H J K U Q et is kwart voor negen op zondag ochtend 21 mei 1999. Een dik drei gend wolkendek hangt over New York. Hoewel de regenbui elk moment kan losbar sten, lijkt het alsof dat de mensen die staan te wachten op de kruising van 13th Street en Broadway geen moment kan deren. Zij houden zich alleen bezig met de brandende vraag: "kom ik wel naar binnen?" Een deel van de groep ziet het vroege opstaan en lange wachten beloond worden als een van de deuren van het Union Square 14 Theatre om half tien wordt geopend voor degenen die hun kaarten hebben gereserveerd via Moviefone. Het ophalen van de toegangsbewij zen bij de - overigens reuze handige - ticketau tomaten is een tijdelijk uitstapje, want het terugkeren in de rij is voor iedereen een van zelfsprekendheid. Door het ontbreken van stoelnummering heeft de plaats in de rij namelijk ook een strategische waarde. Wie het eerst in de zaal aankomt, heeft de beste plaat sen. Hoewel het heen en weer lopen van kaartbezit- ters de spanning onder de personen die geen kaarten hebben gereserveerd voelbaar doet toe nemen, blijft de meute bewonderenswaardig gedisciplineerd. Voor de nieuwkomers is het achter aansluiten in de nog altijd snel groeien de rij de enige optie, ook al beseft men zich dat de 10.00 uur voorstelling vanwege de enorme massa niet meer haalbaar zal zijn. De weten schap dat de film in meerdere zalen wordt ver toond waardoor er elk uur wel een voorstelling begint geeft ook de mensen helemaal achter aan enige zekerheid. Als de deuren van de bioscoop uiteindelijk echt opengaan voltrekken zich taferelen die zich alleen laten vergelijken met popconcerten waar de fans zich met een noodgang richting het podium begeven om helemaal vooraan te kun nen staan. Het lijkt wel alsof de film slechts een keer vertoond gaat worden. Iedereen rent de roltrappen op en snijdt anderen de pas af om, na de kaartcontrole, als terriërs zaal vier van het complex binnen te stormen op zoek naar de beste plaatsen. Stoelen worden behan gen met jassen en tassen om aan te geven dat de plaatsen al bezet zijn. Pas daarna wordt de reis richting het buffet gemaakt om de eet- en drinkwaren in te slaan die de (Amerikaanse) bioscoopervaring compleet moeten maken. Het is precies 10.00 uur als de zaal donker wordt en onder luidt applaus de fameuze ope ningswoorden, onder begeleiding van de welbe kende muziek van John Williams, op het grote witte doek verschijnen. "Star Wars Episode 1; The Phantom Menace" is begonnen. Om gelijk alle eventueel ontstane waanbeelden weg te nemen, uw eindredacteur is niet speci aal naar New York gereisd om "Episode 1" voor zijn werk te kunnen zien. Het kunnen zien van de film was gewoon een bijzonder prettige bijkomstigheid die ik mij als "gemid delde fan" eigenlijk niet wilde laten ontnemen. Nee, de reis was puur een privé aangelegen heid. Wel deed zich de mogelijkheid voor om voor een artikel in Holland Film Nieuws langs te gaan bij Jimmy Sunshine. Hij is één van de stuwende krachten achter de Europese bios- coopbeurs Cinema Expo, die over enkele dagen in de Amsterdamse RAI van start gaat. HFN sprak met Sunshine over Cinema Expo, het verschil met NATO ShoWest en de samen werking met de Nederlandse distributeurs. Het artikel begint op pagina acht. Dat de filmverhuurders overigens een dankba re bron van nieuws blijven, blijkt ook uit deze editie van HFN. In het bedrijfsportret besteden we deze keer aandacht aan Universal Pictures Benelux (voorheen PolyGram Filmed Entertainment). Pim Hermeling van 20th Century Fox hebben we gezien zijn overstap van RCV naar Fox maar eens in de spotlight gezet. Dan hebben we het nog niet over het bericht dat Dirk de Lille met ingang van de komende maand van Warner Bros. naar RCV verhuist en dat de doorstart van Concorde Film door Indies Film Distribution recentelijk mogelijk is gemaakt. Verder vindt u in dit nummer van HFN weer de nodige vertrouwde rubrieken en te verwach ten nieuwsitems. Wij wensen u dan ook weer veel plezier met Holland Film Nieuws. Oh ja, wat ik van de film vond? Wilt u het echt weten? Ik geloof er niets van! Jeroen Huijsdens Eindredacteur

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 3