z o o o Stichting Nationale Bioscoopbon bestaat zes jaa Q. O De Stichting Nationale Bioscoopbon vier de dit jaar haar zesde verjaardag. Omdat er bijna constant vooruit wordt gekeken is er weinig tijd om terug te blikken. Aan het einde van wat weer een recordjaar gaat worden, tijd voor een terugblik. door Frank Smit Wil Ruyters verwerkt onder toeziend oog van (v.l.n.r.) Jaqueline Weers, Abel Abeln, Diana Stobbe en Will van Dommelen een zending ingenomen A-coupons met de zojuist in gebruik genomen automa tische barcodelezer. 2 O Zeker voor degenen onder u die denken dat de bon zichzelf wel verkoopt, is een opfrisser op zijn plaats. Want er is wel het een en ander gebeurd voordat de omzet van 4,4 miljoen in 1992 (bon/recette ratio 2,7%) naar een verwachte omzet van ƒ12 miljoen (bon/recette ratio ±4,8%) dit jaar kon worden gebracht. 1993 Na de oprichting van de stich ting ging het kersverse bestuur, Abel Abeln, Will van Dommelen en voorzitter Wil Ruyters onder steund door secretaris Frank van der Putte, de bossen in om de doelstellingen en de te volgen route te bepalen. Bij alle vier leefde de overtuiging dat de bios coopbon een enorm, nog onaan geroerd, potentieel had. Men was ervan overtuigd dat met een goed marketingbeleid en door het enthousiasmeren van de exploitanten nog meer mensen via de bioscoopbon naar de bios coop konden worden getrokken. In het eerste jaar lag de nadruk op de interne organisatie en de (betalings)relatie met de biosco pen. Om het belang van de bon te onderschrijven werd in het NVB-reglement opgenomen dat aangesloten bioscopen verplicht zijn bioscoopbonnen in te nemen en te verkopen. Aangezien alle exploitanten zich enthousiast inzetten voor de bon is het nooit nodig geweest om dit reglement van stal te halen. De bekende aquarel poster met de logo's van de filmstudio's werd geïntroduceerd en de eerste grote joint promotion met bio scoopbonnen vond plaats met Venco. 1994 In januari 1994 werden de resul taten bekend van het onderzoek naar de waarde van de bioscoop bon voor de branche. Het resul taat kwam overeen met dat van een eerder onderzoek. Maar liefst 21% van de bezoekers die aan de kassa komt met een bon zou zonder die bon niet zijn gekomen. Naarmate de leeftijd van de inleveraar omhoog gaat en de bezoekfrequentie omlaag, wordt dit percentage hoger. Kortom, de bon is een uitste kend marketinginstrument om het bioscoopbezoek te verhogen. De bon werkt met name drem pelverlagend voor de doelgroe pen, die minder vaak naar de bioscoop gaan. Het bestuur concludeerde dat een gedegen marketingbeleid en daarbij behorend budget noodza kelijk was om de potentiële mogelijkheden van de bon te benutten. De opdracht voor het opstellen van een marketingplan werd gegeven aan Frank Smit (Outatime Consultancy), die vervolgens op projectbasis ook uitvoering is gaan geven aan dit plan. De zoektocht naar een reclamebureau resulteerde uit eindelijk in de keuze voor ReklamePartners. De voorberei dingen voor het lanceren van een nieuwe bon en een onder steunend promotiebeleid waren eind 1994 in volle gang. De start van NFC Marketing werd gesteund met 50.000. 1995 Organisatorisch zou er het een en ander veranderen door de komst van de nieuwe bon. Zo werd er onder andere voor geko zen om met het oog op de te verwachten omzetstijging over te gaan op een geautomatiseerd systeem met barcodes. Na maanden van voorbereiding werd de nieuwe aanpak van de stichting eindelijk voor iedereen zichtbaar en tastbaar. Op 1 juni werd het tijdperk van de Nationale Bioscoopbon ingeluid. Een grootscheepse omwisselactie zorgde ervoor dat vanaf die datum de nieuwe bioscoopbon in alle bioscopen verkrijgbaar was. Wellicht nog belangrijker was het dat de bioscoopbezoe kers hiermee geconfronteerd werden door middel van posters, plafondhanger, stickers en dia's. Onder het motto 'het leukste cadeau in het donker' werd de bioscoopbon voor het eerst groots in de bioscopen gepro moot. Buiten de bioscoop kwam de Nationale Bioscoopbon onder de aandacht van de consument door grote joint promotions met Procter Gamble en Van Nelle, hetgeen ook nog eens een ver koop van zo'n 60.000 bonnen opleverde. In november werden de eerste special editions op de markt gebracht. Met medewerking van de betreffende filmverhuurders werd een "Pocahontas"-bon en een "GoldenEye "-bon op de markt gebracht, de laatste met een waarde van 007,-. 