vervolg van pagina 30 meer bekendheid geven: een begrijpelijke marketing actie gezien het feit dat het verhaal van 'Rent a Friend' zich afspeelt tegen de achtergrond van een toekomstige maatschappij, waarin merchandising van suc cesvolle bedrijven tot objecten met schoonheid en prestige zijn verheven. De talentvolle kunstenaar Alfred zit in een artistieke dip. Zijn vriendin Moniek verwijt hem een gebrek aan commer cieel inzicht. Als Alfred erach ter komt dat zij vreemd gaat, besluit hij haar te verlaten. Om te bewijzen hoe commercieel hij kan zijn, begint hij een ori ginele business: hij verhuurt zichzelf als vriend. Dit concept groeit uit tot een echt vrien denimpresariaat. Eddy Terstall zegt in de afgelo pen jaren tot het besef te zijn gekomen dat in de wereld steeds meer te koop is. Hij vindt zichzelf elke dag meer terug in een commerciële en kapitalistische wereld zonder zelfrelativering en humor. Hij wilde al lange tijd iets met dit idee doen, tot hij op een dag op het kantoor van Mare Heijdeman zat, de producent van de film, en als een Eureka- ervaring dacht aan verkochte en gekochte vriendschap. Toch is de film 'Rent a Friend' geen aanklacht. Hoewel Terstall zich Nadja Hüpscher wel zorgen maakt over een wereld waar dus werkelijk alles vercommercialiseerd, is hij positief over de toekomst. De film is ook een verhaal met humor, want juist om het kapi talisme moet je blijven lachen. Zo is een man in de film een groot liefhebber van Duits voetbal en deze man maakt dan ook gebruik van het vrienden verhuurbedrijf om eens samen met een vriend naar het fan tasieloze voetbal van de Duitsers te kijken. Ondanks dit naargeestige beeld van vriend schap gelooft Eddy Terstall wel degelijk dat er meer is naast de menselijke neiging om aan dacht te kopen. De boodschap is dan ook om de dingen met voldoende humor en relativering te bekijken. Na het filmen van low bud get films als 'Hufters en Hofdames' en 'De boekver- filming' had Terstall voor dit project meer voorbe reidingstijd en draaitijd tot zijn beschik king, onder andere door de steun van het Nederlandse Fonds voor de Film, CoBo, Stifo en het Filmfonds Rotterdam. Bovendien is het een van de eerste speelfilms, waarbij in de financieringsopzet gebruik wordt gemaakt van de nieuwe fiscale maatregelen met betrek king tot speelfilms. Meer geld maakte het mogelijk dat er meer aandacht kon worden besteed aan de afzonderlijke scènes en dat er kon worden gefilmd in Mexico en Japan. Er is ook meer geld beschikbaar voor de marketing en publici teit van de film. Het verdriet Terstall dat de Nederlandse filmwereld zo weinig aandacht besteedt aan de marketing, waardoor goede Nederlandse films maar weinig bezoekers trekken. Als voorbeeld noemt hij 'De Trip van Teetje', die hij erg goed vindt, die na de relea se vrijwel direct in de vergetel heid raakte. Zelf is hij hiervan nooit echt het slachtoffer geweest. Hoewel aan de marke ting van zijn vorige films ook weinig aandacht is besteed, zijn zijn films haast onopgemerkt en heel langzaam toch succes vol geworden. Er wordt van deze film dan ook een grote toestroom van het publiek ver wacht. De ditributie wordt in ieder geval verzorgd door de kersverse filmdistributiemaat schappij A-Film Distribution. Ik ben heel benieuwd hoe zij de aandacht gaan vestigen op deze komedie. 3 2

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 28