o u z Bioscoopdagen maken uiteenlopende reacties los Publiciteitscampagne Bioscoopdagen N w Q Z O NFC Onderzoek ontving ook dit jaar van NFC Marketing de opdracht om de Nationale Bioscoopdagen te onderzoeken. Het doel hiervan was het publiek dat tijdens de dagen de bioscoop bezoekt in kaart te brengen en de bedrijfsleiders naar hun mening te vragen over de dagen. Holland Film Nieuws brengt u een samenvatting van het verslag. door J. Ott Een van de jaarlijks terugkerende landelijke acties die door NFC Marketing wordt georganiseerd is de Nationale Bioscoopdag (dit jaar twee dagen). Op deze dagen zijn de kaartjes aanzienlijk goed koper (dit jaar 7,50, vorige jaren 5,00) en krijgen de bezoekers bovendien een bios coopbon van 2,50 cadeau. Sommige bioscopen programme ren films die door het publiek zijn verkozen tot Beste Bioscoopfilm van het afgelopen jaar en veel bioscopen verkopen door sponsor Vrumona geleverde flesjes Schweppes voor de actie prijs van 1 gulden. Vorig jaar werd door veel exploi tanten geklaagd over de extreme drukte en de ernstige overlast van minder serieus publiek. Op basis daarvan heeft de organisa tie besloten de ticketprijs met 2,50 te verhogen en de actie over twee dagen (dinsdag 20 en woensdag 21 april) te verdelen. Tevens is dit jaar spontaan besloten van ieder kaartje 1 gul- HET GEMIDDELDE RAPPORTCIJFER DAT DE BEZOEKERS AAN DE ACTII GAVEN WAS EEN 8-. den te schenken aan de Kosovo- actie. Om de actie te evalueren vroeg NFC Onderzoek ook dit jaar weer de mening van 'de mensen uit de praktijk' en maakte een schatting van het aantal actiebe zoekers. Ook kan, dankzij een onderzoek dat Vrumona liet uit voeren, iets worden gezegd over de samenstelling en de mening van het actiepubliek. Schatting aantal bezoekers Op basis van de bezoekcijfers van de concernbioscopen (dins dag: 56.000; woensdag: 87.000) en hun gezamenlijke marktaan deel vorig jaar (70%) werden de aantallen als volgt geschat: Schatting bezoek Nederland dinsdag: 80.000; woensdag: 124.000. Deze schatting is afge rond tot een totaal voor beide dagen van 200.000 bezoekers. Vorig jaar werd op dezelfde wijze een schatting gemaakt van het aantal bezoekers op de Bioscoopdag, woensdag 22 april '98. Deze kwam uit op 180.000, De Nationale Bioscoopdagen liggen weer achter ons. 200.000 bezoekers over twee dagen is zeker geen slecht resultaat te noemen. Weliswaar kwamen er in 1998 180.000 op een dag, maar een dergelijk bezoekcijfer leverde ook de nodige problemen in de bioscopen op. Om die reden is door NFC Marketing gekozen voor een verhoging van de toegangs prijs en een spreiding over twee dagen. Ook op deze pagina's treft u een overzicht aan van de resultaten van het onderzoek dat is uitgevoerd onder bedrijfsleiders en consumenten door NFC Onderzoek. Een van de zaken die vaak genoemd werd in de enquête betrof de publiciteitscampagne. Wellicht is het aardig op deze plek een overzicht te geven van de ingezette instrumenten, zon der commentaar. De totale publiciteitsinzet voor de Verkiezing Beste Bioscoopfilms zag er als volgt uit: 1100 posters in bioscopen met verkiezingsprogramma (vanaf 4 maart); 375 dia's in bioscopen met nominaties (vanaf 4 maart); 500.000 flyers ter uitreiking door de bioscopen aan het publiek (vanaf 4 maart); publicaties in 6 grote huis- aan-huis bladen (vanaf 10 maart); 25 commercials van 25 secon den op Sky Radio (van 4 t/m 23 maart); vervolg pagina 30 2 8

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 25