mm IDFA <s ■VQ De Pen door Willemien van Aalst Adjunct Directeur van Zondag 16 november. Nog tien dagen en het tiende International Documentary Filmfestival Amsterdam gaat van start. IDFA 1997 wordt op 26 november offi cieel geopend in het mooiste filmtheater van Nederland: het Amsterdamse Tuschinski Theater. Wat ons betreft wordt het een bijzondere opening. Feestelijker dan andere jaren, vanwege het jubileum. Maar ook staan we stil bij twee heel bijzondere mensen die in het afgelopen jaar overleden zijn: Jan Vrijman, ons aller leermeester en voor malig zakelijk directeur van IDFA, en Bert Haanstra de meester-filmmaker van Nederland. Verder ben ik reuze benieuwd hoe de prachtige nieuwe IDFA-leader, gemaakt door jaap Drupsteen 'het doet' op het grote doek en hoe de hoofdfilm 'FAST, CHEAP AND OUT OF CONTROL van Errol Morris wordt ontvangen die avond. Het feest, aansluitend aan het zaalprogram ma, zal beslist gezellig zijn want aan de respons te zien zijn er vele leuke en inte ressante mensen van plan de IDFA-ope- ningsavond te bezoeken. Nu ik dit alles op'schrijf, moet ik toege ven dat ik toch wel een beetje de bib- bers krijg. Sinds enkele jaren valt de organisatie van de openings- en slot- avond onder mijn verantwoordelijkheid. De verwachtingen voor het tiende IDFA zijn hooggespannen en een goede ope ningsavond hoort daarbij! Hoe anders was het in 1988, toen de toenmalige burgemeester Ed. van Tijn het eerste IDFA opende in Alfa 1 en Jan Heijs de presentator van die avond was (hetgeen hij overigens uitstekend deed). Ook toen opende IDFA met een Ame rikaanse documentaire DEAR AMERICA: LETTERS HOME FROM VIETNAM van BUI Couturie. Deze indrukwekkende film is in de maand november, tezamen met negen andere 'IDFA'-documentaires te zien in diverse filmtheaters in het land. Ik weet dat ik die avond in 1988, om tien voor acht nog in de Kring zat om even wat te eten, samen met mijn vriendin en collega Adriek van Nieu- wenhuyzen. Blijkbaar hadden we er geen besef van dat we op tijd in Alfa acte de présen- ce zouden moeten geven. Ally Derks stond bij de ingang van Alfa 1 en vroeg zich af waar die meiden toch bleven! Dit voorval is nu ondenkbaar ge worden, want met de jaren is het verantwoordelijkheidsge voel er diep ingeslepen. Niet dat we geen steken laten vallen, natuur lijk niet, maar we zijn veel minder onbe zorgd dan toen. Om eerlijk te zijn, had den Adriek en ik, die bij Ally stage lie pen, absoluut geen goed beeld van wat we aan het organiseren waren. We be gonnen eind 1987 met een idee, een telefoon, twee typemachines, het NBF- boekje als adressenbestand en Ally ver telde ons wat we moesten doen. Onervaren als we waren lieten we films naar een postbus sturen en vonden we op vele terreinen het wiel uit. We deden alles samen en vrijwel dagelijks zaten we tot diep in de nacht in een kroeg in Utrecht allerlei nieuwe ideeën te verzin nen. Ons leven was IDFA en dat is eigen lijk nog steeds een beetje zo. Nog altijd storten we ons met hart en ziel op dat werk. Alleen sinds er zo'n geweldig leuk, lief en ondeugend 'Tidemannetje' in mijn leven is gekomen zijn die laatste weken voor het festival, die laatste loodjes, toch wel erg zwaar. In die laatste weken maken we hele lange dagen en dus pro testeert Tijmen van twee-en-half 's mor gens: "Mama niet werken, mama niet Amsterdam!". In deze tijden verlang ik, hoe leuk ik het werk nog altijd vind, naar een driedaagse kantoorbaan van 9 tot 5. Alleen weet ik ook dat ik me dan weer heel snel zou gaan vervelen. Nog tien dagen. Dat is niet veel, want er moet nog zovéél gebeuren! Het IDFA- team draait op volle toeren, de adrena line stroomt en de spanning wordt opge voerd. Ik ben blij dat we er ook dit jaar weer in geslaagd zijn een ontzettend leuk en goed team op te bouwen. Veel respect heb ik voor de nieuwkomers, die aan de jaarlijks hoger wordende eisen van de oude 'rotten' tegemoet moeten komen. De sfeer op kantoor is uitstekend en naar ik hoop gaat zich dat straks ver talen naar het festival zelf. Eigenlijk is het tiende IDFA al een beetje begonnen. De eerste persvoorstelling heeft reeds plaatsgevonden, de jury van de Zilveren Wolf heeft zijn oordeel al geveld over de beste documentaire in de Videocompetitie, de eerste gasten zijn gearriveerd en de voorverkoop loopt heel goed! Donderdag a.s. vindt de pers conferentie plaats en wordt het IDFA- programma gepubliceerd in NRC Handelsblad. Op vrijdag worden de eer ste 250 catalogi afgeleverd, waar door de programma-afdeling o zo hard aan is gewerkt. Ook op vrijdag gaat de reser veringslijn open. Gaat het storm lopen? Halen we de begrote inkomsten uit recette? Zijn de zalen groot genoeg? 'Niet G meer, maar beter' is ons adagium, maar J^^f kunnen we dat inderdaad waarmaken? IDFA staat bekend om zijn prettige infor mele sfeer en dat willen we graag zo houden. Maar naar mate het festival jaarlijks groter wordt, is dat niet zo van zelfsprekend meer. Aan de andere kant is het geweldig dat dit jaar weer meer buitenlandse profes sionals IDFA gaan bezoeken. IDFA ver wacht niet alleen gasten uit Europa en de Verenigde Staten, maar ook uit onder andere Buthan, Shri Lanka, China, Angola, Kirgizië en Brazilië. Het feestelijk jubileumprogramma van dit jaar heeft de naam InterAction! meegekregen. Ik hoop en verwacht dat het gehele festival één grote interactie wordt van ideeën, meningen en culturele uitwisselingen. Op 3 december eindigt het tiende IDFA feestelijk in Amsterdam, om vervolgens nog enkele dagen door te gaan in Cinemariënburg in Nijmegen. Een geheel eigen -- initiatief van Cinemariënburg. Natuurlijk zal ik Nijmegen in die m dagen een bezoek brengen. Niet in de laatste plaats om nog een aantal documentaires op het 'witte doek' te zien. Maar op 5 december ben ik thuis. Sin terklaas kan sinds tien jaar weer gevierd worden. Ik kan me daar nu al op ver heugen. Lekker thuis met man en zoon! De pen is voor Lidy Klein Gunnewiek, adjunct directeur van Cinemariënburg. i^SMS© Postbus Renovo Film bv Postbus 3207 2220 CE Katwijk Tel. 071 - 402 81 44 Fax 071 - 403 20

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 15