centraler ligt en vanuit alle hoe ken goed te bereiken is. Amsterdam biedt ook op andere gebieden meer dan Brussel; cul tuur is met de musea prominent in de stad aanwezig en de stad biedt natuurlijk een geweldig nachtleven. Amsterdam voldoet wat dat betreft eigenlijk gewoon meer aan de eisen van een inter nationale stad dan Brussel." Dat Amsterdam niet alleen een geschikte locatie is voor een bios coopconventie, maar ook voor andere evenementen blijkt wel uit het feit dat de stad volgend jaar fors ruimte gaat maken voor het Europees Kampioenschap Voetbal dat door Nederland en België georganiseerd wordt. Het baart de organisatie van Expo wel enigszins zorgen. "Volgend jaar hebben we inderdaad een pro bleem. Op dit moment hebben we eenvoudigweg niet genoeg hotelkamers toegewezen gekre gen. Bovendien stijgen de prijzen ook nog eens fors als gevolg van het voetbaltoernooi. In plaats van het overstappen naar een andere stad in Europa, kiezen we volgend jaar liever voor de wat verder weg gelegen hotels. We zorgen dan vanzelfsprekend wel voor vervoer. De kans dat we alsnog uitwijken naar een andere Europese stad is op dit moment erg gering. Mijn broer komt net uit Genève waar hij de locaties heeft bekeken. Het is een mooie stad die voor een jaar misschien goed te gebruiken is, maar we willen gewoon in Amsterdam kunnen blijven." Hoewel de vastberadenheid van Jimmy Sunshine voor zich spreekt, lijkt hij niet volledig uit te sluiten dat Cinema Expo door het voetbal alsnog gedwongen wordt uit te wijken naar een andere Europese stad. Was dat aanvankelijk niet ook de bedoeling? Cinema Expo zou toch gaan rondreizen en elk jaar een andere Europese stad gaan aandoen? Sunshine bevestigt dat het in het begin inderdaad de bedoeling was om Cinema Expo voortdurend in een andere stad te laten plaatsvinden om er een echte Europese show van te maken. "Hoewel ik de mensen die ons dat adviseerden in eerste instantie gelijk gaf, heb ik me op een zeker moment bedacht. Het filmfestival van Cannes wordt JIMMY SUNSHINE: ALS JE EEN EVENEMENT ALS EXPO ELK JAAR RPLAATST MOET JE TELKENS OP ZIJN MINST HET HALVE WIEL OPNIEUW UITVINDEN. toch ook elk jaar in Cannes gehouden en ShoWest is toch ook elk jaar in Las Vegas? Als je een evenement als Expo elk jaar ver plaatst moet je telkens op zijn minst het halve wiel opnieuw uit vinden. Je moet nieuwe relaties ontwikkelen en nieuwe onderhan delingen aangaan. Bovendien ligt het gevaar van miscommunicatie altijd op de loer omdat we nu een maal andere talen spreken. Een aardig voorbeeld daarvan is dat we in het begin van Expo een 'podi um' nodig hadden. Bij ons is dat iets waar je een spreker achter kunt zetten, een katheder. Toen we uiteindelijk in de zaal aankwa men, zagen we dat men dacht dat we een groot podium nodig had den. Er kon wel een vijftien man tellend orkest op plaatsnemen." Van miscommunicatie is er bij het organiseren van Expo in Nederland volgens Jimmy Sunshine overigens zelden tot nooit sprake. Dat komt volgens hem door de uitstekende relaties met de filmverhuurders. Vol lof praat de Amerikaan vervolgens over de verhuurders die ieder jaar weer hard meewerken om van Cinema Expo een groot succes te maken. "We hebben echt geweldi ge hulp gehad van de Nederlandse distributeurs. Ik denk dat we dat in geen enkel land kunnen evena ren. We hebben hele goede, per soonlijke contacten met iedereen bij de verhuurders; van Max [van Praag; red.] tot aan Rein [Schenk; red.] en Monica [Muns; red.] en alle ande ren bij UIP en de andere verhuur ders. Ze werken echt keihard om hun bedrijf én Cinema Expo goed te laten overkomen. Om je een voorbeeld te geven, woensdag is de traditionele Disney dag. Vanaf drie uur is Disney wat de klok slaat. Zij verzorgen alles. Wij lopen dan net als iedereen met veel plezier rond en krijgen van mensen te horen dat wij het zo goed doen. Toch is het in dat geval helemaal aan de verhuurder te danken. Ook daarom willen we dus niet verhuizen met Cinema Expo." 18.00 - 22.00 uur Screening - Buena Vista International: West Hall #3 "Tarzan" RAI Auditorium 14.30 - 17.00 uur Screening - Columbia TriStar Film 21.00 - 23.15 uur Gala Diner Sponsor: Buena Vista International Distributors International: "Big Daddy" RAI Auditorium Donderdag 24 juni 17.15 - 19.15 uur Screening RAI Auditorium 8.00 - 18.00 uur Conventie en Vakbeurs Registratie RAI- Onyx Lounge 20.30 - 21.00 uur Champagne Gala Sponsor: Eastman Kodak Company 8.30 - 11.30 uur Cinema Expo Ontbijt op de beursvloer RAI Auditorium Ontvangsthal /Terras Sponsor: Crown Audio 21.00 uur Coca-Cola Slotfeest en Awards Ceremonie Holland Hall #1 Sponsor: Coca-Cola Greater Europe 10.00 17.00 uur Cinema Expo Hospitality Lounge Sponsor: Sony Cinema Products Corp. RAI Auditorium Ontvangsthal/Terras Awards uitreiking aan: Paul Oneile -Joe Peixoto - Scott Neeson - IMAX Corporation 11.00 - 12.45 uur Screening - United International West Hall #3 Pictures Paramount "The Generai's Slotfeest Gastheer IMAX Corporation Daughter" Speciale Lichtshow van XANTO RAI Auditorium Searchlights 12.45 - 14.30 uur Lunch Sponsor: Columbia TriStar Film Distributors International West Hall #3 en Buiten 1 1

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 9