NIEUWS VAN DE STICHTING NATIONALE BIOSCOOPBON Ook dit jaar gaat de Nationale Bioscoopbon weer door met zich te bewijzen als een marketinginstrument van grote waarde voor de branche. De verkopen van de Stichting aan biosco pen is de eerste acht maanden van het jaar met 28% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 1997. Verkopen aan derden stegen iets min der spectaculair tot op heden, maar de laatste maanden van het jaar verwach ten wij dat ook die nog verder zullen stijgen. Het lijkt misschien nog ver weg, maar het hoogseizoen van de Nationale Bioscoopbon dient zich zeer binnen kort weer aan. Ook dit jaar zullen wij de bioscopen weer verschillende mid delen in handen geven om de verkoop van de bon te stimuleren tijdens het cadeauseizoen. Filmblik De respons op onze mailing, waarin wij de bioscoopexploitanten vroegen of zij een markt zien voor een filmblik als cadeauverpakking voor de bioscoop bon, was overweldigend. Het heeft ons zeer verheugd dat er zoveel reacties binnen zijn gekomen. Meer dan 90% van de respondenten vond het een uit stekend idee om het filmblik op de markt te gaan brengen. Medio novem ber hopen wij de eerste blikken te kunnen afleveren. De introductie zal worden ondersteund met een unieke actie. Alle kopers van het filmblik krij gen een boekje met kortingscoupons voor de aanschaf van top soundtracks, van o.a. "Titanic" en "Armageddon". Het blik en de actie worden bij de bioscoopbezoekers onder de aandacht gebracht door middel van een A3 pos ter en een dia. Op dit moment zijn wij ook nog bezig met een bescheiden radiocampagne. In de volgende mai ling van Additioneel alles over het film blik, de introductie-actie en natuurlijk een bestelformulier! Onderzoek Onlangs is Caroline Westerling, studen te aan de Hogere Europese Beroepen Opleiding in Den Haag afgestudeerd op haar onderzoek naar de waardering van de bioscoopbon onder onafhanke lijke bioscoopexploitanten. Twaalf exploitanten hebben aan het onder zoek meegewerkt. Het bestuur en de medewerkers van de Stichting Natio nale Bioscoopbon hebben met vreug de uit het rapport geconcludeerd dat de exploitanten enthousiast zijn over de bon en de inspanningen die de afgelopen drie jaar zijn gedaan om deze in de markt te zetten. In de vol gende editie van Holland Film Nieuws zullen wij de belangrijkste resultaten van het onderzoek uitgebreid belich ten. Buffetverkoop Zoals wij u al eerder hebben gemeld, verkoopt een aantal exploitanten met succes bioscoopbonnen aan het buffet. Om impulsaankopen van de bezoekers te stimuleren zijn wij momenteel druk bezig met het ontwikkelen van promo tiemateriaal en een actie! Wij laten u nog even in spanning, maar mocht u nog sceptisch staan tegenover verkoop van de bon via het buffet, dan zal wat wij in petto hebben, u zeker bewegen om uw standpunt te heroverwegen. Joint promotions In de afgelopen maanden heeft KPN Telecom een grote actie gevoerd met de bioscoopbon. De verkoop van Hi PrePay mobiele telefoonkaarten werd gestimuleerd door de consument twee bonnen ter waarde van f 15 erbij cadeau te doen. In de komende maan den staan er twee grote joint promo tions gepland. Van Nelle koffie zal net als twee jaar geleden haar klanten trakteren op bioscoopbonnen door middel van een spaarsysteem. Medio november zal Duyvis een nieuw pro duct lanceren in de supermarkt en om de verkoop een extra impuls te geven, wordt bij aankoop van twee verpak kingen een bon van f 2,50 cadeau gedaan. Prijsvraag De zomerprijsvraag heeft van medio juni t/m eind juli de verkoop van de bioscoopbon een flinke push gegeven. Vorig jaar was dit overigens ook het geval. In twee jaar tijd is de verkoop aan bioscopen in de traditionele dal maanden met zo'n 60% gestegen. Dat de consument de actie leuk vond blijkt niet alleen uit de verkopen, maar ook uit het grote aantal inzendingen. De prijzen zijn inmiddels bij de winnaars bezorgd. Deze mensen zijn natuurlijk ambassadeur van de bioscoopbon voor het leven. VW Eindhoven Dankzij de inspanningen van het Rembrandt Theater verkoopt de VVV in Eindhoven sinds twee maanden de Nationale Bioscoopbon. De eerste bestelling was bescheiden, maar de posters en de t-shirts hebben er inmid dels toe bijgedragen dat er nu al voor f4000 aan bonnen is verkocht. De ver koop door derden wordt steeds belangrijker om de markt voor bios coopbonnen verder te vergroten. Wij willen dan ook alle exploitanten vra gen om op lokaal niveau naar ver kooppunten te zoeken. Meestal is het feit dat binnen de bioscoop gecommu- ^JïS niceerd wordt dat de bon ook bij de *m/ betreffende winkelier of VVV te koop is, al voldoende om deze over de streep te trekken. Extra promotie De bon proberen wij ook zo regelmatig mogelijk op andere manieren dan de gebruikelijke onder de aandacht van het publiek te brengen. Drie voorbeel den willen wij u niet onthouden. De afgelopen maanden hebben deelne mers van het programma-onderdeel 'op de valreep' van de Radio 538 show 'Barricade' bioscoopbonnen gekregen. Ook is de Nationale Bioscoopbon sponsor van het programma 'de Piepshow' op Radio 538. Deze vormen van reclame zijn relatief goedkoop en hebben een groot bereik. Kopers van de speciale Godzilla Jumbo popcombe- ker van Popcorn USA maken deze dagen kans op een bioscoopbon. Op deze manier proberen wij zowel binnen als buiten de bioscoop extra aandacht op de bon te vestigen. Tot slot Met de steun van de hele branche zijn wij in staat nog eens honderdduizen den extra bezoekers bovenop de hui dige honderdduizenden additionele bezoekers naar de bioscoop te trek ken. Wij zijn op de goede weg, maar het doel is nog lang niet in zicht. De inspanningen van de exploitanten in de komende maanden zullen er voor zorgen dat wij weer een stuk dichterbij komen. Namens de Stichting, F. Smit dditioneel

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 28