Fibrocit, daar zitten ze van te kijken it!^: M CJrf het nu een bioscoopstoel, een theaterstoel, een congresstoel of collegezaalstoel moet zijn, at meer dan 60 jaar is zitten ons vak. contract fumishing seating vervolg van pag. 23 Stel dat een filmtijdschrift in Nederland in bladvorm gratis beschikbaar zou zijn via alle bioscopen, filmhuizen, videotheken en aanbieders van Betaal TV in Neder land. Denk aan een blad dat met een beperkt aantal pagina's aandacht be steed aan zowel de commerciële als de zogeheten artistieke films die in de bios copen en arthouses of videotheken te zien of verkrijgbaar zijn of eraan zitten te komen. Zet daarnaast een magazine neer, bedoeld voor de losse verkoop en voor abonnees, dat veel meer te bieden heeft dan het blad dat gratis wordt ver spreid. Dat moeten niet twee aparte tijd schriften worden, maar één blad dat op twee manieren wordt uitgegeven. Anders gezegd: het filmblad als een onderdeel van het filmmagazine. Geef als filmbedrijf aan de uitgever de garantie dat het blad voor een bepaalde periode gratis zal worden verstrekt aan alle bezoekers en creëer daarmee een fors bereik voor adverteerders. Zorg er als uitgever voor dat het filmmagazine breed wordt neergezet in de losse ver koop, maar zorg er bovenal voor dat de abonnementenmarkt zich goed kan ont wikkelen. Doe dat door abonnees meer waarde te bieden. Het magazine moet niet alleen inhoudelijk meer informatie bevatten, maar moet de vaste groep lezers voordelen opleveren, bijvoorbeeld in de vorm van korting op bioscoopbe zoek en korting op soundtracks, boeken en posters. Hoe kun je de adverteerders en abonnementenmarkt bovendien beter koppelen dan adverteerders de mogelijk heid tot korting op het advertentietarief aan te bieden in ruil voor korting op arti kelen te koop voor abonnees? Het aardige van spontane ideeën is dat ze zomaar ontstaan en zich niet gefor ceerd laten bedenken. Laten we eerlijk wezen, het is natuurlijk een illusie om te denken dat er door dit artikel over enke le maanden (nog) een filmmagazine op de markt zal zijn dat een oplossing heeft voor alle problemen waar alle andere filmbladen ooit mee te maken hebben gehad. Wie zegt er overigens dat er een nieuw magazine voor moet worden ont wikkeld? Wie zegt er dat één van de hui dige bladen het idee niet zou kunnen "inpikken" en er haar voordeel mee kun nen doen? Misschien is het gepresen teerde idee niet eens uitvoerbaar. Misschien wordt het, door wie dan ook, niet eens herkend als een idee. Maar dan hebben we de lezers van Holland Film Nieuws in ieder geval 2,5 pagina lang beziggehouden. Dat is toch ook wel wat waard, niet? Jeroen Huijsdens "Filmcommercials" Dat commercials in de bioscoop veel mooier, imposanter en boeiender worden ervaren dan in andere media, moge dui delijk zijn. Het enorme doek, de donkere zaal, de zachte stoelen en het overweldi gende geluid zorgen ervoor dat commer cials, zelfs na meerdere malen vertoond te zijn, de moeite waard zijn om naar te kijken. En dit moet uiteraard zo blijven. RMB Nederland Bioscoopreclame (voor heen Cloeck en Moedigh) stopt daarom nogal wat energie in het verkrijgen van cinematografische reclamehoogstandjes, oftewel filmcommercials. Voorbeelden van dergelijke filmpjes zijn de Shell-com- mercials, de commercial van Bacardi, vanl Replay en van Eurofru. Stuk voor stuk korte speelfilms met een bijzonder ver haal en een filmische sfeer. Het zeer spe ciale aan de laatste commercial van Shell is bijvoorbeeld dat er gebruik gemaakt isi van een echte Ferrari Formule I bolide (waarvan er slechts 4 op de wereld zijn!), dat bij de opnamen het enorme vliegtuig ook in werkelijkheid slechts 3 meter boven de Ferrari vloog en dat deze mega-productie onder Nederlandse regie plaatsvond. De commercial van Eurofru, The Apple, is geschoten als een film: een groot deel van het bioscooppubliek dacht zelfs dat het hier ging om een trail er van een nieuw Robin Hood-avontuur. Behalve van de hoofdfilm, kan de bios coopbezoeker dus ook lekker genieten van het voorprogramma. HOSPITAALWEG 1B, B-8510 KORTRUK-MARKE, TEL. (056)22 56 99 FAX (0W)22 77 92 VOOR NEDERLAND; HANK JURRISSEN, BOLESTEIN 650, 1081 EL AMSTERDAM. Tel. (020) 646 33 97 Fax (020) 646 53 80

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 33