mSüte; Nationale Bioscoopdag '97 vervolg van pag. 5 Uitslag De winnende lotnummers en de Beste Bioscoopfilms in de verschillende cate gorieën worden in april via de huis- aan-huisbladen aan het grote publiek bekendgemaakt. De bioscoopexploitan ten en de betreffende filmdistributeurs zullen de uitslag echter al eerder te horen krijgen. Zij kunnen de bekroonde rolprenten opnieuw vertonen in de speel- week van 23 tot 29 april, volgend op de Nationale Bioscoopdag. De publiciteit rond de Beste Bios coopfilm en de Nationale Bioscoopdag wordt verzorgd door Norvell Jefferson Public Relations in Maarssen, telefoon (0346) 55 11 99. Contactpersonen: Susanne Bulten en Karel Winkelaar. 61e op de ranglijst van publieks evenementen Jaarlijks worden er in Nederland vele publieksevenementen georganiseerd. De Uitmarkt Amsterdam, het Nationaal Museumweekend, de Huishoudbeurs, het zijn bekende namen van net zulke bekende evenementen. Elke jaar wor den alle publieksevenementen door Respons Evenementen Monitor gerang schikt naar het aantal bezoekers. Vervolgens wordt er een Top 100 lijst gepubliceerd. Ook de Nationale Bios coopdag staat dit jaar op de lijst, en wel op de 6ie plaats, met 150.000 bezoekers. De Top drie van best be zochte evenementen was: 1) de Internationale Zomerfeesten in Nijmegen met 1.1 miljoen bezoekers. 2) de Tilburgse Kermis met 900.000 bezoekers. 3) de Marathon Rotterdam met 850.000 bezoekers. Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Een nieuw profiel Mede door de grotere dynamiek binnen de markt is er de afgelopen jaren een toenemend beroep gedaan op het NFC- bureau vanuit de verenigingen en stich tingen om activiteiten te initiëren en uit te voeren en informatie aan te leveren t.b.v. het management binnen de be drijfstak. Vanuit de verschillende geledingen wordt hierop reeds ingespeeld: Zo heeft bij voorbeeld NFC Onderzoek een eigen medewerker aangetrokken die zich naast directe onderzoeksactiviteiten ook zal gaan bezighouden met een uitgebreide statistische verslaggeving en wordt er ook binnen NFC Marketing gesproken over een noodzakelijke professionalise ring van de collectieve activiteiten. Tegen deze achtergrond heeft de Exploitantenraad van de NVB besloten het verenigingssecretariaat meer inhoud te geven en te komen tot een professio nalisering van de belangenbehartiging van de vereniging. Dit besluit werd even eens ingegeven door de behoefte vanuit het sociaal overleg met de vakbonden, te beschikken over meer interne expertise én door de intern gevoerde discussies over maatregelen om de leden meer bij de vereniging en de collectieve activitei ten te betrekken. Naast de gebruikelijke secretariële onder steuning (voorbereiden vergaderingen, zorgdragen voor de uitvoering van be sluiten, bestuurlijke ondersteuning en hieraan verbonden werkzaamheden) zijn er binnen de NVB andere taakgebieden te onderscheiden: 1. contacten met de leden; 2. het volgen van ontwikkelingen op de arbeidsmarkt en op het gebied van arbeidsrecht en het informeren van de leden over relevante ontwikkelingen; 3. marketing communicatie; 4. de Nationale Bioscoopbon; 5. De Leo Claassen Stichting. 1. Contact met de leden Een met regelmaat terugkerend geluid op contactdagen is dat er vanuit de Jan Luykenstraat nooit de moeite wordt genomen om de theaters te bezoeken. Tot op heden bleek hier geen of weinig tijd voor beschikbaar te zijn en stond direct persoonlijk contact met de leden niet hoog op de prioriteitenlijst. Mede gezien de reeds aangehaalde discussie over de geringe betrokkenheid van de leden, is de Exploitantenraad van mening dat door een intensivering van contacten veel goodwill kan worden gekweekt en de leden het gevoel krijgen dat er beter naar ze wordt geluisterd. 2. Arbeidsaangelegenheden Meer interne expertise op het gebied van arbeidsrecht komt weliswaar primair ten goede aan de werkgeversgedelegeerden bij het sociaal overleg, maar ook voor de overige leden is informatie over sociale aangelegenheden van belang. Het secretariaat zal de leden nadrukkelij ker en meer uitgebreid gaan informeren over belangrijke ontwikkelingen. Met de informatie over de Pemba is hier reeds een eerste aanzet toe gegeven. Daarnaast zal het secretariaat ook meer aandacht besteden aan advisering over arbeidsrechtelijke aangelegenheden, ARBO-zaken e.d. 3. Marketing De vereniging heeft een duidelijk belang in collectieve marketing aangelegenhe den. Dit belang wordt gewaarborgd door de leden exploitanten die deel uitmaken van het bestuur van NFC Marketing. Vanuit het secretariaat zal daarnaast des gevraagd advies aan NFC Marketing wor den verstrekt en zal het marketing-beleid naar de individuele ondernemers toe worden toegelicht, voor zover wenselijk. Het is daarbij nadrukkelijk te bedoeling dat commentaar en suggesties vanuit de bedrijfstak ook naar NFC Marketing wor den doorgespeeld. 4. Bioscoopbonnen Aangezien de Stichting Nationale Bios coopbon feitelijk een exploitanten aan gelegenheid is, blijft het secretariaat van de stichting onder de verantwoordelijk heid van de NVB secretaris vallen. 5. Opleidingen Er bestaan grootse plannen voor een nieuwe opzet van de Leo Claassen Stichting. In het kader van het CAO- overleg bestaat het voornemen de Leo Claassen Stichting om te bouwen tot een instituut dat verschillende opleidin gen voor de bedrijfstak gaat verzorgen en als tussenpersoon zal gaan optreden tussen aanbieders van opleidingen en de bioscoopondernemers. Ook hier wordt een directe betrokken heid van de secretaris van de NVB als noodzakelijk gezien, een en ander in het verlengde van de nieuwe taakstelling op het gebied van de arbeidsmarkt. Dit alles betekent dat Frank van der Putte, die vanouds als NVB secretaris werkzaam was, maar daarnaast nog verschillende andere secretariaten ver zorgde (waaronder dat van NFC Marketing), in de toekomst zijn taken zal toespitsen op dienstverlening van uit de NVB voor de aangesloten leden bioscoopexploitanten.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 6