KRUIMELTJE, DE NEDERLANSE REMI The story continues... Hoewel de film 'Kruimeltje' als echte kerstfilm pas in december in de biosco pen zal verschijnen was 8 juni de laatste opnamedag. Met een laatste blik op de set was dat een goed moment om eens te pra ten met twee drijvende krachten achter de film: acteur Hugo Haenen en regisseur Maria Peters. door H. Kerkhof Een kast van een huis in de bos sen rond Huizen stond model voor de villa van de beroemde concertpianiste Vera di Borboni van wie zal blijken dat zij de moe der is van Kruimeltje. De rust die normaliter heerse op het land weggetje dat leidt naar deze villa werd op één van de laatste op- namedagen verstoord door de aanwezigheid van de crew van de film 'Kruimeltje'. Tegen deze achtergrond sprak ik met acteur Hugo Haenen en Maria Peters. De eerste geeft in de film gestalte aan de figuur van Wilkes, de kruidenier die zich over Kruimeltje ontfermt en de tweede is verantwoordelijk voor het scenario en de regie. Hugo Haenen kennen we uit de KRO-serie "Wij, Alexander", waarin hij de rol speelde van de psychiater Giltay. Om bij het publiek de associatie te vermijden met deze ietwat aristocratische heer heeft hij voor de rol van Wilkes enige uiterlijke verande ringen moeten ondergaan, zoals een dikke bos haar en een snor. Voor de rol van deze kruidenier met een goed hart werd hij door Maria Peters gevraagd voor een auditie. Toen bleek dat Ruud Feltkamp, die de rol van Kruimeltje speelt en hij een mooi plaatje opleverden én het ook echt klikte tussen die twee, werd Haenen gekozen voor de rol. Wanneer Hugo met vrienden sprak over zijn rol in deze film bleek al snel dat het verhaal van Kruimeltje bij iedereen wel iets opriep. Zelf is hij met het boek van Chris van Abkoude in con tact gekomen doordat hij gedeel tes uit het boek voorlas aan zijn toenmalige vriendin voor wie "Kruimeltje" het lievelingsboek was uit haar jeugd. Volgens hem staat het verhaal in de traditie van films en boeken als "Annie", "Ciske De Rat" en "Oliver Twist", allen ruwe bolsters met een goed hart, waarmee de kijker zich echt kan identificeren en waardoor men bij het goede einde ook echt wordt gegrepen. Films waarmee Maria Peters naam heeft gemaakt zijn "De Tasjesdief" en "Lovely Lisa". De recente korte film "Een echte hond" zal in de komende maan den op de buis verschijnen bij de NPS. Zij omschrijft "Kruimeltje" als een echte familiefilm. Op de vraag wat het verschil dan is tus sen het maken van een film voor volwassenen en een film voor de hele familie antwoordde ze dat je bij een film voor volwassenen vaker werkt met ervaren acteurs die soms beter te motiveren zijn en meer op de hoogte zijn van de gebruiken op de set. Dat is met jonge acteurtjes nog wel eens las tig, vooral als ze eens een dagje geen zin hebben. Het leuke aan het werken met onervaren spelers is hun spontaniteit waarmee ze een verrassende wending kunnen geven aan een scène die soms positief uitpakt. Over Ruud Feltkamp is Maria Peters zeer te spreken. Van de ouders van Ruud hoorde Maria Peters dat hij al sinds zijn derde acteur wil worden en het enthousiasme lijkt nimmer tanend. Ook als hij een scène eindeloos over moest spelen of door technische problemen lang moest wachten legde hij een groot speelple- zier aan de dag. Het is altijd al de wens van Maria Peters geweest om een echte familiefilm te maken. Toen ze merkte dat de rechten voor de verfilming van het boek "De kin derkaravaan" van An Rutgers van der Loeff aan een Amerikaanse maatschappij waren verkocht, was dat een stimulans om snel tot actie over te gaan, voordat ook 'Kruimeltje' in Amerikaanse handen viel. Voor haar is "Kruimeltje" het verhaal van een onafhankelijke jonge jongen die op straat belandt en nergens terecht kan, maar door veel humor en