FïïiL Eerste Nationaal Congres Entertainment '97 NhStoNLÖ** Het eerste Nationaal Congres Entertain ment 'p7, georganiseerd door uitgeve rij i-Mediate (o.a. van Muziek Beeld) vond plaats op maandag 22 september in de RAI te Amsterdam. Hoofddoel was de diverse vermaak- branches (muziek: concerten/ detail handel; film: bioscoop/video/televisie; multimedia, etc.) bijeen te brengen als één entertainmentindustrie, resulterend in een versterking van eikaars positie. Zo zou er een synergie moeten ont staan, waarvan het geheel meer is dan de som der delen, zoals een goed diner meer is dan een aantal gerechten, een paar glazen wijn en een mooi gedekte tafel. De lezingen, columns en paneldiscus sies die de dag vulden waren gericht op een vijftal thema's; onderzoek, sa menwerkingsvormen binnen de indu strie, veranderende distributieconcep ten (m.n. de digitale snelweg), marke tingbeleid en overheidsbeleid. Uit de deelnemerslijst bleek dat de IMFC-leden helaas nauwelijks vertegen woordigd waren (belangrijkste uitzon dering: Polygram Filmed Entertain ment). De videobranche had duidelijk meer interesse, waarschijnlijk vanwege de te verwachten ontwikkelingen op het gebied van digitale distributie van audiovisueel vermaak. Kan en zal de consument binnenkort zijn CD, video film en -game via de kabel in huis halen? Detaillisten zullen hier bezorgd over zijn, maar kan dit ook consequen ties hebben voor het bioscoopbezoek? Ondanks de toename van zowel het aanbod op televisie als het aantal huis houdens dat beschikt over een video recorder en een computer met aanslui ting op het Internet is het bioscoopbe zoek de afgelopen jaren toegenomen. Wellicht krijgt men inmiddels wel weer genoeg van het thuis eenzaam voor beeldbuis of computermonitor zitten en neemt daarmee de behoefte aan col lectief vermaak toe. Het is immers zo dat hoewel jongeren steeds meer indi vidualistisch schijnen te worden, juist massale evenementen als houseparty's, live concerten en sporteve nementen populairder lijken te worden. De jeugd heeft meer be hoefte aan intense be levingen, kicks. Wie die uit een film wil halen kan vanzelfsprekend beter in een bioscoop zaal zitten dan in de huiskamer. Dit alles is overigens niet expliciet aan de orde geweest op het congres, maar hetgeen gezegd werd inspireerde me wel tot de bovenstaande ge dachtespinsels. Er zijn ook wel degelijk interessante paralellen te trekken tus sen de diverse branches. Bijvoorbeeld de vraag of de grote moneymakers het kleinere product nog wel een kans laten. In de paneldiscussie over overheidsbe leid op het gebied van de entertain mentindustrie kwamen rechtenbescher- ming en de BTW tarieven ter sprake. Panellid Ed Nijpels prees de film- en bioscoopbranche om haar effectieve lobby in de politiek. Robbert Wijsmulier nam als NFC-voorzitter en filmdistribu teur aan het panel deel. Als vertegen woordiger van onze bedrijfstak - de enige die haar product nu nog onder het lage tarief mag verkopen - kan hij tevreden zijn. Wat Wijsmuller betreft zou de hele entertainmentsector onder het lage tarief moeten kunnen opere- De slotdiscussie werd gevoerd door (v.l.n.r.) Cees Vervoord (Buma/Stemra), Robbert Wijsmuller (Concorde), PvdA-kamerlid Marjet van Zuijlen, Theo Roos (PolyGram) en Ed Nijpels (Sena). Niet op de foto Willem van Kooten ren, maar dan moet de videodetailhan del wel haar gretige parallelimport staken. Niet alleen de nationale video- distributeurs lijden hieronder, ook het ^*r bioscoopbezoek zou eronder kunnen gaan lijden wanneer films die nog maar net in de bioscoop draaien reeds via parallelimport op video te huur zijn. Wat dit betreft zou de Europese wetge ving aangepast dienen te worden. Ik hoop dat de weinigen onder u die het congres hebben bijgewoond er iets aan hebben gehad. Duidelijk is, dat alle elementen aanwezig waren, om het uit te laten groeien tot een jaarlijks terug kerend onmisbaar evenement. Dit was pas het nulnummer, aldus de organisa toren. Jan Ott Marcel van Dam (dagvoorzitter), Marjet van Zuijlen (lid Tweede Kamer) en Robbert Wijsmuller (voor zitter NFC en directeur Concorde Film).

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 9