"Zou het niet aardig zijn dat, als Feyenoord kam pioen wordt, we Jackie Chan zo gek zouden krij gen dat hij in een Feyenoordtenue een paar leuke foto's maakt, waar mee hij Feyenoord feliciteert met de behaalde titel, er mooie pos ters van maken en Rotterdam ermee vol hangen?" Een pracht ge droom, een niet te evenaren publiciteits stunt voor de deels in Rotterdam opgenomen Chan film "Who Am I". Zij verzonnen het, voerden het uit én de foto's werden prach tig. Universal. Daar zijn wij nu bij onderge bracht, niet mee samenge voegd." Nog een groot vraagteken Dit onderscheid houdt onder andere het volgende in: PolyGram zal voorals nog een aantal van de films van Universal dis tribueren, bijvoorbeeld WA de films van het pro- ductiehuis van Universal: Working Title. Niet alle Universal producties komen via PolyGram in de Nederlandse bioscopen. Want de distributie van hun grote producties wordt op dit moment gedaan door United International Pictures (UIP), een samenwerkingsverband met Paramount en MGM. Deze situ atie met twee distributiekanalen voor de titels van Universal zal in ieder geval tot 2001 blijven bestaan. Dan loopt het contract met UIP af en wat er daarna gebeurd lijkt niemand nog te weten. Martin Ruttenberg, hoofd sales van UP geeft toe dat het er voor de exploi tant niet echt duidelijker op wordt. "Voor de exploitanten is het ver warrend: wanneer in Amerika een titel van Universal op één staat, kan hij zich afvragen of die hier nu via Universal of via UIP komt. De grote titels van Universal met Eddie Murphy en Robin Williams zullen waar schijnlijk voorlo pig nog door UIP worden gedistribueerd. Wat er na die anderhalf aar gebeurd is voor ieder een nog een vraagteken; ofwel alles komt hier heen, ofwel alles gaat naar UIP." Dus toch weer een onzekere fac tor in het voortbestaan van de filmdivisie van het voormalige PolyGram. Want ook na de aan kondiging van Philips dat zij PolyGram ging verkopen, begin 1998, was het een tijd lang MARTIN RUTTENBERG: er na anderhalf jaar geb voor iedereen nog een vra en: ofwel alles komt hieri ofwel alles gaat naar uip onrustig op de PolyGram-bure- len. Maar nu kan er voorlopig hard gewerkt worden aan de release van de negen titels die er in ieder geval nog tot begin 2000 staan, waaronder de ver wachte zomerhit "Notting Hill" met Julia Roberts en Hugh Grant, "Angela's Ashes" van Alan Parker en "The Green Mile" met Tom Hanks. Want de vijf vaste krachten en twee stagiaires van UP Nederland doen er alles aan om Universal te laten weten hoe goed zij zijn in het uitbrengen van films. En dat zullen ze op het kantoor van UIP ook wel doen... En de namen zijn... En daarmee komen we bij de mensen. Martin Ruttenberg: "Een klein team, dat in de afge lopen rumoerige tijd toch behoorlijk goed heeft weten te presteren.", een team dat vorig jaar zo'n achttien films uit bracht, waaronder toppers als "The Big Lebowski", "Elizabeth", "Wag The Dog", "Left Luggage" en "What Dreams May Come". Dat ook het personeelsbestand van PolyGram een onrustige tijd achter de rug heeft, weten bran chegenoten die al lang te maken hebben met (Meteor) PolyGram (en ook de lezers van Holland Film Nieuws' The Cast). Martin Ruttenberg: "De afgelopen drie jaar zijn alle mensen van 'het oude' Meteor/PolyGram ver trokken. Inmiddels is hier, op Chris Brouwer, managing direc- tor na, nu een compleet nieuw team ontstaan." Wie dat zijn? Holland Film Nieuws stelt ze aan u voor. In volgorde van aantreden: Martin Ruttenberg. Na drie jaar Jogchem's Theaters en zeven jaar assistent booker bij UIP, nu al ruim drie jaar hoofd sales bij PolyGram/UP. Als Feyenoordfan waarschijnlijk de bedenker van de geniale "Who Am I" -publiciteitsstunt. Niels Swinkels. Als sta giair begonnen en in twee e u rt )aar tijd in sneltreinvaart A Ggepromoveerd tot marke ting manager. I E E N Immo Nijhof. De relaxte Rotterdammer is booker en in november 1997 als stagiair gekomen. Ook Olga Asscher begon haar carrière als stagiaire. Ze kwam begin 1998 en kon na het ver trek van Elike van Sluis eind 1998 doorstomen naar de func- 1 6

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 16