1996 Om het bioscooppersoneel nog enthousiaster te maken voor de bioscoopbon werd er een incen- tive in het leven geroepen waar mee prijzen naar Disneyland Parijs, MovieWorld en Walibi Flevo gewonnen konden worden. Het marketingbudget maakte het voor het eerst mogelijk om te investeren in 35 mm commer cials. In november en december werden er in samenwerking met de BelBios radiocommercials ingezet. Tegelijkertijd werd in de bioscopen gecommuniceerd met HEINEKEN REALISEERDE DE MEEST SUCCESVOLLE SALES PROMOTION ACTIE UIT AR GESCHIEDENIS HA, het november/december thema 'hoezo donkere dagen?'. Dit gebeurde door middel van pos ters en envelopjes. De Stichting Nationale Bioscoopbon ging verder met het ondersteunen van de activiteiten van NFC Marketing door finan ciering voor o.a. BelBios te vers trekken. 1997 Valentijnsdag werd voor het eerst gebruikt in de communica tie van de bon. De 35 mm com mercials kregen voor het eerst bewe- gende beel den. Gedurende de 2-voor-l zomeractie van NFC Marketing werd er voor het eerst een prijs vraag gebruikt om de verkoop van bonnen te stimuleren. De actie werd onder de aandacht gebracht van de bioscoopbezoe kers door middel van een 35 mm commercial en drie ver schillende posters met daarop de te winnen prijzen. Het resultaat was zo goed dat hetzelfde con cept in 1998 werd herhaald. In november werd in samenwer king met Radio 538 en TMF een week lang aan alle bioscoopbe zoekers een bon ter waarde van 2,50 cadeau gedaan, vergezeld van een kleine verwacht kalen der. De business-to-business markt werd benaderd door deelname aan een relatiegeschenkenbeurs in de RAI en een mailing naar onze relaties. Heineken realiseer de de meest succesvolle sales promotion actie uit haar geschiedenis met behulp van de Nationale Bioscoopbon. 1998 De communicatie met de bio scopen hebben wij dit jaar sterk verbeterd door middel van NFC regiobijeenkomsten, NFC Contactdagen en concernbijeen komsten. De envelop is vernieuwd en inmiddels hebben wij ook een eigen filmblik als cadeauverpak king. De introductie werd onder steund door een actie die kopers korting gaf op diverse top soundtracks. Een poster, de buffetdisplay en een 3 5 mm commercial werden gebruikt om het nieuwe november/december thema 'het is weer cadeautjes tijd' te introduceren. In de loop van het jaar werd de bioscoop bon in vele verschillende media gebruikt als prijs, waaronder programma's van Veronica, Radio 538 en de Tros. In samen werking met Coca Cola hebben wij een actie opgezet die de ver koop van bonnen aan het buffet zal stimuleren. De automatisering van de stich ting is verder doorgevoerd met de komst van een nieuwe barco delezer die voor een nog snellere verwerking van door ons inge nomen bonnen kan zorgen, mits de bioscoop de bonnen goed (niet geniet of gestickerd en der gelijke) aanlevert. Dit was even een korte, lang niet complete terugblik op de afgelopen jaren. Bij deze willen wij alle bioscoopmedewerkers bedanken voor hun aandeel in dit succesverhaal. Toch moeten wij het dit jaar nog één keer zeg gen: we zijn er nog lang niet! Namens het bestuur en het team van de Stichting Nationale Bioscoopbon veel succes voor en tijdens de komende kerstdagen en een 'bon' 1999 r 2 1 o VOORUITZIEN DOOR ACHTEROM TE KIJKEN

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1998 | | pagina 18