FLUBBER "Karakter" geselecteerd voor Oscars 1997 WÊ I mecNrs doelstelling van de campagne is driele dig: de naamsbekendheid van de Bel- Bios vergroten; de reserveringsservice van de lijn nadrukkelijk onder de aan dacht brengen van de consument en het bioscoopbezoek in november/december een extra impuls geven. Deze doelstellingen worden ingevuld om de consumenten die reserveren via de BelBios (en uiteraard vervolgens hun kaartje afhalen bij de bioscoop) een grote kans te geven op een beloning in de vorm van een bioscoopbon (van f 10,- of f 15,-). Deze campagne zal worden ondersteund door radio-commercials, advertenties en 'in-store' materiaal voor de bioscopen. De hele campagne (dus ook de bioscoopbonnen die cadeau worden gegeven) zal worden bekostigd door NFC Marketing. Over de definitieve opzet worden alle leden natuurlijk nog nadrukkelijk geïnformeerd. FilmFan 1998 Het filmeducatieprogramma van NFC Marketing en Kunstweb, FilmFan, was dit jaar een groot succes. Tijdens in totaal 277 voorstellingen kwamen circa 80.000 leerlingen naar de bioscoop om daar naar één van de vijf geselecteerde films met als thema "Verhalen vertel len" te kijken. Het grote succes is er o.a. de reden van dat FilmFan in 1998 uitge breid zal worden. Niet 16 steden maar 24 steden zal de eer ten beurt vallen om scholieren in de bioscoop te mogen ont vangen. Maar NFC Marketing en Kunst web hebben nog veel grotere plannen met FilmFan. Meer details daarover kunt u lezen in één van de volgende num mers van Holland Film Nieuws. 2 voor 1 actie Ook de jaarlijkse 2 voor 1 zomeractie zal in 1998 niet ontbreken. Op dit moment is nog niet duidelijk met welke partner er in zee zal worden gegaan en ook niet wanneer het geheel zich zal afspelen. Zoals u zult begrijpen zal invulling van de actie mede worden beïnvloed door het Wereldkampioenschap Voetbal dat van 10 juni tot en met 12 juli in Frankrijk gehouden zal gaan worden. Oscars Uitgangspunt is dat er in 1998 door NFC Marketing meer gedaan gaat worden met de jaarlijkse Oscaruitreiking. Het is de bedoeling dat er een grote nationale Oscarwedstrijd wordt georganiseerd in de bioscopen na het bekend worden van de nominaties op 10 februari. Om de Oscarrace tot aan de uitreiking op 23 maart ook buiten de bioscopen continue onder de aandacht te houden circuleert momenteel het voorstel om met een weekblad, een landelijk dag blad of met de huis-aan-huis-bladen tot samenwerking te komen en de nomina ties uit de zes belangrijke categorieën gedurende de zes nomatieweken redac tioneel onder de aandacht te brengen. Meer details volgen. Filmsportspektakel Er is weliswaar geen datum vastgesteld, maar met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kunnen we zeggen dat er in 1998 weer een sportdag voor de gehele bedrijfstak zal zijn. Gezien de buitengewoon grote belang stelling waarin de laatste editie zich mocht verheugen, zal dekking van de kosten (zonder de deelnemers extra te belasten) nog een punt van overleg zijn. Ook ligt het in de bedoeling deze dag sterker dan voorheen te koppelen aan NFC Marketing. Handboek Bioscoopbedrijf Een aantal jaren geleden is er een Handboek Bedrijfsleiders Bioscopen opgesteld, met verschillende richtlijnen m.b.t. filmvertoning, kwaliteitszorg, management, marketing en dienstverle ning. Naast dit handboek is twee jaar terug een MarCom handboek versche nen, meer toegespitst op marketing communicatie in de bioscoop. Volgend jaar zal worden begonnen met het ineenvoegen en herschrijven van deze werken, om tot een actueel en mp§ praktisch naslagwerk voor het hele film- en bioscoopbedrijf te komen. Zoals gezegd, de opsomming is niet com pleet en het opgesomde is niet volledig. Want wat dacht u van zaken als de de cember actiedagen, de NFC Nieuwsbrief, de Uitmarkt, de samenwerking met het Nederlands Film Festival, de NFC-adres- gids, de NFC passé partouts en de Verwacht Kalender. Zelfs die lijst is weer niet compleet, maar geeft u wel een beeld van wat u kunt verwachten. 1998 belooft ook voor NFC Marketing een veeleisend en spannend jaar te worden. Regie: Les Mayfleld Acteurs: Robin Williams, Marcia Gay Harden, Edie McClurg e.v.a. Een remake van de Walt Disney Fred MacMurray klassieker. Professor Ned Brainard gaat helemaal op in een wetenschappelijk experiment. Zo erg zelfs dat hij vergeet naar zijn eigen huwelijk te gaan. Maar deze keer loont zijn 'verwarde-professor- gedrag', want hij vindt "Flubber" uit, een sub stantie die de zwaartekracht trotseert. Dit is het begin van een dolle komedie met heel veel special-effects. Nederlandse release: 12 februari 1998 De film "Karakter" van regisseur Mike van Diem en producent Laurens Geels zal officieel als niet-Engelstalige film worden aangemeld voor de Oscars van 1997. In de eerste plaats had de commissie van Holland Film, die de selectie procedure organiseert, de film "All Stars" geselecteerd. Alhoewel regis seur Jean van de Velde en producent Rolf Koot van "All Stars" zeer ver heugd zijn met de verkiezing hebben zij hun stem gegeven aan "Karakter". Zij vinden "Karakter" meer geschikt als kandidaat voor de Oscars dan hun eigen productie. Onlangs werd "Karakter" tijdens het Nederlands Film Festival onderscheiden met een Gouden Kalf voor de beste film. Elk jaar selecteert Holland Film producties van eigen bodem, die mee dingen naar een Oscar voor de beste buitenlandse film. Een film die door een land wordt ingezonden moet eerst genomineerd zien te worden door de Academy of Motion Picture Arts And Sciences om in aanmerking te komen voor een Oscar. Om een van de vijf nominaties in de wacht te sle pen dient de film uitgebreid onder de aandacht te worden gebracht bij de juryleden van de Academy. Volgend jaar februari zullen we zien of "Karakter" daadwerkelijk een nominatie zal krijgen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 5