'immj: Beste Bioscoopfilms 1997 en verloting "Gouden Bioscoopkaartje": NFC Marketing Verkiezing wordt jaarlijks evenement met grote allure. NFC Marketing heeft besloten de Ver kiezing van de Beste Bioscoopfilms te maken tot een vast terugkerend item en uit te bouwen tot een evenement van kaliber. Met sterke uitstraling naar de media en een zeer grote publieksres- pons. Immers, bij een medium dat 20 miljoen bezoekers trekt en ook wel bekend staat als "het grote doek", past het begrip "kleinschalig" niet. Een optie op de lange termijn is zelfs om de Verkiezing jaarlijks te omkleden met een grote televisieshow. Het afgelopen jaar werd de Nationale Bioscoopdag voor het eerst gekoppeld aan de Verkiezing van de Beste Bios coopfilm. De bijna landelijke dekking in huis-aan-huisbladen en de samenwerking met Sky Radio 100.7 FM leverden de actie veel publiciteit op en een bevre digende respons vanuit het publiek. Om een nog grotere respons te kunnen bewerkstelligen én verwerken heeft NFC Marketing de opzet van de actie gewijzigd. Hierbij gaan de BelBios en de stichting Bio-Kinderrevalidatie een belangrijke rol spelen. 50 duizend stemmen Bij de eerste Verkiezing, begin dit jaar, brachten 5.000 bioscoopbezoekers hun stem uit door invulstroken op te sturen naar de redacties van de huis-aan-huis bladen óf door formulieren te depone ren in "stembussen" die in de biosco pen stonden opgesteld. Al die strookjes werden opgestuurd naar de NFC en aldaar met de hand verwerkt. Toen al een "heil of a job", maar met de beoog de 30.000 tot 50.000 stemmen voor de komende verkiezing wordt het zelfs een "mission impossible". Dat invullen en opsturen van die strookjes weerhield tevens een deel van het publiek van deelname. Liever pakt men de telefoon om vanuit de luie stoel mee te kunnen doen. Daarom gaat het Nederlandse bioscooppubliek in februari-maart a.s. de Beste Bios coopfilms kiezen door te bellen naar de BelBios. Dat is dat meteen een mooie gelegenheid om het nummer 0900- 9363 uit het hoofd te leren. Gouden Bioscoopkaartje Iedereen die via de BelBios zijn stem kenbaar maakt, neemt automatisch deel aan een loterij met als hoofdprijs het "Gouden Bioscoopkaartje", oftewel een jaar lang gratis naar de bioscoop. De opbrengst van deze telefonische loterij gaat naar een goed doel: de Stichting Bio-Kinderrevalidatie. De prijs winnaars en de winnende films worden bekendgemaakt door de huis-aan-huis bladen (met mogelijkheid tot uitrei king). Sky Radio ondersteunt de Verkiezing en de Nationale Bioscoop- dag door het uitzenden van twee keer zoveel radiospots als vorig jaar. Categorieën Was er vorige keer slechts één winnen de Beste Bioscoopfilm, ditmaal worden er films onderscheiden in 5 categorieën: - "onder de bioscoopstoel gelegen van de lach"; - "op het puntje van de bioscoopstoel gezeten van spanning"; - "het meest ontroerd geraakt in de bioscoop"; - "de gezelligste bioscoopfilm voor het hele gezin"; - "de film die je absoluut in de bios coop gezien moet hebben (Beste Bioscoopfilm van 1997)". Per categorie worden er 3 films geno mineerd door de bioscoopbezoekers. De nominaties komen tot stand door middel van enquêtes die in januari 1998 door het hele land in bioscopen worden gehouden. De huis-aan-huis bladen publiceren de nominaties en de spelregels op een "lot", waarop ruimte is voor het invullen van een persoonlijk lotnummer. Dat lotnummer krijgt men als men voor de Verkiezing de BelBios heeft gebeld. Deze "loten" worden te vens afgedrukt op hand-outs die in de bioscopen liggen. BelBios De lezers van de huis-aan-huisbladen en de bioscoopbezoekers stemmen op hun favoriete bioscoopfilms door te bellen naar het telefoonnummer van de BelBios. Voor het uitbrengen van een stem gebruikt men simpelweg de druk- toetsen van de telefoon. Het persoon lijke lotnummer krijgt de beller te horen nadat hij of zij het eigen tele foonnummer heeft ingetoetst. De com puter van de BelBios kan na afloop de stemmen heel makkelijk verwerken en -bijvoorbeeld- ook regionale deeluitsla- gen vaststellen. Prijzen Zoals altijd stimuleert NFC Marketing deelname aan de verkiezing door prij zen uit te loven. Om voor een hoofd prijs in aanmerking te komen moesten de deelnemers aan de verkiezing van dit jaar hun keuze op een originele manier motiveren. Voor veel mensen vormt dit een drempel die verdwijnt door het invoeren van de loterij. "Een slagzin bedenken, dat kost me allemaal veel te veel moeite. Ik win toch niet", is men geneigd te denken. En: "Holly wood? Dat is een ver-van-m'n-bed- show." Daarom is afgestapt van deze' grote en dure prijs, die alleen de hoofdprijswinnaar ten deel viel. Gekozen is dit keer voor een groter aantal, meer aan de bioscoop gerela teerde prijzen die ook nog makkelijk te consumeren is. Wat kun je als bios coopbranche nou beter verloten dan gratis bioscoopbezoek? Onder de bellers worden per regio ver loot: 1 "Gouden Bioscoopkaartje" (een jaar lang gratis naar de bioscoop) 1 "Zilveren Bioscoopkaartje" (een half jaar gratis naar de bioscoop) 1 "Koperen Bioscoopkaartje" (een kwartaal gratis naar de bioscoop) Een groot aantal losse bioscoopbonnen, geldig in alle bioscopen in Nederland. Bijkomend voordeel hiervan is dat het bioscoopbezoek gestimuleerd wordt. Immers, wie één bioscoopbon wint, zal hoogstwaarschijnlijk een betalende vriend of vriendin meenemen. Wellicht besluit men tot een spoedig herbe- zoek. Landelijk wordt op de Nationale Bioscoopdag één van de regionale win naars verheven tot "Bioscoopbezoeker van het Jaar". Over de invulling hiervan wordt nog nagedacht. Suggesties zijn uiteraard welkom. vervolg op pag. 6 Renovo Film bv Postbus 3207 2220 CE Katwijk Tel. 071 - 402 81 44 Fax 071 403 20 L M

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 5