nBSB33B53 FILM SIA^SHIP OP OORLOGSPAD 'ïfmükc Regisseur PAUL VERHOEVEN keert terug naar het science fic- tion genre met de big-budget- film "STARSHIP TROOPERS". Paul Verhoeven luncht met Kim Williamson van BOXOFFICE in het Rita Hayworth Restaurant bij de Sony Studio (vroeger MGM) in Culver City, California. Bij de ingang hangen in een zilveren lijst posters van Columbia/TriStar films, zoals "Gattaca" en "Godzilla", naast Verhoe- ven's nieuwe "Starship Troopers". Verhoeven heeft zijn reputatie opge bouwd met omstreden films wat betreft sex en geweld: "Flesh Blood", "Robo- cop", "Total Recall" "Basic Instinct" en "Showgirls". Geboren in Nederland, nu 59 jaar geleden, vertelt hij over zijn vroegste herinneringen uit de Tweede Wereldoorlog: "Ik was twee toen mijn ouders van Amsterdam, waar ik geboren ben, naar Rotterdam verhuisden". Op 14 mei 1940, nadat de Nederlandse ver dediging was gebroken, zag hij het bom bardement van de havenstad door de Duitsers, waarbij 980 mensen gedood en 20.000 gebouwen vernietigd werden. "Wij woonden niet in het centrum van de stad, maar je kon het wel zien natuurlijk. Voor een kind van twee was het interes sant, al die vlammen. Je kon de Luftwaffe zien overvliegen, er vielen bommen. Ik zag het als een groot 'spe cial effect', denk ik nu." Die dag was maar het begin van zijn oorlogservarin gen. In 1943 verhuisde hij met zijn ouders naar een nieuw onderkomen aan de rand van Den Haag. "Ons huis was vlak bij de plek waar de Duitse V-i raket ten gelanceerd werden richting Engeland. Ze gingen precies over ons hoofd. Dus bombardeerden vooral de Engelsen, maar ook de Amerikanen, con stant onze buurt om de lanceerinrichting te vernietigen. Je kon het 's nachts goed zien als je het raam opende. Je zag de zoeklichten en het afweergeschut. De vliegtuigen zag je niet, behalve als ze geraakt waren en brandend naar bene den kwamen. Ik denk dat deze beelden terugkomen in "Starship Troopers", in dit geval met ruimteschepen en niet met Duitsers, maar insecten" Paul Verhoeven was al een ervaren film er in Nederland, waar hij onder andere "Turks Fruit" (Oscar Nominatie 1973 Bes te Niet Amerikaanse film) had gemaakt en "Soldaat van Oranje" (1979) over stu denten in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen hij in 1980 -na een telefoontje van Steven Spielberg- besloot zijn geluk in Amerika te gaan beproeven. Toch is hij zenuwachtig als er, de avond voor het gesprek, voor het eerst een stuk van "Starship Troopers" wordt vertoond. Het is zijn eerste film na de afgekraakte "Showgirls" (een van de recencenten voorzag toen: 'Er zal in de zaal harder gefloten worden dan op het doek'), dus het is begrijpelijk dat hij zich niet helemaal op zijn gemak voelt. Een samenwerking met het blad BOXOFFICE maakt het mogelijk dat Holland Film Nieuws u elk nummer een Nederlandse bewerking kan aan bieden van een achtergrondartikel afkomstig uit dit Amerikaanse vakblad. In dit nummer van Holland Film Nieuws een vraaggesprek met de maker van: Desalniettemin slaagt hij erin bij het toe spreken van de zaal nog een grapje te maken. Hij vertelt dat het stuk dat van avond vertoond zal worden ongeveer 60 minuten na het begin van de film speelt. Hij zegt dat het grootste deel van de karakters dan al geschetst is. "Het zit er in, maar ik kan het niet bewijzen", zegt Renovo Film bv Postbus 3207 2220 CE Katwijk Tel. 071 - 402 81 44 Fax 071 - 403 20 89------------------------ hij. De journalisten lachen. Ook waar schuwt hij: "Vergeet niet dat het een oorlogsfilm is, dus niet alleen luchthar tig". En jawel hoor, alhoewel er wat komische stukjes over de Bugs worden vertoond en ook nog een ontluikende romance in de gelederen van de Mobiele Infanterie, krijgen we de invasie van het ruimteschip van de Aarde op de planeet van de aliens Klendathu te zien. Het is een compleet mislukte D-Day. Plasma- bugs, een soort gigantische vuurvliegen, die biologisch dynamiet schieten, halen de machtigste luchtschepen van Aarde brandend naar beneden. Vaartuigen, die wel op de planeet landen en duizenden infanteristen uitladen, zien de dappere soldaten letterlijk in stukken gesneden worden door razendsnelle vecht-bugs. Uiteindelijk rust de camera op een ver woest landschap, gespikkeld door de dode Bugs en mensen, of gedeelten daarvan. Een mengeling van licht en donker, aarde en vlees: een walgelijk, maar niet verrassend beeld komend van een filmmaker, die als kind de Duitsers "stukken van piloten zag oprapen" en die als volwassene zegt "in mijn hart voel ik nog altijd meer oorlog dan vrede". Op de dag dat BOXOFFICE met Paul Verhoeven praat, maakt de MPA bekend dat de film R-rated is vanwege het grafi sche sf-geweld, bloederigheid en wat grof taalgebruik en bloot. "Dat is logisch. Daar kan je niets aan doen. Dit soort scènes zijn niet PG-13 te maken. De Bugs doen dat nou eenmaal. Ze snijden je doormid den. Ze steken je dood", zegt Verhoeven. Zijn eerdere sf-films "Robocop" 53.4 millioen in de USA) en "Total Recall" 119.3 miljoen) waren ook R-rated, maar hun sterren waren ouder: Peter Weller, Nancy Allen, Arnold Schwarzenegger en Sharon Stone trokken misschien een vol wassen publiek aan. vervolg op pag. 40

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1997 | | pagina 9