bij hoort, ook al zijn er de zakelij ke verschillen." Van de vier managers die Columbia in de afgelopen jaren hebben geleid was er slechts een een man. Daarnaast is er welge teld een man te vinden bij de Nederlandse distributeur. Is dat een Columbia eigenschap? "Nee, dat is heel toevallig. Ik ben de enige vrouw in die positie. Toen ik hier op kantoor kwam zag ik die grote jongen en al n a die dames. Dan komt al snel het idee om een man aan te nemen als er naar een marketing manager wordt gezocht. Maar je gaat toch gewoon voor de beste?" Marie-José Bluijssen was die beste kandidaat die zich aandien de bij de sollicitatieprocedure toen er een nieuwe marketing manager moest worden aangeno men. Marie-José, die, voordat ze enkele maanden geleden begon, bij Philips werkte als marketeer voor de Europese markt, studeer de af in Japans. Een carrière bij het moederbedrijf Sony lijkt dan ook niet uitgesloten. Ook de twee andere dames op de afdeling marketing en publiciteit blijken een universitaire opleiding achter de rug te hebben. Sonja Heimann, promotion manager, studeerde communicatieweten schap aan de Universiteit van Amsterdam en collega Heleen Snijder volgde Communicatiekunde aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Heleen zette haar eerste stappen in het filmbedrijf als parttime kracht bij de Meppelse bioscoop 't Swaentje, waar ze ooit werd benoemd tot PolyGram's 'bios coopmedewerker van de maand'. Heleen kwam bij Columbia terecht als stagiaire en kreeg ver volgens een contract aangeboden. Zij is momenteel publicity manager er heeft als zodanig Volgens de bewoners van de afde ling marketing en publiciteit ken merkt Columbia TriStar zich door een zekere vrijheid van handelen. Men is niet voortdurend bezig met het invullen van rapportage formulieren, iets waar de Amerikaanse maatschappijen toch bekend om staan. "Men staat ook open voor suggesties als het artwork voor de Nederlandse markt moet worden aangepast", aldus Marie-José, die overigens wel direct toegeeft dat haar jonge Columbia-carrière een goede beeldvorming nog wel enigszins in de weg staat. Tegenover de nieuwe marketing manager Marie-José staat de rou tinier Elselien Veneman. Elselien, die al vijfentwintig jaar 'in het vak zit', is zeven jaar werkzaam bij Columbia TriStar. Daarvoor werkte ze onder andere bij distributeur Tuschinski en was ze, zoals ze zelf zegt, "de rechter hand van Jan van Dommelen" van Jogchem's Theaters. Nu is Elselien hoofd van de afdeling Sales van Columbia TriStar. De CHRISTINE DE GROODT: TUURLUK IS HET VEEL LEUKER OM MET FILMS TE WERKEN DAN MET TELEFOON TOESTELLEN, SCHAREN OF WASPOEDER warme contacten met de pers. Sonja Heimann is als promotion manager verantwoordelijk voor de acties "waarmee we het publiek extra kunnen bereiken." Sonja's persoonlijke smaak blijkt enigszins af te wijken van de doorsnee Amerikaanse films. De vraag is gerechtvaardigd of ze zich wel herkent in de Columbia titels. "Natuurlijk zijn er altijd films waar je minder mee hebt, maar dat betekent niet dat je inzet minder is. Het is elke keer weer een uitda ging mensen te vinden die een bepaalde film wel goed vin den." enorme ervaring waarover ze beschikt, Elselien was onder andere betrokken bij enkele James Bond films, maar ook bij Nederlandse toppers als 'Turks Fruit' en 'Een vlucht regenwulpen' - maakt haar tot een van de belangrijke krachten achter de continuïteit van Columbia TriStar Nederland. Wat Columbia volgens Elselien bijzonder maakt is dat de maat-

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 21