u E u. "RATJETOE": POPULAIRE TEKENFILM PROMOVEERT VAN TV NAARBIOSCOOP ca x O The Rugrats, de geliefde televisie-"schat- jes" komen met hun nieuwste capriolen op het witte doek in "The Rugrats Movie", in Nederland "Ratjetoe" geheten. Gemiddeld kijken er elke week 24 miljoen mensen naar de dertien afleveringen van Nickelodeon met de belevenissen van het ondeugende stelletje peuters onder leiding van Tommy Pickles. Nu is het tijd voor de bioscoopfilm. door B. Byrne Na zeven jaar is de televisieteken filmserie een grote hit geworden. Er is een strip, een tijdschrift, een website en een rondreizende live- show. Daarnaast is er speelgoed en andere merchandising. Nu komen de scheppers van de grilli ge kleutercartoon, Arlene Klasky en Gabor Csupo, in samenwer king met Nickelodeon Movies en Paramount, met de bioscoopfilm. Het is de eerste film sinds Nickelodeon haar televisie- en filmproductie onder leiding van haar president-directeur Albie Hecht vorig jaar heeft samenge bracht. Vanuit Parijs, waar Hecht op werkbezoek is voor de Europese promotie van de film, laat hij weten dat de peuters overal gehoor vinden, ongeacht de taal of de cultuur. Hij zegt dat Nickelodeon op natuurlijke wijze naar deze ontwikkeling is toe gegroeid en dat "The Rugrats" nu populairder zijn dan Mickey Mouse. "Ze zijn een cultureel fenomeen", zegt hij. Uitgebreid vertelt hij over de uitdaging van deze onderneming, over het ver haal, het ontwerp en de muziek. "Ten eerste moesten we een echt verhaal hebben, een avontuur dat een film rechtvaardigde. Dit werd bereikt door een combina tie van familie-elementen en een verhaal, waarin de peuters, die de kluts kwijt zijn door de komst van een nieuwe Pickles-baby, in een soort Indiana Jones-achtige tocht vol gevaren en ontdekkin gen terechtkomen, terwijl hun ouders met man en macht naar hen zoeken." De film heeft 25 miljoen dollar gekost en regisseurs Norton Virgien en Igor Kovalyov hadden er twee jaar voor nodig. Vooral de uitgebreide computertechno logie (de digitale techniek geeft 16 miljoen kleurcombinaties) namen veel geld en tijd in beslag. De film ziet er veel helderder uit dan de TV-serie. "Heel mooi, erg kleurrijk en heel erg driedimen sionaal", zegt Christine Cavanaugh, die de stem doet van Chuckie Finster, de beste vriend in van Tommy Pickles. Producer Arlene Klasky zegt: "We hebben zowel de karakters als de kleuren en de schaduwen verdiept. Het is echt spectaculair. Een groot avontuur, een veel beter verhaal dan mogelijk is in de elf minuten van de TV-afleveringen." De film heeft ook zeer eigentijdse muziek. "Je kunt het wat mij betreft best een musical noe men", zegt ze. Op de soundtrack staan composities van Mark Mothersbaugh, oprichter van de New Wave groep Devo, maar er is ook een hele rij rock-, folk-, rap- en hiphop-artiesten op te vinden, zoals Lisa Loeb, Jakob Dylan, Iggy Pop, Lou Rawls, Patti Smith, Lenny Kravitz en Beek. Ook Hecht wijst op de muziek, die de film zo anders maakt dan de doorsnee familiemusical met de traditionele Broadway-achtige muziek. Toch is het belangrijk, zegt Arlene Klasky, dat de film dichtbij de baby's en peuters blijft. Zij zijn de sterren. "Dil, de baby, is allerliefst, maar hij is wel van het "ik"-tijdperk", zegt ze. Zij is blij dat de nieuwe Rugrat een jongen is, want op die manier kon ze haar eigen zoon tjes als voorbeeld voor haar werk gebruiken. Lachen is duidelijk een belangrijk ingrediënt voor Nickelodeon Movies, het bedrijf dat in 1993 werd opgericht met als doel het brengen van kwalitatief hoog waardig kinder- en