Een "zwijnenstal Cinema Palace in waarbij moet worden aangete kend dat de film "Titanic" hier in een groot aandeel had. Enerzijds kan "Titanic" het aan tal bezoekers hebben verhoogd, aan de andere kant was door de lengte van deze film het aantal voorstellingen en dus wellicht het aantal bezoekers juist lager dan mogelijk was geweest. Enquête onder actiebezoekers Om de waarde van de Schweppes promotie te evalu eren liet Vrumona een enquête houden onder bezoekers op dinsdagavond 20 april in twaalf bioscopen. NFC Onderzoek kreeg de gelegenheid enkele vra gen toe te voegen en te beschik ken over de resultaten. Hoewel de dinsdagavond, achteraf gezien, waarschijnlijk niet repre sentatief is voor de - beter bezochte - woensdag, zijn de resultaten toch interessant. van alle geënquêteerde bezoe kers (343) wist 36% dat het Bioscoopdag was, vóórdat ze naar de bioscoop gingen; van hen had 40% over de actie gelezen in een krant of tijd schrift, 27% had het via mon delinge reclame, 19% wist het via radio of televisie en 15% was erachter gekomen bij een eerder bezoek aan de bioscoop; bezoekers die minder vaak naar de bioscoop gaan, vrou wen en ouderen, hebben zich vaker door de actie laten ver leiden om naar een film te gaan, waar zij, als er geen actie was geweest, niet naartoe zou den zijn gegaan. Dit geldt voor 16% van het totale aantal bezoekers; het gemiddelde rapportcijfer dat de bezoekers aan de actie gaven was een 8-. Deze waar dering is onder alle groepen (man/ vrouw, jong/ ouder, regelmatig/ onregelmatig bezoek) gelijk; er waren meer vrouwen dan mannen (verhouding 3:2). Onder de vrouwen bevonden zich meer onregelmatige bezoekers (minder dan vijf keer per jaar), onder de man nen meer regelmatige (mini maal één keer per maand). Enquête onder bedrijfslei ders Omdat de mening van 'mensen uit de praktijk' vaak meer zegt dan cijfers, is aan alle bioscopen en filmtheaters een vragenlijst gestuurd, die kon worden inge vuld door een bedrijfsleider, directeur, manager of kassame dewerker. Hieronder volgen de resultaten van 92 ingevulde lijs ten. het beschikbaar gestelde pro motiemateriaal werd door 81% positief beoordeeld en door 18% negatief. Vorig jaar was men meer tevreden: 89% positief; 11% negatief. Een veelgehoorde klacht van de filmtheaters was, dat het materiaal voor hen minder geschikt is; veel opmerkingen werden gemaakt over het gebrek aan (landelijke) publiciteit [zie ook hieronder; red.]. Wel werd de Kosovo-actie positief beoor deeld. De algehele waardering was als volgt: 20% goed; 28% redelijk; 36% matig; 17% slecht; over hoeveel bezoekers er vol gens de bedrijfsleiders speciaal vanwege de actie zijn geko men, lopen de meningen sterk uiteen. De antwoorden varië- ii Om de film en de Nationale Bioscoopdagen extra te promoten leenden Albert Schoemaker (theater manager van het Haarlemse Cinema Palace) en zijn team een varkentje bij een kinderboerderij en nodigden de lokale peuters en kleuters uit om "Babe in de grote stad" alvast te komen bekijken. De bioscoop puilde uit. Een half uur van te voren mochten de kinderen al naar binnen om naar 'Babe' te komen kijken en ze mochten hem nog vra gen stellen ook. Omdat in het hooi een podiumspeaker was verstopt en een van de medewerkers in de buurt zat met een microfoon in de hand was het mogelijk dat 'Babe' op alle vragen een vrolijk antwoord had. Kortom, het was dikke pret voor de Haarlemse jeugd en de "Babe"-actie in Cinema Palace was dan ook een waanzin nig succes. In Haarlem zullen Albert Schoemaker en zijn team ongetwijfeld nog meer van zich laten horen. 2 9

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 26