FïïiL
Eerste Nationaal Congres Entertainment '97
NhStoNLÖ**
Het eerste Nationaal Congres Entertain
ment 'p7, georganiseerd door uitgeve
rij i-Mediate (o.a. van Muziek Beeld)
vond plaats op maandag 22 september
in de RAI te Amsterdam.
Hoofddoel was de diverse vermaak-
branches (muziek: concerten/ detail
handel; film: bioscoop/video/televisie;
multimedia, etc.) bijeen te brengen als
één entertainmentindustrie, resulterend
in een versterking van eikaars positie.
Zo zou er een synergie moeten ont
staan, waarvan het geheel meer is dan
de som der delen, zoals een goed diner
meer is dan een aantal gerechten, een
paar glazen wijn en een mooi gedekte
tafel.
De lezingen, columns en paneldiscus
sies die de dag vulden waren gericht
op een vijftal thema's; onderzoek, sa
menwerkingsvormen binnen de indu
strie, veranderende distributieconcep
ten (m.n. de digitale snelweg), marke
tingbeleid en overheidsbeleid.
Uit de deelnemerslijst bleek dat de
IMFC-leden helaas nauwelijks vertegen
woordigd waren (belangrijkste uitzon
dering: Polygram Filmed Entertain
ment). De videobranche had duidelijk
meer interesse, waarschijnlijk vanwege
de te verwachten ontwikkelingen op
het gebied van digitale distributie van
audiovisueel vermaak. Kan en zal de
consument binnenkort zijn CD, video
film en -game via de kabel in huis
halen? Detaillisten zullen hier bezorgd
over zijn, maar kan dit ook consequen
ties hebben voor het bioscoopbezoek?
Ondanks de toename van zowel het
aanbod op televisie als het aantal huis
houdens dat beschikt over een video
recorder en een computer met aanslui
ting op het Internet is het bioscoopbe
zoek de afgelopen jaren toegenomen.
Wellicht krijgt men inmiddels wel weer
genoeg van het thuis eenzaam voor
beeldbuis of computermonitor zitten en
neemt daarmee de behoefte aan col
lectief vermaak toe. Het is immers zo
dat hoewel jongeren steeds meer indi
vidualistisch schijnen te worden, juist
massale evenementen
als houseparty's, live
concerten en sporteve
nementen populairder
lijken te worden. De
jeugd heeft meer be
hoefte aan intense be
levingen, kicks. Wie die
uit een film wil halen
kan vanzelfsprekend
beter in een bioscoop
zaal zitten dan in de
huiskamer. Dit alles is
overigens niet expliciet
aan de orde geweest
op het congres, maar
hetgeen gezegd werd
inspireerde me wel tot
de bovenstaande ge
dachtespinsels. Er zijn ook wel degelijk
interessante paralellen te trekken tus
sen de diverse branches. Bijvoorbeeld
de vraag of de grote moneymakers het
kleinere product nog wel een kans
laten.
In de paneldiscussie over overheidsbe
leid op het gebied van de entertain
mentindustrie kwamen rechtenbescher-
ming en de BTW tarieven ter sprake.
Panellid Ed Nijpels prees de film- en
bioscoopbranche om haar effectieve
lobby in de politiek. Robbert Wijsmulier
nam als NFC-voorzitter en filmdistribu
teur aan het panel deel. Als vertegen
woordiger van onze bedrijfstak - de
enige die haar product nu nog onder
het lage tarief mag verkopen - kan hij
tevreden zijn. Wat Wijsmuller betreft
zou de hele entertainmentsector onder
het lage tarief moeten kunnen opere-
De slotdiscussie werd gevoerd door (v.l.n.r.) Cees Vervoord
(Buma/Stemra), Robbert Wijsmuller (Concorde), PvdA-kamerlid Marjet
van Zuijlen, Theo Roos (PolyGram) en Ed Nijpels (Sena). Niet op de
foto Willem van Kooten
ren, maar dan moet de videodetailhan
del wel haar gretige parallelimport
staken. Niet alleen de nationale video-
distributeurs lijden hieronder, ook het ^*r
bioscoopbezoek zou eronder kunnen
gaan lijden wanneer films die nog maar
net in de bioscoop draaien reeds via
parallelimport op video te huur zijn.
Wat dit betreft zou de Europese wetge
ving aangepast dienen te worden.
Ik hoop dat de weinigen onder u die
het congres hebben bijgewoond er iets
aan hebben gehad. Duidelijk is, dat alle
elementen aanwezig waren, om het uit
te laten groeien tot een jaarlijks terug
kerend onmisbaar evenement. Dit was
pas het nulnummer, aldus de organisa
toren.
Jan Ott
Marcel van Dam (dagvoorzitter), Marjet van Zuijlen (lid Tweede Kamer) en Robbert Wijsmuller (voor
zitter NFC en directeur Concorde Film).