familie-enter- tainment. Voorgaande releases waren onder andere het voor tien miljoen dollar verfilmde kinderboek "Harriet the Spy" met Rosie O'Donnell, die wereldwijd 90 miljoen dollar opbracht en "Good Burger", een komedie van eveneens tien mil joen dollar, die 24 miljoen dollar opbracht in de Verenigde Staten. Met een groter budget en meer promotionele samenwerking, onder andere met Ford/Lincoln/Mercury en Campbell's Alphabet Soup, (terwijl de jongste Ratjetoe-kij- laten wij hem zijn eigen stijl houden. Elke film wordt door een aparte groep gemaakt. Het is dus geen fabriekswerk." Nickelodeon toont haar geloof in animatiefilms door het doen van een investering van 75.000 vier kante meter in "Nicktoons Animation Studio" in Los Angeles en een digitale studio in New York. Daarnaast is er 350 miljoen dollar gestoken in de ontwikkeling (en verplichting tot productie) van originele teken filmseries. Sommige daarvan zul len, als ze succesvol zijn, na hun televisiebestaan de bioscoopwe reld betreden. Hecht zegt dat twee speelfilms en een tekenfilm per jaar "een flinke hap" zijn voor de filmdivisie. De teken films hebben een budget van hoogstens dertig miljoen en de familiefilms van vijftien miljoen kertjes nog niet eens kunnen autorijden of schrijven), is deze film weer een stap in Hecht's plan om drie soorten films te gaan maken. Hij noemt ze Kids First Movies, Star Driven/Family Movies en Animated Features. Hecht licht dit nog toe: "Onze tekenfilms zijn eigentijds, gaan over echte mensen, echte kinde ren en echte families én ze zijn gebaseerd op realistische gebeur tenissen en niet op sprookjes of historische verhalen. Ten tweede geloven we in de creativiteit en passie van de maker. Tenslotte dollar. De Star Driven Movies, zullen misschien meer gaan kos ten, maar hebben geen "Titanic"-achtige budgetten. Op dit moment wordt er nog een "Rugrats"-film gemaakt. Hiervoor zijn de rechten gekocht van tekenaar Rube Goldberg. Daarnaast zoekt Steve Rudnick op basis van een script van Leo Benvenuti een ster uit de A-klas se om te schitteren in een soort "Modern Times" komedie-avon tuur. Dan is er nog een teken film in ontwikkeling, gebaseerd op het stripboek "Bone" van Jeff Smith, waarin drie neven prin sessen moeten redden in een wereld vol draken. Verder wordt er nog een lange tekenfilm gemaakt over een holemens en een buitenaards wezen, getiteld "Prometheus Bob". Het script hiervan wordt geschreven door Joe Stillman, die "Beavis Butthead Do America" op zijn naam heeft staan. De productie is in handen van Amy Heckerling ("Clueless"). Net als Klasky kijkt Hecht naar zijn eigen kinderen om te weten te komen waar ze van houden. "We praten met kinderen, bedenken ideeën met ze, bezoe ken scholen en spelen met ze, ook via het Internet. Dat houdt je jong. Daarnaast luisteren we naar de top-tien en spelen samen de tien populairste spelle tjes. We hebben een basketbal veld, een mini-golf en een ping pong tafel in de studio. Dat is onze geheime formule." "THE RUGRATS MOVIE" ("RATJETOE"): Regie: Norton Virgien en Igor Kovalyov Productie: Arlene Klasky en Gabor Csupo Geschreven door: David N. Weiss en J. David Stem Release: U.I.P. 1 juli 1999 Vertaling Anne Marie van Vollenhoven Een samenwerking met het blad Boxoffice maakt het mogelijk dat Holland Film Nieuws u elk num mer een Nederlandse bewerking kan aanbieden van een artikel afkomstig uit dit Amerikaanse vakblad. Mocht u meer informatie willen hebben over Boxoffice, dan kunt u contact opnemen met de redactie. 2 2 2 3

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 21