstellingen
of de productie van een eigen Biosband.
Voor meer informatie:
Bioscoopreclame:
RMB Nederland B.V.,
Dhr. G. Nolthenius,
Joan Muyskenweg 70,
1099 CK Amsterdam,
tel. (020) 6930525
Het eerste decennium na de oorlog:
Verreweg de meeste bioscopen zijn tra
ditionele familiebedrijven en het aantal
filmverhuurkantoren is een veelvoud
van het huidige aantal. Van enige
sociale voorzieningen voor medewer
kers is geen sprake.
Derhalve ontstond de behoefte om een
speciale stichting op te richten, met als
doel - aldus de statuten - "financiële
hulp te verlenen aan personen die
werkzaam zijn of geweest zijn in het
Nederlandse filmverhuur- en bioscoop
bedrijf en die in bijzondere nood ver
keren".
Onder leiding van de bezielende initia
tiefnemer Louis Groen, directeur van
Warner Bros; ontstond in 1951 de
Stichting Louis Groen Fonds. Frequent
werd - en bijna nooit tevergeefs - een
beroep gedaan op de Stichting door
(oud)medewerkers die problemen had
den met de belastingen, ziekenhuis- of
apothekersrekeningen, achterstallige hu
ren of in moeilijkheden waren gekomen
door gedwongen ontslagen of verlies
van de kostwinner.
De Stichting ontving haar fondsen van
de verhuurkantoren, eerst via vrijwillige
bijdragen en later via een percentage
van de omzet.
Vandaag de dag, dat zal duidelijk zijn,
zijn de noden minder groot (of zicht
baar) binnen het filmbedrijf. Toch kan
het bestuur zich voorstellen dat er nog
leden en vooral oud-leden zijn die in
aanmerking komen voor een financiële
bijdrage. Daarom doet het Bestuur een
oproep aan de lezers van Holland Film
Nieuws om deze personen onder de
aandacht te brengen bij één van de
onderstaande bestuursleden. Vanzelf
sprekend zal e.e.a. met grote discretie
worden behandeld
In september heeft het bestuur op
gepaste wijze afscheid genomen van
de voorzitter en één van de oprichters
van de Stichting, P.Ooms, die vanaf de
oprichting in het bestuur zitting heeft
gehad.
Het huidige bestuur bestaat nu uit Max
van Praag (020-662.29.91), voorzitter,
Wim van Roosmalen, secretaris, (030-
691.68.76), Johan Arkenbout, penning
meester (020-692.41.89) en de leden
mevrouw Marleen Dubach-Pagrach (020-
541.12.11) en Paul Silvius (020-641.-
97-63)-