Ja ADVERTEERDERS HOLLAND FILM NIEUWS ZAL VERSCHIJNEN OP ren van 0% tot 99%. Het gemiddelde is 52%, in ieder geval duidelijk lager dan de geschatte 79% van vorig jaar; ook het aantal bezoekers dat normaal gesproken zelden naar de bioscoop gaat, werd dit jaar lager geschat dan vorig jaar: 43% meende dat dit er veel waren (vorig jaar 74%); 57% dacht weinig (vorig jaar 27%). Hierbij werd wel aange tekend, dat er dit jaar gelukkig minder sprake was van 'koop jesjagers' (die bijvoorbeeld consumpties van huis meene men) en probleemjongeren (overlast tijdens voorstelling, vervuiling en zelfs vernieling); de vraag of het actiepubliek afwijkt van het gemiddelde dinsdag- en woensdagpubliek, werd eveneens minder dan vorig jaar bevestigend beant woord. De meest gehoorde verschillen zijn dat het actie- publiek jonger is en minder te besteden heeft; "Is de actie een goede reclame voor de branche?" onvoldoende bekendheid geniet en teveel tieners trekt. "Hoe staat u tegenover voort zetting van de Bioscoopdag(en) volgend jaar?" de evaluatie hebben meegewerkt daarvoor bedanken. Ik ben ervan overtuigd dat NFC Marketing haar best zal doen aan de hand van uw op- en aanmerkingen de actie te optimaliseren. Positief Matig positief Matig negatief Negatief 1999 48% 29% 9% 14% 1998 44% 21% 14% 21% Ook op deze vraag werd minder negatief geantwoord dan vorig jaar. Toch is bijna een kwart van de respondenten nog niet tevre den. De meerderheid wil in ieder geval terug naar één dag en méér publiciteit. Ook willen sommigen de prijs graag weer omlaag om toch weer volle zalen te kunnen trekken. Voor wie alle ingevulde enquête formulieren door leest, wordt één ding wel duidelijk: Het zal bijna onmogelijk zijn een actie te organiseren waarmee alle exploi tanten tevreden zijn. De wensen Redelijk Matig Nee 1999 49% 22% 13% 15% 1998 43% 14% 25% 18% Men is weliswaar positiever dan vorig jaar, toch heeft nog bijna 30% van de bedrijfslei ders twijfels over de zin van de Bioscoopdag in zijn huidi ge vorm. Meestal is het groot ste bezwaar dat de actie en verwachtingen lopen sterk uiteen. Zo schrijft de een: "het is een dag vol ergernis die niets ople vert", en de ander: "mag meerdere keren per jaar". Bij deze wil ik degenen die aan - Action Freight B.V. 5 - Audiolab 17 - Cinema Expo Int. 10 - Fibrocit 14 - Harrison en Kagenaar 32 - Huizenga Nederland 39 - Movietech 31 - Netherlands Fox Film Corporation 12 - Selectronic 6 - Stichting Nationale Bioscoopbon achterzijde - United International Pictures (Netherlands) 20, 21 - Universal Pictures Benelux cover - Warner Bros. (Holland) B.V. 2 12 augustus (deadline: 21 juli) 14 oktober (deadline: 22 september) 23 december (deadline: 1 december) vervolg van pagina 2S drie aankondigingen in ShowNieuws SBS6 (27 janu ari, 3 en 18 maart); artikel in Preview (12 maart); advertentie in alle edities van de Filmagenda (3 maart); free publicity op radio TV en in printmedia naar aanleiding van persberichten. De totale publiciteitsinzet voor de Nationale Bioscoopdagen zag er als volgt uit: 1100 posters in bioscopen (vanaf 24 maart); 375 dia's in bioscopen (vanaf 24 maart); •250 feestslingers in bioscopen den (14 - 15 april); (vanaf 24 maart); publicaties in 6 grote huis- twee, drie en vier koloms aan-huis bladen (14 - 15 advertenties (stoppers) in april); PCM landelijke dagbladen bioscoopdagenitem op lokale (media maart tot en met 21 radiostations (14 - 15 april); april); 25 commercials van 25 secon diverse twee en drie koloms den op Sky Radio (18-20 advertentieprints naar biosco april); pen voor eigen plaatsing vier aankondigingen in SBS6 (vanaf 1 april); ShowNieuws (27 januari, 3 en kleurendia's van bioscoopda- 18 maart, 13 april); genposter ten behoeve van free publicity op radio TV en geïllustreerde bladen (vanaf 1 in printmedia naar aanleiding april); van persberichten. advertenties in alle edities van free publicity via interviews de Filmagenda (14 april); radio en print naar aanleiding bioscoopdagen-blokken onder van gift aan Kosovo-actie filmladders in drie grote ste (vanaf 15 april). 3 O

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 27