kracht zichzelf toch weet te redden. Als klap op de vuurpijl vindt hij aan het einde zijn ouders terug. Dit thema is van alle tijden en spreekt kinde ren aan. Daarom doet Maria Peters niet specifiek haar best om het interessant te maken voor de jeugd van nu. Op de vraag of "Kruimeltje" niet te veel associaties zou oproepen met "Ciske De Rat" reageerde Maria Peters met de herinnering dat ze samen met haar kinderen op de televisie deze film aan het bekijken was. Waar zij bleef kijken hadden haar kinderen de aan dacht voor de film al snel verloren: het was te volwassen voor ze. Als zij toch aan een vergelijking moet denken, dan valt haar oog op het Franse boek van Hector Malot "Alleen Op De Wereld": Kruimeltje is de Nederlandse Remi. Toen ik een afspraak maakte voor een bezoek op de set werd mij op het hart gedrukt dat er geen contact mocht zijn met Ruud Feltkamp. Discreet als ik ben deed ik dus ook niet mijn best om hem stiekem toch enige vragen toe te werpen. Dat werd vergemakkelijkt door het feit dat ik niet eens wist hoe Ruud er uitziet. Toen ik na afloop van de interviews achter in de bus van de productie mijn aantekeningen zat uit te werken kwam er een jongentje op mij af die vroeg wie ik was. Ik stelde me voor, ver telde wat ik deed en besteedde vervolgens niet veel aandacht meer aan hem. Nadat hij weer was weggeroepen wist een crewlid mij te vertellen dat het Kruimeltje was die net zo'n interesse in mij had getoond. Met een gevoel van gemiste kansen nam ik afscheid van de set. Op 22 maart jongstleden zijn in Zeeland de opnamen begonnen voor de eerste speelfilm van Erik de Bruyn, "Wilde Mossels". De film vertelt het verhaal over drie jonge eilandbewoners, die vergroeid zijn met hun geboorte streek. Argus Film Produktie produceert de film en de belangrijkste rollen komen voor rekening van Fedja van Huêt, Freek Brom en Frank Lammers. Will van Kralingen speelt een belangrijke rol als moeder van Leen (Fedja van Huêt) die koste wat kost weg wil van het eiland, maar daar -buiten zijn wil om- elke keer van weerhouden wordt. Overigens belandden cast en crew medio mei wel buiten Zeeland toen in Stavenisse de bevolking zich massaal verzette tegen het filmen op de plaatselijke begraaf plaats. Het gemeentebestuur moest na de protesten de al verleende vergunningen intrekken. Eerder liepen ook in Bruinisse de opnamen spaak, omdat deze de zondagsrust dreigden te verstoren. Er werd uitgeweken naar Noord- Brabant, waar nu de enige scène buiten Zeeland is gedraaid. Upstream Pictures zal "Wilde Mossels" gaan distribueren op een nog nader te bepalen datum. Twee maanden geleden zijn de opnamen gestart van de nieuwe film van Jean van de Velde, "Lek". Deze door M B Film B.V. geproduceerde film gaat over de Amsterdamse poli tie. Corruptie en de georganiseerde misdaad lopen als een rode draad door de film heen. Naast hoofdrollen van Cas Jansen en Ricky Koole zijn er rollen weggelegd voor onder andere Victor Löw, Thomas Acda, Gijs Scholten van Aschat en Lou Landré. Van 31 maart tot 1 mei jongstleden vonden de Nederandse opnamen plaats van "Papa's Song", een speel film van regis seur Sander Francken en pro ducent Norman de Palm. De hoofdrollen in deze romantische thriller over een Amsterdamse rechter, die verstrikt raakt in het verleden van zijn Antilliaanse vrouw, zijn voor Rene van Asten, Lisette Mereniana, Victor Bottenbley en Romana Vrede. Sander Francken maakte eerder korte en lange documentaires, opdrachtfilms, commercials en tv-producties, zoals de serie "Pleidooi" en de speelfilm "Way Upstream". Een hart van goud Enthousiasme Een lang gekoesterde wens Gemiste kans vlnr: Saskia van Liempd (cam.ass.), Rogier Stoffers (camera) en Sander Francken (regie) 2 7

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 24