ASAK 6eY**0£\»V*© Movie Inhoudsopgave Het Citaat ïfimwj Nederland heeft er sinds afgelopen maand een filmblad bij met de voor zich sprekende titel "MOVIE." Het glossy magazine is, in tegenstelling tot het eveneens op een breed publiek gerich te Preview, niet in de bioscoop ver krijgbaar, maar moet van de schappen van de boek- en tijdschriftenwinkel ge plukt worden. Tegen betaling van f 4,95 krijgt de lezer maandelijks een 68 pagi na's tellend magazine (het blad belooft vanaf december zelfs circa 100 pagina's te bevatten) waarin alles staat over films en de sterren die erin te zien zijn. 'MOVIE' is niet alleen bedoeld voor de freaks, maar richt zich op iedereen die interesse heeft in film. Prachtig zo'n initiatief dat tot doel heeft film onder de aandacht te bren gen bij een groep die groter is dan de toch nog altijd enigszins beperkte groep liefhebbers, maar hebben we het niet al een keer eerder gehoord? Zijn er niet al eerder pogingen ondernomen om iets dergelijks van de grond te krij gen? Is het herinneringswaardige film blad 'Skoop' in 1993 niet ten onder gegaan aan de afhankelijkheid van de zogeheten losse verkoop en de abon nees? Heeft de Nieuwe Revu niet al een keer een poging gedaan om een filmblad ('Take One') draaiend te hou den door het maandelijks op te nemen ■in haar eigen boezem en het te ver spreiden via de bioscopen? De consta tering dat het in een eerder stadium niet is gelukt hoeft zeker niet te bete kenen dat er niet opnieuw pogingen kunnen worden ondernomen. Het bios coopbezoek stijgt immers. Toch geeft het sluimerende voortbestaan van Preview niet echt veel reden tot opti misme. Ik moet toegeven dat het pessi misme wel een beetje dreigt te gaan overheersen. Aangezien dat niet echt aan mij is besteed als het gaat om film zal ik het verhaal nog maar een posi tieve wending geven: Persoonlijk denk ik nog steeds dat het wel een keer in orde komt met een filmblad in Ne derland. Het heeft volgens mij namelijk alles te maken met een juiste combina tie van slagingsfactoren. In het artikel op pagina 22 zijn de feiten m.b.t de Nederlandse filmbladen eens op een rijtje gezet. Oordeelt u zelf! Voordat ik het vergeet: Namens het voltallige team van Holland Film Nieuws wil ik u prettige Kerstdagen en een gelukkig Nieuwsjaar toewensen. J.Huijsdens Redacteur Gespecialiseerd in: Film aankondigings lichtbakken Decoraties in 3 D Billboards Film decoraties Restyling interieur en exterieur Bewegwijzering Etalages Danzigerkade 15 1 01 3 AP Amsterdam Tel: 020 - 6821 876 Fax:020-6821873 - Personalia 4 - NFC Marketing: 5 De Verkiezing Beste Bioscoopfilms '97 - De NVB: een nieuw profiel 6 - Bioscoop in beeld: Luxor in Hoogeveen 7 - Box Office: 9 "Op oorlogspad", een artikel over Paul Verhoeven's "Starship Troopers" Bedrijfsportret: Warner Bros. Holland B.V. 10 - De Pen 15 door Willemien van Aalst van het IDFA - NFC Onderzoek 16 - Filmbladen in Nederland 22 - Stichting Nationale Bioscoopbon 26 - Het Kerstverhaal 29 - Avant-premières "Hercules" 30 - Stichting Bio-Kinderrevalidatie 33 35 Eindejaars Blues door Jac Goderie De Leo Claassen Stichting 39 NieuwsNieuwsNieuws 43 Colofon, agenda, adverteerders 46 "Movie wil de band met de filmin dustrie zo dun mogelijk houden." Directeur G. Zevenboom van Publish Grafische Producties over het nieuwe filmblad "Movie". Novo Film bv Postbus 3207 2220 CE Katwijk Tel. 071 - 402 81 44 Fax 071 - 403 20 M

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 3