Natio WOSCOOP Ie Bi <f> HIM-TCH-TBCHNIK O Bioscooptechniek «JU 1997: een record jaar 24 uur telefonische service STICHTING Voor uw theater de totale in één hand mnf Sony Dynamic J UUJ Digital Sound raadgeving .verkoop D0LBY STEREol P'annin9 SerViCS DIGITAL ^T tel. 0049-211 37 30 47, fax 0049-211 38 17 34 Wat u waarschijnlijk niet wist is dat de bioscoopbon al in 1959 werd geïntro duceerd door de Nederlandse Bios coopbond. Er is in de loop van de jaren veel veranderd, maar met name de afgelopen jaren zijn echt stormachtig verlopen. In januari 1993 werd de Stichting Bioscoopbonnen opgericht. Later werd de naam veranderd in Stichting Nationale Bioscoopbon. In 1993 werd een omzet gerealiseerd van f 5,2 miljoen. Inmiddels is het vier jaar later en gaan wij een omzet realiseren van ruim f 10 miljoen. Kortom, samen met u zijn wij hard op weg om van de Nationale Bioscoopbon een populair geschenk te maken. Wij willen even terugblikken op de suc cessen van het afgelopen jaar en natuurlijk even vooruitkijken naar 1998. Dat 21% van de bioscoopbezoekers die aan de kassa met een bioscoopbon betaalt zónder die bon niet zou zijn gekomen, wist u al een tijdje. De mees te bezoekers komen niet alleen. Wat rekenwerk leert ons dat iedere 100 ingeleverde bioscoopbon nen goed zijn voor in totaal 49 extra bezoekers. Wat dit voor uw bioscoop aan recette, buffetomzet en reclame-inkomsten be tekent kunt u eenvoudig uitrekenen. Om de consument te bewegen om bioscoop bonnen te kopen bent u als expploitant van groot belang. Bij u kan de con sument de bon kopen en u kunt hem (en haar) ook enthousiast maken voor de bioscoopbon. Uw klan ten zijn de beste ambas sadeur voor de bioscoop en de bioscoopbon. Dit jaar hebben wij uw klan ten in de zaal bereikt door middel van drie verschillende 35 mm commercials. In uw bioscoop heeft u uw bezoekers kunnen stimuleren om de bioscoopbon te kopen met behulp van posters, zoals de "Valentijns"-poster en de "Hoezo donkere dagen"-poster. Deze zomer hebben wij voor het eerst de verkoop gestimuleerd door de kopers van de bioscoopbon kans te laten maken op schitterende prijzen. Deze actie heeft z'n uitwerking niet gemist. Ondanks dat de vragen redelijk moeilijk waren, hebben wij zo'n 600 inzendingen ontvangen. Op 18 oktober jl. hebben wij in Amersfoort alle win naars hun prijs overhandigd. Tevens hebben wij deze bioscoopbonkopers getracteerd op "Air Force One" en natuurlijk frisdrank en popcorn. De om zet van de bioscoopbon was geduren de de prijsvraagactie zo'n 20% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De actieweek met de Nationale Bios- Het personeel van het Grand Théatre in Amersfoort is hele maal klaar voor de (witte) kerst. coopbon van f2,50 is met uiteenlopen de reacties ontvangen. De doelstelling van de actie was het bioscoopbezoek direct (gedurende de week) en indirect (wanneer de 2,50 bon wordt ingele verd) te stimuleren en de Nationale Bioscoopbon te promoten. Bij het ter perse gaan van deze editie van Holland Film Nieuws was het nog te vroeg om definitieve uitspraken te doen over het resultaat wat betreft het stimu leren van het bioscoopbezoek. Er zijn vanuit de bioscopen sceptische reacties geweest. Een aantal exploitanten bleek niet te weten wat zij met de actie en de daaruit voortvloeiende handeling aan moesten, ondanks de verschillende in formatie-mailingen die vanuit de stich ting zijn verzonden. Wij zullen ons gaan beraden over de wijze waarop wij u van informatie over acties, etc. voorzien. De filmverhuurders hebben ronduit negatief gereageerd omdat de f 2,50 van de bruto recette werd afgetrokken. DIGITAL ca SOUND

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 24