o PREMIERE: NATIONALE BIOSCOOPBON VAN 40,- Cl Urn iulji 1999 was wederom een blockbuster voor de Nationale Bioscoopbon. Er werden meer bonnen verkocht dan ooit tevoren. De teller kwam uiteindelijk stil te staan op een omzet van ƒ13 miljoen. Wij zijn 2000 voortva rend begonnen met de première van de Nationale Bioscoopbon ter waarde van 40,-. Onze ambities voor dit jaar zijn weer groot. Het is niet genoeg om het suc cesvolste marketinginstrument van de branche te zijn, want het kan nog veel beter. Hieronder een korte review van 1999 en een preview van 2000. tekst: F. Smit Review 1999: Cijfers Ten opzichte van 1998 is de omzet bioscoopbonnen vorig jaar met 4% gestegen. Een meer gede tailleerde kijk op de cijfers geeft echter een wat genuanceerder beeld. De bioscopen hebben in 1999 5,6% minder omzet gemaakt. Dit had voornamelijk twee oorzaken. Allereerst waren er minder bioscoopbezoekers, maar ook de communicatie van de bon binnen de bioscopen was zeker in de eerste helft van het jaar, in veel bioscopen, niet goed. Uit onderzoek is gebleken dat de bioscopen die het promotiemate riaal het best gebruiken, de hoog- populair. De 250 VW's zorgden voor een omzet van zo'n 1,6 miljoen. Review 1999: Special editions De special editions waren weer een groot succes. Van de 'The World is not Enough' bon was de vraag (ook vanuit de b-to-b markt) zo groot dat wij er 35.000 hebben kunnen verkopen. De 25.000 'End of Days' bonnen waren eveneens snel uitverkocht. De filmverhuurders hebben ook voor het eerst de bonnen serieus meegenomen in de promotie van hun film. Uiteraard heeft dit bij- ste omzet bioscoopbonnen per bezoeker hebben. In de business- to-business markt hebben wij het wederom goed gedaan. De joint promotions zijn wat afgenomen. Dit komt voornamelijk door de toenemende concurrentie van de vele acties die de filmverhuurders organiseren. Als relatiegeschenk is de bon daarentegen nog altijd gedragen aan het succes. Wij hopen dat de vruchtbare samen werking met UIP en RCV dit jaar een vervolg zal krijgen en dat het een inspiratie zal zijn voor de andere filmverhuurders. Preview 2000: Nationale Bioscoopbon 40,- Vanaf medio januari is de nieuwe bioscoopbon van 40,- lever baar. Gekozen is voor 40,- omdat er met name uit de b-to- b markt vraag is naar een bon die goed is voor een compleet avondje uit voor twee personen. Met de 40 bon kunnen bij elke bioscoop twee kaartjes wor den gekocht en blijft er nog geld over voor het buffet. Want de consument krijgt gewoon geld terug wanneer er een bon wordt ingeleverd die meer waard is dan de prijs van de kaartjes. Overigens kan er - indien er slechts één kaartje wordt gekocht - ook geld terug worden geven in de vorm van een bios coopbon. Dan komt de klant zeker nog een keer terug. Preview 2000: Communicatie De twee heren die u kent uit de Sint Kerst commercial en de 3 5 mm commercial die momen teel draait, zullen in maart plaatsmaken voor een nieuwe feestelijke commercial. Ook dit jaar zullen wij weer een aantal dagen aangrijpen om de verkoop van de bon een extra impuls te geven. Naast Valentijnsdag, Moederdag en Vaderdag gaan wij ook rond de eindexamenperiode extra communiceren. In de ver schillende media zult u ons ook vaker tegenkomen. Het mag u duidelijk zijn dat er weer het nodige te gebeuren staat. Wij zullen er ook dit jaar alles aan doen om samen met de branchepartijen nog meer extra bioscoopbezoekers te trekken. 2 2 WSÊSk in

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2000 | | pagina 19