u O De decembermaand is dit jaar nog meer dan de voorgaande jaren een maand van terugblikken. Ieder zich zelf respecterend tijdschrift, dagblad of omroep komt niet alleen met jaaroverzichten, maar biedt ook eeuwoverzichten (om het maar niet over dat zwaar gedevalueerde M- woord te hebben). Het aardige van deze hele exercitie is overigens dat we het volgende jaar met z'n allen nog een keer mogen overdoen omdat we dan pas echt de M-wisseling gaan vieren. Maar enfin. Holland Film Nieuws zou alleen de kattenbak waard zijn als ook wij niet even terug zouden kijken op de achter ons liggende periode. Voor ons is december '99 een extra memorabel moment, want het is precies vijf jaar geleden dat het blad voor de eerste keer verscheen. Wie ons toen had verteld dat wij ook in de 21e eeuw nog een blad voor het bioscoop- en filmtheaterperso neel zouden maken, die hadden wij waar schijnlijk weinig voorspellend vermogen toe bedacht. De weg naar het eerste lustrum was geen gemakkelijke. Fouten werden gemaakt, kansen gemist, toezeggingen niet waarge maakt, auteurs werden op hun tenen getrapt en ook de schenen van enkele dierbaren ble ven niet ongeschonden. Maar Holland Film Nieuws is er, in tegenstelling tot tal van andere tijdschriftentitels, nog altijd. Dat komt door een kleine, maar zeer trouwe groep adverteerders (die ik hier - hetzij tus sen haakjes - graag even wil bedanken) en door NFC Marketing die de hogere waarde van HFN al vijf jaar lang erkent en het zelf standig uitgegeven magazine als gevolg daar van op allerlei fronten ondersteunt. Het doel dat het kleine HFN team bij het maken van dit magazine elk nummer voor ogen staat is niet: Wat heeft de meeste nieuwswaarde? Wie moeten we paaien? Maar, wat krijgen we voor elkaar en wat wil len de bioscoopmedewerkers lezen en moeten ze te weten komen? Holland Film Nieuws is een blad voor de medewerkers in de bioscoop, dus willen we graag weten wat zij in het blad willen aantreffen. Pak de telefoon, stuur een fax of verzend e-mail en laat ons weten wat er in de komende edities van Holland Film Nieuws niet mag ontbreken. Zonder al te zeer van de hak op de welbeken de tak te willen springen is het nu weer even tijd voor wat inhoudelijke zwaartepunten. Dat filmeducatie een dankbaar onderwerp blijft om over te schrijven bewijst het hoofd artikel over de oprichting van IF, hetgeen staat voor Intermediair voor Filmeducatie. IF is een samenwerkingsverband tussen diverse instellingen en organisaties die zich bezig houden met filmeducatie. Zij hebben de toe gevoegde waarde ingezien van het afstemmen van hun activiteiten en willen samenwerken om ervoor te zorgen dat filmeducatie een gro tere rol gaat spelen in het onderwijs. De jeugd weet het filmbedrijf overigens met meer dan alleen filmeducatie bezig te hou den. De opvolger van de Nederlandse Filmkeuring, het NICAM, liet onlangs name lijk van zich horen. Uit onderzoek blijkt dat veel ouders grote waarde hechten aan infor matie over de vertoning van sex en geweld in de audiovisuele media (dus ook film!). Holland Film Nieuws was bij de persconfe rentie. Tot slot willen wij u even attenderen op de berichten van NFC Marketing. De voor bereidingen zijn in volle gang om ook volgend jaar weer Nationale Bioscoopdagen en een nationale 2 voor 1 actie te kunnen organiseren. Lees de artikelen en u bent weer helemaal bij. En om met het cliché der clichés te eindigen: De volledige redactie van Holland Film Nieuws wenst u allen prettige kerst dagen en een gezond, goed, mooi en film- rijk 2000 toe! Jeroen Huijsdens Eindredacteur

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 1999 | | pagina 3