nBSB33B53
FILM
SIA^SHIP
OP OORLOGSPAD
'ïfmükc
Regisseur PAUL VERHOEVEN
keert terug naar het science fic-
tion genre met de big-budget-
film "STARSHIP TROOPERS".
Paul Verhoeven luncht met Kim
Williamson van BOXOFFICE in het Rita
Hayworth Restaurant bij de Sony Studio
(vroeger MGM) in Culver City, California.
Bij de ingang hangen in een zilveren lijst
posters van Columbia/TriStar films, zoals
"Gattaca" en "Godzilla", naast Verhoe-
ven's nieuwe "Starship Troopers".
Verhoeven heeft zijn reputatie opge
bouwd met omstreden films wat betreft
sex en geweld: "Flesh Blood", "Robo-
cop", "Total Recall" "Basic Instinct" en
"Showgirls". Geboren in Nederland, nu
59 jaar geleden, vertelt hij over zijn
vroegste herinneringen uit de Tweede
Wereldoorlog: "Ik was twee toen mijn
ouders van Amsterdam, waar ik geboren
ben, naar Rotterdam verhuisden". Op
14 mei 1940, nadat de Nederlandse ver
dediging was gebroken, zag hij het bom
bardement van de havenstad door de
Duitsers, waarbij 980 mensen gedood en
20.000 gebouwen vernietigd werden.
"Wij woonden niet in het centrum van de
stad, maar je kon het wel zien natuurlijk.
Voor een kind van twee was het interes
sant, al die vlammen. Je kon de
Luftwaffe zien overvliegen, er vielen
bommen. Ik zag het als een groot 'spe
cial effect', denk ik nu." Die dag was
maar het begin van zijn oorlogservarin
gen. In 1943 verhuisde hij met zijn
ouders naar een nieuw onderkomen aan
de rand van Den Haag. "Ons huis was
vlak bij de plek waar de Duitse V-i raket
ten gelanceerd werden richting
Engeland. Ze gingen precies over ons
hoofd. Dus bombardeerden vooral de
Engelsen, maar ook de Amerikanen, con
stant onze buurt om de lanceerinrichting
te vernietigen. Je kon het 's nachts goed
zien als je het raam opende. Je zag de
zoeklichten en het afweergeschut. De
vliegtuigen zag je niet, behalve als ze
geraakt waren en brandend naar bene
den kwamen. Ik denk dat deze beelden
terugkomen in "Starship Troopers", in
dit geval met ruimteschepen en niet met
Duitsers, maar insecten"
Paul Verhoeven was al een ervaren film
er in Nederland, waar hij onder andere
"Turks Fruit" (Oscar Nominatie 1973 Bes
te Niet Amerikaanse film) had gemaakt
en "Soldaat van Oranje" (1979) over stu
denten in het verzet tijdens de Tweede
Wereldoorlog, toen hij in 1980 -na een
telefoontje van Steven Spielberg-
besloot zijn geluk in Amerika te gaan
beproeven. Toch is hij zenuwachtig als
er, de avond voor het gesprek, voor het
eerst een stuk van "Starship Troopers"
wordt vertoond. Het is zijn eerste film na
de afgekraakte "Showgirls" (een van de
recencenten voorzag toen: 'Er zal in de
zaal harder gefloten worden dan op het
doek'), dus het is begrijpelijk dat hij zich
niet helemaal op zijn gemak voelt.
Een samenwerking met het blad
BOXOFFICE maakt het mogelijk dat
Holland Film Nieuws u elk nummer
een Nederlandse bewerking kan aan
bieden van een achtergrondartikel
afkomstig uit dit Amerikaanse vakblad.
In dit nummer van Holland Film
Nieuws een vraaggesprek met de
maker van:
Desalniettemin slaagt hij erin bij het toe
spreken van de zaal nog een grapje te
maken. Hij vertelt dat het stuk dat van
avond vertoond zal worden ongeveer 60
minuten na het begin van de film speelt.
Hij zegt dat het grootste deel van de
karakters dan al geschetst is. "Het zit er
in, maar ik kan het niet bewijzen", zegt
Renovo Film bv Postbus 3207 2220 CE Katwijk Tel. 071 - 402 81 44 Fax 071 - 403 20 89------------------------
hij. De journalisten lachen. Ook waar
schuwt hij: "Vergeet niet dat het een
oorlogsfilm is, dus niet alleen luchthar
tig". En jawel hoor, alhoewel er wat
komische stukjes over de Bugs worden
vertoond en ook nog een ontluikende
romance in de gelederen van de Mobiele
Infanterie, krijgen we de invasie van het
ruimteschip van de Aarde op de planeet
van de aliens Klendathu te zien. Het is
een compleet mislukte D-Day. Plasma-
bugs, een soort gigantische vuurvliegen,
die biologisch dynamiet schieten, halen
de machtigste luchtschepen van Aarde
brandend naar beneden. Vaartuigen, die
wel op de planeet landen en duizenden
infanteristen uitladen, zien de dappere
soldaten letterlijk in stukken gesneden
worden door razendsnelle vecht-bugs.
Uiteindelijk rust de camera op een ver
woest landschap, gespikkeld door de
dode Bugs en mensen, of gedeelten
daarvan. Een mengeling van licht en
donker, aarde en vlees: een walgelijk,
maar niet verrassend beeld komend van
een filmmaker, die als kind de Duitsers
"stukken van piloten zag oprapen" en
die als volwassene zegt "in mijn hart
voel ik nog altijd meer oorlog dan
vrede".
Op de dag dat BOXOFFICE met Paul
Verhoeven praat, maakt de MPA bekend
dat de film R-rated is vanwege het grafi
sche sf-geweld, bloederigheid en wat grof
taalgebruik en bloot. "Dat is logisch. Daar
kan je niets aan doen. Dit soort scènes
zijn niet PG-13 te maken. De Bugs doen
dat nou eenmaal. Ze snijden je doormid
den. Ze steken je dood", zegt Verhoeven.
Zijn eerdere sf-films "Robocop" 53.4
millioen in de USA) en "Total Recall"
119.3 miljoen) waren ook R-rated, maar
hun sterren waren ouder: Peter Weller,
Nancy Allen, Arnold Schwarzenegger en
Sharon Stone trokken misschien een vol
wassen publiek aan.
vervolg op pag. 40