u
D
IL
Filmeducatieprogramma's verenigen aanbod voor het onderwijs
Op 1 december jongstleden is er een natio
naal loket voor filmeducatie geopend.
Een groot aantal filmeducatieprojecten heeft
de krachten gebundeld ten dienste van het
onderwijs. Daarmee is het Intermediair voor
Filmeducatie, kortweg IF, een feit geworden.
tekst: A. van Dam
foto: t. Kalkman
IF is een FEIT
Moderne leerkracht op een
basisschool wil graag aan de
hand van een film een les geven
over een bepaald thema. Welke
film kan ik kiezen? Is die even
tueel op video beschikbaar? Kan
ik de film met de groep in de
bioscoop bekijken? Is er speciaal
lesmateriaal ontwikkeld?
Enthousiaste kunstcoördinator
van het vak CKV1 wil zijn leer
lingen graag wegwijs maken in
kwaliteitsfilms. Welke films
komen daar voor in aanmer
king? Hoe organiseer ik dat? Kan
dat met mijn hele groep of ook
individueel? Hoe beoordeel ik de
reflectieverslagen? Kan ik betalen
met de kunstbonnen? En wat
doe ik wanneer er geen bioscoop
of filmtheater in de buurt is?
Gedreven directeur van een
filmfestival wil graag dat kinde
ren en jongeren naar zijn festi
val komen om al die prachtige
films te zien.
Hoe pak ik dat
aan? Waar
kunnen die
schoolvoorstel
lingen plaats
vinden? Wie
maakt het les
materiaal?
'Deelname aan het
NETWERK VAN
STAAT IN PRINCIPE
OPEN VOOR ELKE
ORGANISATIE, GROOT
OF KLEIN.
Hardwerkende
bioscoopexploitant wil het
publiek van de toekomst al via
de school kennis laten nemen
van zijn aanbod. Hoe krijg ik die
schoolkinderen in mijn theater?
Betrokken medewerker in een
filmtheater wil dat ook kinde
ren en jongeren zijn films
komen bekijken. Hoe krijg ik
die binnen? Welke educatieve
begeleiding is daarvoor noodza
kelijk?
Creatief audiovisueel consulent
bij een Centrum voor de
Kunsten wil een kwalitatief goed
filmaanbod aan het onderwijs
aanbieden. Hoe realiseert hij dat?
Sinds woensdag 1 december kan
op bovengestelde oproepen ade
quaat gereageerd worden door IF.
Wat vooraf ging
IF is opgezet en gefinancierd
vanuit het Ministerie van
OCenW. Zo'n jaar geleden werd
er een inventarisatieonderzoek
gehouden in opdracht van het
ministerie naar organisaties die
zich begeven op het terrein van
filmeducatie. Uit dat onderzoek
kwam onder andere naar voren
dat FilmFan gespecialiseerd is in
grootschalige schoolvoorstellin
gen en dat
MozieZone
een specialist
is op CKV1
terrein.
Medewerkers
van deze twee
projecten wer
den dan ook
als voortrek
kers aange
steld om samen de landelijke
structuur en informatiestroom
naar het onderwijs op te zetten.
Ervaring van beide projecten
werd ingebracht om een nieuw
'bureau' op te zetten.
Samenwerking met Centra voor
de Kunsten, met bioscopen en
filmtheaters zijn belangrijke
schakels in het slagen van een
kwalitatief hoog filmeducatie
aanbod. Afstemmen van aan
bod en vraag vanuit het onder
wijs is daarbij uiteraard voor
waarde.
Bestuur IF stelt zich voor
Tijdens een bijeenkomst op het
IDFA in Amsterdam werd het
bestuur van IF aan de pers voor
gesteld. Voorzitter Johanna ter
Steege vond het 'een geweldig
idee' toen zij van dit initiatief op
1 o