er zijn om samen te werken met het filmbedrijf. Zij kunnen hun klanten hierop vervolgens atten deren. Ik zou zeker met andere bedrij ven om de tafel willen gaan zit ten om er gezamenlijk voor te zorgen dat er meer mensen naar de bioscoop gaan. De beleving is zo uniek. Daar moet je mensen mee blijven confronteren. NFC Marketing heeft zich in de afgelopen jaren onder de verschillende voorzitters met bijna al het denkbare bezig gehouden. Het is dan ook bij zonder te noemen dat de Stichting Nationale Bioscoopbon een geheel eigen marketingbeleid voert. Ben jij een voorstander van een marketingintegratie van beide stichtingen? Ik weet niet of je moet integre ren, maar waar ik wel een voor stander van ben is om een nauwe samenwerking tot stand te brengen, voor zover die er nog niet is. Ik ben iemand die bruggen wil bouwen, verbanden wil leggen en wil samenwerken. Ik houd niet van eilandjes. Daar heb ik er al genoeg van gezien. Je kunt pas integreren als beide partijen daar het belang van inzien en niet eerder. Het beleid van beide stichtingen moet wel op elkaar worden afgestemd. De nationale bios coopbon is tenslotte een instru ment bij uitstek om mensen naar de bioscoop te krijgen. Vind jij, voor zover jij daar kennis van hebt kunnen nemen, dat er te veel acties zijn in het bioscoopbedrijf en dat er te vaak wordt gestunt met de prijs? Ik denk dat stunten met een prijs, zoals je eigenlijk doet met een twee voor een actie, een lokkertje is. Je probeert het zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Het voorhouden van een lokker tje in de vorm van korting is heel gemakkelijk. Ik heb af en toe mijn twijfels of het nu wer kelijk werkt. Misschien komt dat uit een van de onderzoeken naar voren. Kijk, Nederlanders zijn natuurlijk per definitie wel erg op de portemonnee, maar ik heb ook wel eens meegemaakt dat de korting of de prijsstijging helemaal niet uitmaakt. "Ik ben iemand die bruggen wil bouwen, verbanden wil leggen en wil samenwerken. ik houd niet van eilandjes. daar heb ik er al genoeg van gezien" Een van de zaken die in de afgelopen jaren niet zo goed uit de verf is gekomen is de public relations van NFC Marketing namens de gehele branche. Wordt dit een van de belangrijkste punten in jouw beleid? Niet de belangrijkste, maar wel een belangrijke. Wat ik veel te weinig in de kranten terug zie komen is het bioscoopbezoek in het algemeen. Er zou veel meer met journalisten gesproken moeten worden. De meeste ruimte wordt besteed aan recen sies. Daarin merk je zo weinig van de beleving. Het is allemaal zo vlak, zo emotieloos. Laat film eens van die pagina's afsprin gen. Natuurlijk hoeft de pers geen verlengstuk te zijn van de verhuurmaatschappijen, maar ze zijn er ook om dat unieke stuk beleving te benadrukken. Ik vind wel dat er veel te weinig gebruik wordt gemaakt van het Internet. Ik mis dat als commu nicatiemiddel naar bijvoorbeeld de bioscopen. Ook op andere terreinen kan dit nog veel meer tot ontwikkeling komen. Hoe ziet NFC Marketing er in jouw beeldvorming over zes maanden uit? Misschien is er dan nog iemand bij, als dat kan. Het liefste zou ik het willen laten uitgroeien tot een dynamisch bedrijf met een groter aantal medewerkers, als dat financieel haalbaar is en als er genoeg middelen binnen komen. Ik zou er een bedrijf met een lage drempel van wil len maken, waar je gewoon kunt binnenstappen om dingen te vragen of even bij te praten. Als je eenvoudigweg met men sen praat komen er zoveel din gen naar boven, niet alleen met exploitanten en journalisten, maar ook met bedrijven buiten de branche. Daar moeten we naar luisteren en wat mee doen. i i

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 10