De ene popcorn... ...is de andere niet ALHAMBRA IS NIET MEER Vers gepofte popcorn, lekker light en lekker lang lekker. Laatste Amsterdamse buurtbioscoop sluit zijn deuren Sinds 1989 zijn de popcornmachines van POPCORN USA een vertrouwde verschijning in de Nederlandse bioscopen. Met onze formule biedt u de bezoekers van uw theater een lekker gezonde snack: de authentieke Amerikaanse popcorn, vers gepoft in plant aardige olie, bestrooid met het echte USA-popcornzout. Onze popcorn is voor u als bioscoopexploitant een product zonder zorgen. Zonder investering. Zonder tijdrovende bestelrompslomp. JL Naast de duceerde ra zoute Amerikaanse popcorn intro- POPCORN USA in 1994 de toffee popcorn. Niet zomaar een zoet, klonterig alternatief, maar dé originele Britse toffee popcorn. Deze lekkernij (luchtdicht ver pakt in een vrolijk emmertje, dat al in heel wat zandbak ken en diepvriezers een tweede leven is gaan leiden) wordt door ons exclusief uit Engeland geïmporteerd. Voor POPCORN USA 'only the best is good enough'. Voor u toch ook? In de nacht van zaterdag 27 op zondag 28 september jl. rolden de laatste meters celluloid door de projectoren van het Amsterdamse Alhambra Theater. Daarmee viel na ruim zestig jaar het doek voor de laatste authentieke buurt- k. bioscoop die de stad nog telde. De sluiting van Alhambra werd al jaren geleden aangekondigd en was, ondanks het welbekende doekentekort in de hoofdstad, onvermijdelijk. Vooral achter de schermen was de bioscoop sterk ver ouderd en de kosten van een grondige renovatie bleken niet op te wegen tegen de te verwachte baten. Op initiatief van Stichting Film Events, in 1984 in Alhambra gestart met de orga nisatie van het jaarlijkse 'Weekend of Terror', werd Alhambra evenwel een waardig afscheid bereid. Gedurende de laatste week voor de officiële slui ting werden in beide zalen van het theater horizontaal en thematisch geprogrammeerde hoogtepunten uit het roemrijke verleden van Alhambra vertoond. Zo waren er films van Woody Allen te zien, winnaars van grote internationale filmprijzen, Neder landse en Europese toppers en ro mantische feel good movies. Dankzij de welwillende medewerking van alle betrokken distributeurs kon de op brengst van deze 'Week van Alham bra' - een bedrag van negenduizend gulden netto - ten goede komen aan de Stichting Bio-Kinderrevalidatie, die dit jaar haar zeventigste verjaardag viert. Als klap op de vuurpijl was Alhambra op 26 en 27 september plaats van hande ling voor 'The Return of de Nacht van de Wansmaak', een compilatieprogramma van trailers, filmfragmenten en live-acts van hilarisch slechte kwaliteit. Het geheel werd vlot en deskundig aan elkaar gepraat door de Belgische wan- smaak-expert Max Rockatansky, in wie sommigen PolyGram International's vice president international distribution Jan Verheyen meenden te herkennen. Hoewel Alhambra de laatste jaren voor al een bioscoop was waar films langdu- Namens BIO neemt Fred de Haas een cheque ter waarde van f 9.000 in ontvangst uit handen van Jan Doense (Stichting Film Events) en Martin Heukeroth (Pathé Cinemas). rig konden 'doordraaien', kende het complex ook een glorierijk verleden als premièretheater. Een nieuwe Disney of een nieuwe Woody Allen beleefde meestal in Alhambra zijn Amsterdamse première. De kwalificatie 'buurtbios coop' paste op het eerste gezicht mis schien niet helemaal bij dit theater. Toch kende Alhambra veel vaste bezoekers die er, ongeacht de programmering, films kwamen kijken. Dat is nu voorbij. Alhambra gaat plaatsmaken voor luxe appartementen en winkels. En Amster dam is weer een rijk stukje bioscoop- cultuur armer. Jan Doense POPCORN USA Postbus 580 3440 AN Woerden Tel. (0348) 43 29 23 Fax (0348) 43 38 67

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 29